Bio-recension: Iron Man 2

Tony Stark vägrar, därför att han anser att världen inte behöver fler som honom och att det skulle ha motsatt effekt än tänkt, speciellt då ingen är i närheten av att ha den stridsteknologi som Iron Man-dräkten har. Tony får snart ångra det han har sagt när han får möta det ryska geniet Ivan Vanko som har skapat ett vapen som bygger på Iron Mans energikärna. Rollistan i Iron Man 2 är ruggigt stark, här kan du se skådespelare så som Robert Downey Jr, Gwyneth Paltrow, Scarlet...

Tony Stark vägrar, därför att han anser att världen inte behöver fler som honom och att det skulle ha motsatt effekt än tänkt, speciellt då ingen är i närheten av att ha den stridsteknologi som Iron Man-dräkten har. Tony får snart ångra det han har sagt när han får möta det ryska geniet Ivan Vanko som har skapat ett vapen som bygger på Iron Mans energikärna.

Rollistan i Iron Man 2 är ruggigt stark, här kan du se skådespelare så som Robert Downey Jr, Gwyneth Paltrow, Scarlett Johansson, Sam Rockwell, Don Cheadle, Samuel L Jackson och Mickey Rourke.

Filmens stora stjärna är självklart Robert Downey Jr som Iron Man, han är rapp i käften och spelar sin roll klanderfritt. Även Mickey Rourke spelar sin roll som Ivan Vanko lysande. Men jag blev lite besviken på Scarlett Johansson i den här filmen, är det inte lite klyschigt att hon drar igång en kick-ass-spree och slår ner ett helt rum fullt med ”bad-guys”?

Mickey Rourke som Ivan Vanko.
Mickey Rourke som Ivan Vanko.

Iron Man 2 är en underhållande film som har en rolig huvudrollskaraktär och cool teknik. Humorn är ironisk, till exempel i en del av filmen då Tony Starks sekreterare presenterar sin sekreterare för honom och han tittar på sin sekreterare med hundvalpsögon och säger ”I want one”. Storyn var okej, inte lika bra som jag hade hoppats på, det som väger upp är underhållningen, humorn och de snygga och välgjorda specialeffekterna.

Robert Downey Jr som Iron Man
Robert Downey Jr som Iron Man

Jag ger Iron Man 2 fyra av fem U:n. Jag tyckte om att Tony Stark visade en mer mänsklig sida i filmen, humorn var som vanligt väldigt bra och precis min typ. Om du inte har sett den än, gå och gör det!

4