Läs på egen risk

Okej för att många röster höjdes efter den där gamla texten i SuperPLAY som tycktes avslöja lite väl mycket kring handlingen i Metal Gear Solid 2. Ett par arga insändare senare hade dock den värsta stormen ebbat ut. Det var då. Mentaliteten var en annan och man hörde inte så mycket mer kring detta med spoilers på ett tag. Men så anlände Assassin’s Creed – en evighet senare – och plötsligt sattes hela Internet i brand. Forum svämmades över med kritik gentemot d...

Okej för att många röster höjdes efter den där gamla texten i SuperPLAY som tycktes avslöja lite väl mycket kring handlingen i Metal Gear Solid 2. Ett par arga insändare senare hade dock den värsta stormen ebbat ut. Det var då. Mentaliteten var en annan och man hörde inte så mycket mer kring detta med spoilers på ett tag. Men så anlände Assassin's Creed - en evighet senare - och plötsligt sattes hela Internet i brand. Forum svämmades över med kritik gentemot de där totalt omdömeslösa skribenterna som hade lyckats med konststycket att avslöja något så viktigt för spelet att vissa påstod sig vägra köpa det i ren protest över att ha sett upplevelsen bli förstörd. Av ord. I texter. Avslöjande något kring Assassin's Creed som man som spelare får ta del av under den första lilla stunden man spenderar tillsammans med titeln ifråga. Låt oss kalla det för den ökända AC-incidenten. Skräckexemplet, om man så vill.

Att råka nämna vad Assassin's Creeds handling kretsar kring är detsamma som att vara ute på hal is, enligt vissa.
Att råka nämna vad Assassin's Creeds handling kretsar kring är detsamma som att vara ute på hal is, enligt vissa.


Självklart skall man som konsument av spelmedia inte behöva oroa sig för att få se ett spels slutscener beskrivas i detalj när man tar del av färska recensioner. Men samtidigt bör man vara väl medveten om att detta kring vad som bör klassas som en spoiler är något högst personligt. Den problematiska kärnan i AC-incidenten ligger inte främst i spelrecensenternas dåliga omdöme, utan snarare i läsarnas orimligt högt ställda krav på de texter de tar del av. Precis som om de själva inte har något ansvar i att de ser sina framtida upplevelser bli förstörda, då de gång på gång trampar över gränser de egentligen inte vill trampa över. Blev lockelsen för stor? Råkade de tumma på sina principer bara för att inte våga erkänna sitt misstag och därför lägga över ansvaret på någon annan?

Först och främst: det är ingen som tvingar dig som känner dig träffad att läsa en text kring ett spel. Du ansvarar själv för vilken information du tar del av, och kan omöjligen förvänta dig att en recensent skall känna till just dina önskemål. Än mindre kunna anpassa en text utifrån de tusentals önskemål den breda skaran läsare kan tänkas sitta på. Vad du ser på som en spoiler kanske någon annan ser på som ett krav, och som recensent kan man inte göra annat än en sund bedömning av vad som är rimligt att avslöja. Du som anser det vara en hädelse att avslöja att Snake kan använda sig av de och de vapnen i Metal Gear Solid 4, och du som anser att det är lika mycket av en skandal att avslöja på vilka platser man kan besöka i Grant Theft Auto 4 - ni tillhör en minoritet, med för högt ställda krav. Varför är era krav mer relevanta än de krav som ställs av dem som inte ens vill veta hur man kontrollerar sin karaktär i ett spel? De krav som ställs av dem som förfäras över att ha fått se en bild från en miljö de tidigare inte kände till att den existerade?

Det är nog bäst att de som skriver om MGS4 framöver vaktar sin tunga.
Det är nog bäst att de som skriver om MGS4 framöver vaktar sin tunga.


Vidare skulle det inte skada med en viss konsekvens i spoiler-bashandet. En ynka GTA-recension kan röra upp så många känslor att de blir ohanterbara, samtidigt som det inte yppas ett ord om eventuella avslöjanden som görs kring tidigare delar i serien i samma text. Eller varför inte valfritt lite äldre spel, som om de inte har något värde längre och är fria att spoilas sönder och samman. Alla har väl redan spelat dem och måste acceptera att det skrivs om dem på ett sådant sätt, kanske till och med se slutscener beskrivas i detalj, som följd? Det spelar ju ingen roll, tydligen, men varför inte? Skall man ta hänsyn till ännu en aspekt här - ett spels ålder? För att inte tala om detta med att det främst är storspel som blir förärade den främsta spoilerkritiken. Är det mer okej med att lägga fram intima detaljer kring spel som inte förväntas sälja miljonupplagor?

Nej. Det är såklart inte försvarbart att det ser ut så här, och att skjuta ifrån sig allt eget ansvar är lika ologiskt som det är fånigt. Rimliga gränser borde vara ledordet att jobba utifrån. En seriös spelskribent går vanligtvis inte över dessa gränser och tillhör du den skara människor som inte tål att se någonting överhuvudtaget avslöjas kanske du bör överväga att sluta ta del av informationen. Och kom nu inte och säg att jag vill påstå att spoilerproblematiken inte finns där, för det gör den, men med dagens mått mätt tycks man som skribent behöva oroa sig för att skriva för mycket samma sekund som man nämner något mer än vilken genre ett visst spel tillhör. Nej, låt AC-incidenten bli ett minne blott och lyft upp argumenteringen till en nivå som åtminstone visar tecken på att du försökt sätta dig in i problematiken kring detta med spoilers. Istället för att helt ogenomtänkt skrika spoiler och nedvärdera den skribent som troligen tänkt till både en och två gånger över de avslöjanden dennes text trots allt innehåller. Just dina åsikter kring vad som är en spoiler är faktiskt mer unika än du vill tro.

Varför hör man det sällan klagas på att äldre spel spoilas sönder och samman, trots att alla inte spelat dem ännu?
Varför hör man det sällan klagas på att äldre spel spoilas sönder och samman, trots att alla inte spelat dem ännu?


Texten kommer från Gameplayer.se - din dagliga dos av tv-spel.