Det där materiella

Det är även något extra speciellt med skivbutiker. Jag har själv märkt att när jag slentrianmässigt laddar ned musik från olika band och artister jag har hört ska vara bra, så tar jag mig inte samma tid till att sitta ned och lyssna, värdera musiken, som jag gör när jag faktiskt köper en skiva, med ett stiligt designat omslag. Och jag tror inte det handlar om ytlighet. Snarare är det naturligt att vi människor attraheras av hur saker är förpackade, likväl som vi tar hänsyn ti...

Det är även något extra speciellt med skivbutiker. Jag har själv märkt att när jag slentrianmässigt laddar ned musik från olika band och artister jag har hört ska vara bra, så tar jag mig inte samma tid till att sitta ned och lyssna, värdera musiken, som jag gör när jag faktiskt köper en skiva, med ett stiligt designat omslag. Och jag tror inte det handlar om ytlighet. Snarare är det naturligt att vi människor attraheras av hur saker är förpackade, likväl som vi tar hänsyn till att vi "äter med ögonen" när vi lagar mat.



Artister som ligger extra varmt om hjärtat sponsrar jag däremot gärna genom ett inköp. Det kan tyckas egoistiskt, men hey - ingen har svaret på vad musikindustrin ska resultera i. Än så länge dominerar skivbolagen distrubitionssätten, och jag är inte säker på att en för deras skull genom bojkottning orsakad bråd död är den rätta övergången till ett "digitalt samhälle". Jag hoppas förresten att vi aldrig helt går över till ett digitalt samhälle. Jag hoppas att framtida generationer håller fast vid att köpa skivor - inte bara för att jag själv har lite samlarmani, utan för att det verkligen är en helt annan grej att ta sig tid till att åka till en skivbutik och botanisera, istället för att få sin vilja igenom genom ett enkelt musklick. Det handlar kanske om att visa att man är redo att betala för det man håller kärt.

Radiohead släppte sitt senaste album In Rainbows via nätet - med möjligheten för lyssnarna att välja om de ville betala eller inte. Detta sågs både som ett experiment i hurvuvida hur mycket fansen vill stödja bandet, och även som ett jättekliv i den digitala distibutionens orörda marker. Nu tillhör jag inte en av dem som gjorde det förstnämnda och betalade för skivan, men det är en intressant frågeställning. Beror det på att Radiohead genom åren blivit rika och ställer sig likgiltiga till om de tjänar pengar på musiken fortfarande? Hade ett oetablerat band gjort samma sak i lika stor utsträckning? Gör den pengamässiga gåvan musiken mer värdefull?

Nåja. Det är nog klokt att hålla sig på en rätt jämn nivå, än så länge. För jag sticker inte under stol med att jag laddar ned musik, det är något jag gör varje dag.
Jag försöker nog mest hitta den där balansen mellan att betala och att inte betala.

Hur ser din balans ut?