Att tala är silver men tiga är guld - ett ordspråk vars innebörd Peter Molyneux tycks ha anammat under produktionen av Fable 2, då han varit betydligt försiktigare i sina uttalanden än tidigare.
Striderna i Fable 2 är kraftigt förenklade för att underlätta likartade situationer som den ovan.
Historien i Fable 2 utspelas 500 år efter det första spelet och kommer, om man får tro uttalanden och pressreleaser, att spinna vidare på konceptet från originalspelet och fördjupa en hel del detaljer. Elaka tungor hävdar att uppföljaren är ett försök att nå upp till målen som sattes inför utvecklingen av det första spelet, och visst, det kan mycket väl stämma. Ett faktum som talar för detta är att spelvärlden i Fable 2, Albion, består av olika regioner som kan utvecklas och ändras som följd av spelarens handlingar. Ett löfte som fick stor uppmärksamhet men aldrig infriades i originalspelet.
De största nyheterna i Fable 2 är möjligheten att gifta dig och skaffa barn samt färdsällskapet som består av en hund med hög artificiell intelligens. Människans bästa vän kommer att agera kamrat, är stridsduglig och kan skickas iväg på spaning - en allt-i-allo-karaktär med andra ord. Stridssystemet har också genomgått stora förändringar och striderna styrs numera med en knapp för närstridsattacker, en för magi och en för långdistansvapen. Beroende på hur hårt och länge du trycker ned knapparna varierar slag-, magi- och attackkombinationerna. Hur bra det revolutionerande stridssystemet fungerar i realiteten återstår att se.
Skulle man bli nedhuggen och besegrad dör man inte, istället kommer ens karaktär att få ett ärr, hur skräckinjagande och iögonfallande beror på nederlagets omfattning. Invånarna i Albion kommer att reagera och bemöta dig efter hur ditt utseende är. Många förlorade strider innebär många ärr och ett kyligt bemötande från lokalbefolkningen. För att undvika att bli utfryst kommer man att kunna försköna sin karaktärs utseende (ta bort ärr) med erfarenhetspoäng.
Albion är en stämningsfylld sagovärld med vackra miljöer.
Fable 2 verkar bli vad originalspelet skulle ha varit - ett detaljrikt rollspel med (nästan) oändliga möjligheter. Städerna i Albion ska vara stora, vartenda hus möjligt att utforska och storyn kommer att chockera spelare, enligt Peter Molyneux, så det tar vi med en nypa salt. Förutsättningarna för att Fable 2 blir ett underhållande och fängslande rollspel är dock goda.
Fable 2 släpps till Xbox 360 någon gång i höst.