Bokrecension: Darren Shan – Gryningsmördarna

Så uttalar sig huvudpersonen och författaren bakom "Legenden om Darren Shan" om sin vampyrserie. I den första boken får vi följa Darren och hans vardag som vilken vanlig 13-åring som helst. Men hans liv tog en oväntad vändning när han snubblade över en biljett till Cirque du Freak – skräckens cirkus. Nu, åtta böcker senare så står Darren, halvvampyren, inför sin största utmaning någonsin. Det rasar ett krig mellan vampanezerna och vampyrerna och Darren har blivit ut...

Så uttalar sig huvudpersonen och författaren bakom "Legenden om Darren Shan" om sin vampyrserie. I den första boken får vi följa Darren och hans vardag som vilken vanlig 13-åring som helst. Men hans liv tog en oväntad vändning när han snubblade över en biljett till Cirque du Freak – skräckens cirkus. Nu, åtta böcker senare så står Darren, halvvampyren, inför sin största utmaning någonsin. Det rasar ett krig mellan vampanezerna och vampyrerna och Darren har blivit utskickad tillsammans med Mr. Crepsley för att finna vampanezfursten och göra slut på honom. Något som självklart inte blir så enkelt som de hade tänkt sig. Vampanezfursten är hal som en ål och har dessutom byggt upp en armé av vampeter, de människor som fått lära sig vampanezernas seder och leverne, till att skydda honom.

Den action som finns i "Gryningsmördarna" är direkt kopplad till föregående bok och innan jag visste ordet av det så tog jag sista steget ut på slutsidorna och den cliffhanger som ska fängsla mig nog att läsa nästa del. Om det lyckas? Svaret är nja. Men den 12-åriga Alexandra skulle utan tvekan ha älskat den här serien. Språket är lätt och spänningsdramatiken är ytlig men ändå smått beroendeframkallande. Ungefär som när man ser en riktigt dålig film på TV men ändå inte kan gå och lägga sig förrän man vet hur det slutar.

De stora problemen i "Gryningsmördarna" dyker upp när Darren och hans medhjälpare blir fängslade. Polisen misstänker dem felaktigt för att ligga bakom ett stort antal mord som skett i staden. Går det att berätta sanningen för polisen; att det egentligen är vampanezerna som ligger bakom de kallblodiga dåden, utan att bli satt i tvångströja i ett rum med vadderade väggar? Och på tal om rum, Darren är orolig att hans medhjälpare Mr. Crepsley blivit satt i en cell som släpper in lite mer dagsljus än vad en vanlig vampyr klarar av. Samtidigt ökar pressen på dem att finna Vampenezfursten innan det är för sent. Nästa punkt på hans dagordning är nämligen att utrota hela vampyrsläktet.

Det är osäkert om jag kommer kasta mig över nästan del av "Legenden om Darren Shan" när den kommer ut. Men ett är säkert och det är att hypen kring de vitbleka blodsugarna är långt ifrån över.

Vill du veta mer om Darren Shan och hans böcker så kan du kika in på http://www.darrenshan.se/

2