Lisbeth Salander vaknar upp på sjukhuset med orden ”Du kom hit för att döda mig” ringades i huvudet. Orden kom från Lisbeths pappa, som ligger några salar längre bort. En kort resumé av hur
Flickan som lekte med elden avslutades följer och sedan drar handlingen igång med en förebrående rättegång och ett nytt nummer av Millennium som ska skrivas. Ett nummer som är ämnat för Lisbeth Salanders upprättelse.
”Vad gör vi med Lisbeth Salander?” är den centrala frågan som alla karaktärer verkar ställa sig och som säger i princip allt om filmens handling.
Luftslottet som sprängdes är den tredje och sista filmen i den omtalade Millenniumserien. Det är alltså här som alla frågor som skapats och fått hänga i luften eller sitta i bakhuvudet och klia bör få ett svar. Det är här vi vill få veta varför Peter Teleborian lät Lisbeth Salander låsas in och omyndigförklaras, hur allt som hänt kunnat hända, hur Mikael Blomqvists och Erika Bergers relation ska utvecklas, om Lisbeth Salander kommer frikännas, varför ingen verkar veta att en Sovjetisk avhoppare kommit till Sverige och mycket, mycket mera. Med andra ord var förväntningarna skyhöga.
Och de infriades.
Svackan från förra filmen är helt borta och tillbaka är glöden, intensiteten, intelligensen och den trollbindande spänningen. Noomi Rapace och Michael Nyqvist spelar sina roller lika helhjärtat som tidigare. Här får vi dessutom se hur grymt bra Annika Hallin är när hon äntligen, efter att ha bara varit den obetydliga systern, får ta mer plats i och med att Annika Giannini dras in som försvarare i fallet med Lisbeth Salander. Hon gör en insats som skulle kunna rädda hela filmen om den hade kraschlandat, men det behövs inte för det här är en film som håller sig uppe hela vägen, som tar sig i mål med charm och som väcker frågor och tankar och känslor som man kanske inte ens visste fanns.
Planteringar från tidigare får sina svar och nya mysterier skapas och löses och trollbinder mig att fortsätta titta. För det här är mystik, spänning och underhållning samtidigt som det är djupare än så. Det handlar om att vara på fel plats vid fel tillfälle och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Historien berör frågor som innefattar misstänksamhet, skuld och orättvisor. Men framförallt handlar det om samhället. Om vad som kan gå snett, och som kanske ibland också gör det. Filmen, och hela serien, väcker oundvikligen mängder av tankar om maktmissbruk och utnyttjning, om hur sådant förekommer utanför tv-rutan och långt bort från den lugna spänningen i biosalongen. Allt det, och allt det andra som inte får plats att nämnas här gör att filmen lätt tar sig in på listan över filmer du måste se.