Redan i inledningen är Tsui Hark ivrig att visa upp sina koreografiska kunskaper när de kinesiskt kända skådespelarna kastar sig på varandra utan någon större förklaring. Tyvärr är inte allt en dans på rosor då man måste gnugga hjärncellerna rejält för att ens förstå sig på handlingen i filmen. Är det Thui Hark som inte vet hur man regisserar eller har han fastnat för den fantastiska Gör-det-själv-idén? Även de största anhängarna till Tsui Harks tidigare Kung Fu-filmer får se sitt tålamod brista i väntan på den spänning och iver de är vana vid. Har filmen ett upplägg som inte ens regissören förstår eller har han bara tappat bort några av filmbanden till filmen?
Cecilia Cheung, Yuen Biao och Sammo Hung är namn som ger starka intryck i Asiens filmmetropol Kina, men som har det svårare att vinna mark i resten av världen. Kanske är det just därför Miramax ratade filmen genom att lägga den lite i skymundan. Men, filmen bjuder på scenarier som är hyfsat kända för oss på andra sidan jordklotet. Bergstopparna som ska vara porten mellan jordelivet och himmelen är väldigt lika dem som man kan se i den topplistade filmen
Avatar. Tyvärr vore det brottsligt att jämföra de två filmerna då animeringarna i
Zu Warriors sänker resten av filmen rejält. Att animeringarna gjordes under 2001 är ingen ursäkt då sambandet mellan animering och verklighet håller samma nivå som i
South Park eller
Svamp Bob.
“Kinesisk, spänningsfylld handling kombinerat med västerländsk animering”. Det var slagorden Tsui Hark ropade ut vid Kina-premiären 2001. Lika illa som att blanda ris med soyasås skulle jag säga! Konstigt bara att vår kära regissör inte kunde dra samma paralleller som jag.