Recension: Black Stone Cherry – Folklore And Superstition

De fyra Edmonton, Kentucky-killarna i Black Stone Cherry visade var skåpet skulle stå när de släppte sin debutskiva 2006. Sedan dess har det bara gått uppåt för killarna. Nu kom tiden då deras andra album skulle släppas och ingen kunde ha varit mer exalterad än jag. Här är den långhårige kvartetten uppradade i höstrusket. Men det ser kallt ut. När det var ungefär en vecka kvar till albumet skulle släppas satt jag som på nålar hela tiden och ville bara att tiden skulle gå sna...

De fyra Edmonton, Kentucky-killarna i Black Stone Cherry visade var skåpet skulle stå när de släppte sin debutskiva 2006. Sedan dess har det bara gått uppåt för killarna. Nu kom tiden då deras andra album skulle släppas och ingen kunde ha varit mer exalterad än jag.

Här är den långhårige kvartetten uppradade i höstrusket. Men det ser kallt ut.

När det var ungefär en vecka kvar till albumet skulle släppas satt jag som på nålar hela tiden och ville bara att tiden skulle gå snabbare och snabbare. När skivan äntligen var i min ägo satte jag på den i datorn, lyssnade igenom hela albumet och var tvungen att erkänna att jag hade hoppats på så mycket mer. Jag menar, den första skivan var ett mästerverk i mina öron och hade allt jag letat efter: bra sångare, en energikick i varje taktslag, ett annorlunda sound och texter som verkligen betyder något.

Jag ska verkligen inte säga att hela skivan är dålig men jag tycker tyvärr att Black Stone Cherry har tappat sitt sound som fick dem att låta unika. Jag kan höra till exempel influenser av Ozzy Osbourne och Bon Jovi, men som sagt, jag ska inte dra alla låtar över en och samma kam. Det finns en del riktiga guldgruvor på skivan också som till exempel ”Sunrise” som har ett väldigt unikt sound.

Slutligen så tycker jag helt enkelt att skivan inte håller måttet riktigt men det är en väldigt bra skiva och jag blev inte besviken eftersom den 22-årige sångaren Chris Robertson balanserar upp allting med sin gudomligt häftiga röst.

Nu återstår bara att se om killarna håller måttet när de ska spela live i Stockholm den 21 november. Jag såg dem live på årets Sweden Rock Festival och det var egentligen där jag insåg hur mycket jag älskade Black Stone Cherry. Nu är det ny skiva, nya låtar och ett helt nytt framträdande.

01. Blind Man (3:38)
02. Please Come In (3:56)
03. Reverend Wrinkle (4:10)