DVD-recension: The Edge of Love

När fodralet berättat för mig om ”Två starka kvinnor i armarna på den legendariske poeten Dylan Thomas. Den ene var hans ungdomskärlek, den andre är hans fru. Under andra världskrigets bombningar av London skapas ett så starkt band mellan dessa tre personer att inga bomber kan bryta det. Men kärleken kanske kan?” är jag helt övertygad om att få se ännu en rulle där ungdomsförälskelsen till sist vinner och allt blir så där underbart fint och gulligt. Så blir det inte. Och det är en stor del av vad som gör den till det den är. Ett starkt drama med lika bra och välavvägda filmeffekter som snyggt spelade roller, där vi bland annat har Sienna Miller och Keira Knightley.

I skuggan av andra världskriget får vi se poeten Dylan Thomas återse sin ungdomskärlek Vera som blir, vad man på mellanstadiet kallade bästis, med hans fru, vilket ger en lite absurd känsla som sätter en skön stämning. I takt med att vänskapen växer sig starkare ökar också krigets påverkan på livet. Så småningom börjar Vera intressera sig för officeren William som snart måste ute i kriget. Och ja, sedan följer en tid av vänskap, saknad, otrohet, oro, musik, avund, krig och poesi.

När mitt poesiälskande hjärta insåg att detta är en film med mängder av poesi intryckt lite varstans slog det några extra slag och det var inte med lite förväntan jag betraktade The Edge of Love . I efterhand kan jag konstatera att just poesidelen inte riktigt räckte ända fram, den känns faktiskt inte alls lika genomtänkt som resten av paketet med musik, stämning, dialog och känsla, som just känns.

Till sist, ett Dylan Thomas-citat som säger nästan allt om hur han gestaltas i filmen, ”När jag blivit rik, har fått en egen cykel och har råd att dricka öl till frukost - då tänker jag sluta skriva poesi och rätt och slätt vara motbjudande.” När jag skrivit klart den här recensionen tänker jag sluta analysera filmen och rätt och slätt se om den.

3