Banan vi körde i enspelardelen började ganska begränsad, men allt eftersom man avancerar framåt så öppnas fler områden upp och man kan fritt välja hur man vill ta sig an olika situationer. Vill man smyga sig fram och försöka överrumpla fienderna går det lika bra som att dundra in med ett fordon och skjuta vilt omkring sig. Någonting som Dice vurmar för är Tactical Destruction. Eftersom det lagts ner så otroligt mycket tid på att få stora, förstörbara miljöer, ska de också kunna användas på ett effektiv sätt när man strider. Finns det ingen dörr när du behöver komma igenom ett hus, är det bara att göra en egen genom att spränga väggen.
Det här tänket genomsyrar hela spelet och det är fruktansvärt kul att bara gå omkring och orsaka så mycket förödelse det bara går. Särskilt lite senare in i banan, där man anföll en mindre stad. Då hade vi tillgång till airstrikes, vilket användes flitigt mot kulsprutenästena fienderna hade i staden. Att faktiskt se hur husen förvandlades till ruiner efter bombardemanget var ganska spektakulärt och visade att Frostbite-motorn är ytterst kompetent. Det känns mer och mer som Battlefield: Bad Company är det närmaste vi kommer en uppföljare på Criterions två år gamla explosionsfest Black. Dessutom är ljudet i spelet bland det maffigaste jag har hört. Vapnen låter brutalt och systemet som filtrerar bort onödiga ljud vid strider fungerade ypperligt.
För första gången fick vi också se hur flerspelarläget kommer att se ut i spelet. Man har velat knyta en- och flerspelardelen ganska hårt till varandra, vilket betyder att flerspelarläget kommer handla om att försvara eller ta över lådor med guld. Spelets kampanj handlar ju om ett kompani som letar efter guld bakom fiendens linjer, en stor inspirationskälla har varit filmen Three Kings där George Clooney, Ice-Cube och Mark Wahlberg letar efter en guldskatt i Irak under operation Desert storm. Efter att ha testat flerspelarläget kan jag bara konstatera att det är fruktansvärt kul, men dock så känns det inte riktigt som det vi är vana vid i Battlefield. Det kanske berodde på att banan vi körde var ganska liten och att det inte fanns många fordon att köra, något som ju är signifikativt för Battlefield-serien. Men möjligheten att förstöra hus och liknande var, precis som i enspelardelendelen, väldigt häftig och gjorde faktiskt att flerspelarupplevelsen blev ganska annorlunda från vad man är van vid. Man kan inte ta skydd på samma sätt inuti hus och liknande, för nu kan din motståndare lika gärna förstöra skyddet med en välriktad granat.
Texten kommer från Gameplayer.se - din dagliga dos av tv-spel.