(Listan är utan inbördes rangordning.)
Hämnden är ljuv
Grand Theft Auto IIIKonsol: Playstation 2
Genre: Action, tredjeperson
Släppår: 2001
Ett av de allra jävligaste uppdragen i GTA III hade en av våra redaktionsmedlemmar försökt klara om och om igen, utan att lyckas. När vår tappra kämpe till slut precis är på väg att klara det blir denne dock helt spontant rammad av vägen av en gammal tant i en skrotig bil. Frustrationen kokar över när uppdraget misslyckats, igen, och spelaren ger sig efter den gamla tanten i en lång biljakt som, när vår hjälte lyckas dra tanten ur sitt fordon, efterföljs av en lika lång jakt till fots. Slutligen kommer personen i fråga ikapp tanten, drar henne till marken och plockar fram ett baseball-trä för att i ren frustration oavbrutet banka allt vad denna kan på tanten i flera minuter efter att hon ligger livlös på marken. Och folk har mage att påstå att GTA-spelen gör en våldsam.
Jag kan flyga, jag är inte räddGrand Theft Auto: Vice CityKonsol: Playstation 2
Genre: Action
Släppår: 2002
Ett av de största ögonblicken i GTA-spelens historia är när man får tillgång till flygplanet i Vice City. Känslan av frihet nådde nya höjder och det var svårt att återgå till slutförandet av uppdragen som ledde till den ofrånkomliga konfrontationen. Istället gled vi omkring, högt ovanför hustaken, och insöp den härliga atmosfären som stadens neonupplysta byggnader, det turkosfärgade havet och den blodröda solen skapade. Och när vi, efter många fruktlösa försök, till slut lyckas bemästra konsten att göra loopar visste glädjen inga gränser.
En ståtlig byggnadGrand Theft Auto: Vice CityKonsol: Playstation 2
Genre: Action
Släppår: 2002
Vice City är full av hemligheter, stora som små. Mest omtalad är troligtvis det gömda påskägget, som enbart kan nås genom att man hoppar in genom ett fönster i en skyskrapa, men faktum är att en mer lättillgänglig hemlighet finns att upptäcka på natten. Ett dussintal upplysta fönster på en skyskrapa, i närheten av Malibu Club och köpcentret, formar nämligen en megastor penis. Vems idé spektaklet är förblir okänt, och tanken bakom skämtet likaså, men uppenbarligen gick det sprattet hem i stugorna – annars hade det inte nämnts på denna lista.
Tagen på bar gärningGrand Theft Auto: Vice CityKonsol: Playstation 2
Genre: Action
Släppår: 2002
GTA-spelen har inte bara skänkt oss glädje och många gapskratt, de har även resulterat i några enstaka pinsamma ögonblick. Som när en av redaktionens medlemmar, vi låter personen vara okänd, utförde uppdrag för porrfilmstudion i Vice City. I en av scenerna stönar Candy Suxxx oavbrutet i ett tiotal sekunder, vilket inte bara chockerade tonårskillen utan även hans mamma, som kom inrusande på rummet i tron att sonen såg på vuxenfilm på högsta volym - mitt på ljusa dagen. Efter några förlägna förklaringar av vad som var uppkomsten till ljudet, samt några sekunders tystnad, lämnade mamman rummet med röda kinder. Redaktionsmedlemmen tog sig an uppdraget, röd som en tomat i ansiktet.
Är det en fågel? Är det ett flygplan? Nej, det är...Grand Theft Auto: Vice CityKonsol: Playstation 2
Genre: Action
Släppår: 2002
GTA-spelen har alltid haft en mängd mer eller mindre roliga fusk som aktiverats med några enkla knapptryckningar. Ett av de roligare, det som fick bilarna i Vice City att bete sig som Dodos (det vill säga de små Cessna-linkande flygplanen), kunde göras ännu roligare om man använde det tillsammans med en av militärens tanks. Genom att vända kanonen bakåt och hitta en hyfsat rak startbana var det möjligt att bokstavligt talat skjuta sig upp i luften. Väl luftburen var det bara att fortsätta skjuta med jämna mellanrum medan man sakta gled fram bland stadens skyskrapor i sin 50 ton tunga, något vingliga, kanondrivna flygmaskin.
Drive-by med raketkastareGrand Theft Auto: London 1969Konsol: PC
Genre: Action
Släppår: 1999
För ett flertal år sedan då datorer knappt klarade av Harpan och varje respektabel person hade väggarna prydda med Spice Girls-affischer fanns GTA: London 1969 på spelhyllorna. En enkel tilläggsmodul till det första GTA som lät dig köra runt i London samtidigt som du kunde ha ihjäl engelsmän, visst låter det som ett bra spel? Den absoluta höjdpunkten var dock endast tillgänglig via fusk-koder, närmare bestämt koden driveby. Att köra runt i London i fruktansvärt galen hastighet samtidigt som rökmoln bolmar ut från raketkastaren efter att den har gjort sitt jobb på ett antal dubbeldäckare är oslagbart. Att upptäcka detta av misstag samtidigt som din vän kör bilen gör bara det hela ännu underbarare och ger alla närvarande ett minne för livet.
GOURANGA!Grand Theft AutoKonsol: PC
Genre: Action
Släppår: 1997
GTA-serien har alltid varit härligt rå, skoningslös och helt utan respekt för medmänniskorna runt omkring en. Ett lysande exempel på detta, och även ett av våra starkaste minnen från den tiden, kommer från det absolut första spelet i serien, det där man såg allting rakt uppifrån ni vet. På sina ställen i staden kunde man träffa på en radda med orangea munkar (på den tiden trodde vi att dom var joggare) som fullkomligt skrek "KÖR ÖVER OSS!". Ok, inte direkt, men nästan. I alla fall, lyckades man ta allihop i ett svep blev man belönad med ett GOURANGA! över hela skärmen. Gouranga är ett populärt uttryck i Hare Krisha-svängen och betyder ironiskt nog "var glad".
Den stilla landsbygdenGrand Theft Auto: San AndreasKonsol: PC
Genre: Action
Släppår: 2005
Minnesvärda upplevelser kan vara av otroligt skilda karaktärer. Oftast kanske vi minns de där riktigt häftiga actionsekvenserna eller den oväntade vändningen i handlingen. Men ibland är det bara atmosfären och möjligheten att leva sig in i en speciell stämning. Som när man för första gången får lämna San Andreas gator för att glida runt på landsbygden. Speciellt minnesvärt var det när man kunde stjäla en motorcykel, slå på en radiostation med country-western och glida runt efter storvägarna och känna sig sådär idylliskt helylleamerikansk. Ja det vill säga tills man återigen hade blåljus och sirener efter sig.
Den laglydige spelarenHela GTA-serienKonsol: Flera
Genre: Action
Släppår: 1997-2005
Där GTA-spelen oftast cirkulerar kring våld, brottslighet och ond bråd död finns det tillfällen när man liksom inte vill veta av det där längre. Man vill vända på bladet. Sona för sina brott. Och börja leva ett nytt liv. Bli en laglydig medborgare helt enkelt. Att lugnt bara glida genom staden. Följa trafikströmmen, stanna för rödljus, undvika att knuffa omkull varenda fotgängare som finns och bara vara en i mängden. Kanske besöka gymmet i San Andreas eller någon nattklubb i Vice City. Inget våld. Inget kaos. Utan bara en lugn avbildning av livet i en storstad. Det är bara ytterligare en aspekt av mångfalden och valmöjligheterna som man faktiskt har i GTA-spelen, men kanske inte alltid väljer att ta del av.
Say hello to my little friend!Grand Theft Auto: Vice CityKonsol: Playstation 2
Genre: Action
Släppår: 2002
Det haglar av filmreferenser när Tommy sitter på den röda, mattbeklädda trappan med maskingeväret i knät. Och Casablanca i all ära, men vi vet att det är filmen hela spelet har parafraserat, Scarface, som för ett ögonblick smälter samman med Vice City. GTA och Brian De Palmas film är samma verk, för några ögonblick. Tony och Tommy samma person. Rockstar skriver om slutet i ett av moderna Amerikas viktigaste populärkulturella verk, uppfyller alla smågangsters högsta dröm och låter Tony/Tommy överleva den sista striden. Sensmoral ersätts med cynisk humor och det är lika kaxigt som vackert.
Texten kommer från Gameplayer.se - din dagliga dos av tv-spel.