DVD-recension: Kick-Ass

Den tillsynes vanliga tonåringen Dave får en dag nog, han är trött på att människor i samhället inte hjälper varandra tillräckligt mycket. Så han tar problemet i egna händer och bestämmer sig för att bli en superhjälte, han köper en fräsig våtdräkt och lite attiraljer och förvandelsen är komplett. Han har nu blivit superhjälten Kick-Ass. Men låt oss komma ihåg att detta är en vanlig människa, utan superkrafter. Alltså slutar hans första superhjälte-eskapad med att han...

Den tillsynes vanliga tonåringen Dave får en dag nog, han är trött på att människor i samhället inte hjälper varandra tillräckligt mycket. Så han tar problemet i egna händer och bestämmer sig för att bli en superhjälte, han köper en fräsig våtdräkt och lite attiraljer och förvandelsen är komplett. Han har nu blivit superhjälten Kick-Ass. Men låt oss komma ihåg att detta är en vanlig människa, utan superkrafter. Alltså slutar hans första superhjälte-eskapad med att han blir brutalt misshandlad och sedan överkörd. Men efter en tid på sjukhuset är Dave tillbaka i toppform med några ”trasiga nervtrådar” som gör att han nu inte längre kan känna smärta, något som gör hans superhjälte-karriär lite lättare. Dock blir det inte så lätt när stadens gangstrar vill ha honom död, men självklart, så finns det andra superhjältar. Bland annat 13-åriga Hit-Girl och hennes far Big Daddy som kan hjälpa Dave, eller ”Kick-Ass” ur knipan.

Kick-Ass en riktigt originell rulle som verkligen sticker ut bland de superhjälte-filmerna som fullkomligt har pumpats ut av Hollywood de senaste åren. Blodiga filmer har vi sett förut, men när mördandet utförs av en 13-årig tjej som slänger ur sig könsord till höger och vänster istället för en steroidpumpad knutte blir det riktigt kul. Chloe Moretz som Hit-Girl är årets tuffaste filmkaraktär. Skådespelarensemblen är riktigt bra. Aaron Johnson från filmen Nowhere Boy där han spelade John Lennon imponerar som Dave, den nördiga tonåringen. Nicholas Cage levererar faktiskt en av sina bättre skådespelarprestationer på många år som Big Daddy: omtänksam pappa på dagen - mördarmaskin på natten. Christopher Mintz Plasse spelar i princip karaktären Fogell från filmen Superbad igen, han är så där fruktansvärt irriterande, en bajskorv som inte riktigt går att spola ner. Men det är också därför han är rolig.

Förutom att det spårar ut lite i slutet med jetpacks och mini-guns så har jag inget ont att säga om Kick-Ass, det är helt enkelt en riktigt blodig underhållande film.

4