DVD-recension: Red Road

Red Road är dock allt annat än mainstream. Filmen är den första delen av tre i ett Lars von Trier-grundat projekt kallat ”The Advance Party”. Det går ut på att i något slags stafettexperiment låta tre olika regissörer göra varsin film med samma karaktärer. Först ut är den debuterande brittiska regissören Andrea Arnold. I Glasgow arbetar huvudpersonen Jackie (Kate Dickie) på ett bevakningsföretag, där hon tillbringar de långa kvällarna med att iaktta folks vardagsliv genom ...

Red Road är dock allt annat än mainstream.

Filmen är den första delen av tre i ett Lars von Trier-grundat projekt kallat ”The Advance Party”. Det går ut på att i något slags stafettexperiment låta tre olika regissörer göra varsin film med samma karaktärer. Först ut är den debuterande brittiska regissören Andrea Arnold.

I Glasgow arbetar huvudpersonen Jackie (Kate Dickie) på ett bevakningsföretag, där hon tillbringar de långa kvällarna med att iaktta folks vardagsliv genom vakande kameralinser. Det är sena nätter. Det är svalnande kaffekoppar. Det är flimrande tv-skärmar.

Och en ständig dånande tystnad.

Likt 2000-talets svar på Hitchcocks Fönstret mot gården är Jackie avskärmad från världen och har rollen som övervakare för storebrorssamhället, och genom sina många mekaniska ögon får hon syn på allt från knivbrott till folk som är ute och rastar hunden. En till synes farlig och kriminell man (Tony Curran), som likt Jackie på sätt och vis står utanför samhället, dyker plötsligt upp på en av tv-skärmarna, varpå hon känner sig tvungen att försöka ta sig närmare för att få reda på mer om honom. Mycket mer än så får vi inte veta och det är sedan upp till tittaren att själv sätta ihop historien med de pusselbitar som långsamt portioneras ut.

Som förväntat när Lars von Triers namn finns med på omslaget är filmen insvept i en klassisk Dogma-estetik – en skakig och dokumentär känsla varvas med intima närbilder. Miljöerna är deprimerande, suggestiva och vardagsmulna, och allting känns hela tiden väldigt autentiskt. Även karaktärerna ingjuter en extremt realistisk känsla med sparsmakad dialog och tillbakahållet skådespeleri.

Och det är därför man som tittare genast blir fångad. Det där kunde ha hänt här. Det där kunde ha varit jag. Filmens långsamma tempo gör att spänningen blir väldigt påtagande och trots att Red Road är del av en trilogi står den helt klart på egna ben. Historien lämnar efter sig många tankar om moral, hämnd och framför allt kärlek, vilken hela tiden ligger i bakgrunden som ett subtilt huvudtema.

Röda färger. Närbilder på avtagna vigselringar.

Och som filmen själv uttrycker det: "Love will tear us apart".

Betyg: 3 av 5