Assassin’s Creed PC

Oftast låg bristerna i dålig kamerahantering, skrämmande lågupplöst grafik och total avsaknad av en kontroll anpassad för plattformen ifråga. Skälet till att det var i de flesta fall troligen för att utgivarna ville göra snabba pengar och gav konverterarna kort med tid och resurser. De senaste par åren har vi dock sett kraftiga förbättringar på området och spel som Gears of War, trots sin konsolanpassning, fungera ypperligt att spela även på PC. Rogues do it from behind. Precis ...

Oftast låg bristerna i dålig kamerahantering, skrämmande lågupplöst grafik och total avsaknad av en kontroll anpassad för plattformen ifråga. Skälet till att det var i de flesta fall troligen för att utgivarna ville göra snabba pengar och gav konverterarna kort med tid och resurser. De senaste par åren har vi dock sett kraftiga förbättringar på området och spel som Gears of War, trots sin konsolanpassning, fungera ypperligt att spela även på PC.

Rogues do it from behind.



Precis som Gears of War innehåller Assassin’s Creed unikt material enbart för PC-versionen vilket också det tyder på att man är mån om att verkligen stryka PC-spelarna medhårs och ge ut spel som förhoppningsvis överträffar konsolutgåvorna. I båda de här fallen handlar det nya materialet också om att komplettera spelet med material man helt enkelt inte hann med i konsolversionen. Gears of War anklagades att vara för kort, och som av en händelse fick vi ett helt nytt kapitel i kampanjen. Assassin’s Creed anklagades för samma sak och att det saknade variation. Men så har vi nu också fyra nya uppdragstyper att dryga ut äventyret med.

De nya uppdragstilläggen i spelet fungerar alldeles perfekt och även om de på inget sätt revolutionerar spelet på något sätt känns det helt klart att de tillför spelet mycket mer substans. För det ska inte hymlas med att trots att Assassin’s Creed på alla sätt och vis är lysande, med levande städer och miljöer, känns det som att ens interaktionsmöjligheter med spelet ändå är allt för begränsade. Dessa tillägg hjälper lite för att öka interaktionskänslan och variationen, men det räcker inte riktigt ända fram. Men jag ska inte gå in på dem för mycket i detalj då de är roligast att uppleva och upptäcka dessa på egen hand.

Den stora frågan är snarare hur bra spelet i stort sköter sig på PC, för att det är ett fullständigt briljant spel bör de flesta ha fattat för länge sedan. När man installerar spelet står det att det krävs en dubbelkärnig processor, men det kan jag garantera er att ni inte behöver bry er om ifall ni har ett hyfsat bra grafikkort. Jag körde spelet på två system, varav det klenare bara hade en AMD 64 3800+ och ett Geforce 8600GT-kort och spelet flöt på alldeles utmärkt om än inte med maxinställningar. Kör du med dubbelkärning processor kräver dock spelet inte allt för mycket av din dator och det ser helt makalöst vackert ut med alla inställningar maxade. Dock går spelet enligt Ubisoft själva inte att köra på ett 64-bitars operativsystem. Då mitt Vista bara är 32-bitars kunde jag inte testa om så var fallet.

'Do you think you can dance Jerusalem?' var långt före sin tid.
'Do you think you can dance Jerusalem?' var långt före sin tid.


På kontrollerna och spelets gränssnitt märks det dock direkt att det handlar om en konsolkonvertering. Vi möts av hjälprutor som hänvisar till attacker och handlingar som helt uppenbart är utformade efter handkontrollstänkande. Men det går snabbt att komma in i då spelet är bra på att successivt lära oss hur man ska gå tillväga. Lägg därtill att vi har full möjlighet att binda om olika tangenter och påverka kameran så finns det inga problem med att anpassa kontrollerna efter behov.

Assassin’s Creed är ett spel som är så ruskigt nära den där perfekta spelupplevelsen att man fullständigt trollbinds stora delar av speltiden. Det går inte att sluta ösa lovord över animationerna, miljöerna och atmosfären i spelet som knappast har sin like någon annanstans, handlingen spelar även den i en helt egen liga. Men ändå så finns där en viss tomhet, en viss längtan efter mer, då inte bara efter mer speltid utan just mer att utforska, mer variation och större möjligheter att interagera med omgivningen. Den dag någon lyckas kombinera de bästa spelelementen från Assassin’s Creed med de bästa elementen från Thief-serien, då har vi det perfekta stealth-spelet. Men för stunden är Assassin’s Creed herre på täppan.


+ PLUS
En spelvärld som kan få en att verkligen bli troende.

- MINUS
En brist på interaktion i viss mån.

Betyg: 8 av 10
Ett gudabenådat spel med både djup, känsla och budskap som inte når riktigt ända fram.