DVD-recension: Van Wilder – The Freshman Year

Van Wilder - The Freshman Year är den tredje filmen i serien om rikemansungen Van Wilder. Jag har sett de två föregångarna och njutit av dem precis som Carl Jan Granqvist antagligen avnjuter ett glas champagne.

Eftersom jag för tillfället är bosatt i Norge var det inga problem för mig att springa ner till närmaste snabbköp för att inhandla nog öl så att det skulle räcka i de 96 minuter som filmen varar. Det stod ju trots allt ”more beer” på omslaget. Babesen fick jag nöja mig med att titta på i filmen.

Hade detta varit vilken annan film som helst skulle jag förklarat noga om själva handlingen, spänningen, upplägget och de dramatiska relationerna som uppstår. Men detta är ingen vanlig film, detta är en film i genren college/highschool - en extremt IQ-befriad genre vars enda syfte är att generalisera och överdriva det som händer på amerikanska colleges.

Trots detta känner jag ändå en liten plikt att skriva om handlingen, eller iallafall förklara filmen i korthet, även om det inte lär hjälpa dig att uppleva den så som den ska upplevas. Iallafall är Van Wilder en rikemansunge som vi först stiftade bekantskap i filmen Van Wilder från 2002. Då var han collegegrabben som aldrig ville ta examen, Coolidge (som colleget heter) var ju hans liv, och vi fick träffa Wilder och hans vänner och ser hur de styrde campus som kungar. Wilders indiske vän, vars huvudmål i livet var att få utföra en ”muffdive” fick vi senare träffa i en helt egen film, Van Wilder 2: The Rise of Taj - en film som inte på långa vägar når upp till sin föregångare. Nu i den tredje filmen i serien får se hur det hela började.

Det första som slår mig i filmen att Van Wilder inte längre spelas av Ryan Reynolds som tidigare. Reynolds var som skapad för rollen, men besvikelsen går över när jag upptäcker att den okände Jonathan Bennett gör jobbet minst lika bra. Det är svårt att spela i en highschoolfilm utan att överdriva sin roll på något sätt. Tro mig, jag har sett ett par usla försök till skådespeleri inom denna genre, men detta är faktiskt inte ett av dem.

När du tittar på Van Wilder – The Freshman Year vill jag att du bortser från följande saker:

● Att det mesta i filmen inte verkar ha något sammanhang.
● Att det inte finns någon form för realism, över huvud taget.
● Att det mesta, om inte allt, är grovt generaliserat.

Du ska heller inte tänka för mycket över att skolan verkar vara styrd av en militärjunta och att alla på skolan verkar vara upptagna av någon kristen sekt med extrema värderingar. Följer du bara dessa enkla råd kommer du få ut det mesta av filmen.

3