DVD-recension: The maiden heist

I filmen följer vi tre karaktärer. Fokus ligger på Roger, som spelas av Christopher Walken (Catch me if you can och Hairspray). Roger är en sorglig typ vars liv verkar ha flugit honom förbi utan att han riktigt levt. Han tillbringar mycket mer tid på jobbet än med sin fru. För det är på jobbet som hans riktiga kärlek finns. Roger har förälskat sig i en målning med en flicka och det är framför den målningen han står dag ut och dag in som museevakt.

När Roger en dag får veta att hans museum vill modernisera sig och sända iväg hans målning till ett galleri i Danmark blir han förskräckt. Som tur är hittar han två andra män (Morgan Freeman och William H Macy) som också förälskat sig i var sitt alster och tillsammans bestämmer sig dessa män för att stjäla sina älskade konstverk. Att deras adderade ålder nästan blir 300 år förtränger de och utarbetar istället en avancerad plan för att slippa se sina älsklingar skickas till andra sidan jorden.

Det är svårt att sätta fingret på vad jag ogillar mest med The Maiden Heist. Först tycker jag det är konstigt att sätta det namnet på en svensk film. Hur många vet liksom vad heist betyder? Sedan verkar inte regissören riktigt ha kunnat besluta sig för vilken inriktning han skulle ge filmen. Jag tycker att manuset är för komiskt för att ge filmen något djup och tempot är för långsamt för att göra den rolig. Att Macy gillar att klä av sig naken inför sin favoritstaty skulle kunna locka till skratt hos något men hans figur är så sorglig att det hela bara blir så tragiskt att man har lust att stänga av.

Det känns som om skådespelarna redan innan anat att detta inte skulle bli en hit och lagt in växeln på neutral och nu bara flyter med. Amerikanerna som skickade filmen direkt till DVD visste det och nu vet ni det också, detta är knappt värt att se.

1