DVD-recension: A Dangerous Man

Det finns flera usla karaktärsskådisar i filmbranschen. Men ingen är så dålig som Steven Seagal. Visst, han klarar att göra ”stenhård actionhjälte-ansiktet” men där tar det slut. I Dangerous Man är det värre än någonsin. Det känns flera gånger som han inte riktigt kunnat bestämma sig för om han skulle köra på ”arg och bestämd” eller ”bekymrad men med läget under kontroll” när han levererar sina repliker. Istället blir det någon sorts lamt mellanting. Det som f...

Det finns flera usla karaktärsskådisar i filmbranschen. Men ingen är så dålig som Steven Seagal. Visst, han klarar att göra ”stenhård actionhjälte-ansiktet” men där tar det slut. I Dangerous Man är det värre än någonsin. Det känns flera gånger som han inte riktigt kunnat bestämma sig för om han skulle köra på ”arg och bestämd” eller ”bekymrad men med läget under kontroll” när han levererar sina repliker. Istället blir det någon sorts lamt mellanting.

Det som får en att stå ut genom filmen, förutom att den övriga rollbesättningen kan spela någorlunda bra, är slagsmålsscenerna. Steven har förvisso gått och blivit lönnfet med åren så några enorma stunts från honom är det inte tal om. Med hjälp av trickfilmning, duktiga kinesiska stuntmän och välgjort redigeringsarbete sparkar han rätt bra med stjärt ändå. Där kommer vi in på filmens positiva sida. Gillar man ”one-man-army” actionfilm så finns det mycket att hämta i denna. Två olika kinesiska kriminella ligor, en korrupt poliskår och ett ryskt maffiasyndikat ger Shane Daniels gott om slagpåsar. Kung fu-kunniga kineser, ryska utkastare och fler kung fu-kunniga kineser går i däck där han går fram.

Image

Handlingen i en actionfilm av det här slaget borde vara enkel intill obefintlighet. Men jag finner mig själv förvirrad flera gånger, framför allt när de två kinesiska ligorna vänder sig emot varandra. Det blir plötsligt svårt att hålla reda på vilken anonym hantlangare som hör till vilken kinesisk gangsterledare. När det blir ett kort uppehåll i förvirringen är det istället de korrupta poliserna som gör en omotiverad räd mot den ryska maffian. Mitt i alltihop finner vi Shane Daniels, kånkandes en väska full med kinesiska knarkpengar och med en ung, kinesisk kvinna och den ryske maffialedarens son i släptåg. Mot slutet får man dock hyfsat klart för sig vad som egentligen hände.

Sammanfattningsvis är A Dangerous Man en helt okej actionrulle om man kan bortse från Seagals usla skådespeleri. Inget för den som vill stimulera sin hjärna med en invecklad och djup historia, men alldeles lagom om man känner för lite hjärndöda våldsamheter. Och filmen lyckas faktiskt, i mitt tycke, knipa 3/5. Mest tack vare kängan Shane Daniels ger huvudskurken i filmen. Bokstavligen!

3