Recension: Ef – Mourning golden morning

Typ lyssna på, och recensera, en skiva.

Typ lyssna på, och recensera, en skiva.

När jag körde igång Efs nya album Mourning golden morning första gången satt jag och browsade ett Facebook-album hos någon snygg fiskare från Filippinerna som en avlägsen tjejkompis (antagligen) stoppat tungan i under sin Asienresa. Det var dumt av henne, för jag blev disträ och kunde inte alls ta till mig musiken. Det var dumt av mig också för Mourning golden morning är en skiva som kräver väldigt mycket av lyssnaren.

Det finns inga övertydliga krusiduller och Göteborgsbandet trycker inte heller upp några känslor i mitt ansikte. Ansvaret ligger hos mig. Det tar lite tid - och jag måste klicka ner bilden på när fiskaren poserar med två rödbrända blondiner i famnen - men sedan inser jag att Mourning golden morning är en jävligt bra skiva som är fullproppad med vackra, svävande melodier.

Ef har på sin tredje fullängdare lagt den stegrande postrocken lite åt sidan. Det är inte så mycket bygga-bygga-bygga-EXPLODERA utan istället ett mycket rakare sound. Eller som bandets trummis Niklas Åström beskriver det i en intervju; ”Tungt, men inte distat. Känslosamt, men inte lipigt. Episkt, men inte dränkt i effekter”.

Ef består av Niklas Åström (trummor), Tomas Torsson (gitarr, sång) och Daniel Öhman (gitarr, sång, laptop).

Visserligen saknas de där riktiga höjdpunkterna som exempelvis Ett, Hello Scotland och Tommorow My Friend från Give Me Beauty... Or Give Me Death!. Eller Bear, Thrills och A Tailpiece från I Am Responsible. Men det gör ändå inte så mycket för albumet är otroligt välkomponerat och ett alldeles perfekt soundtrack nu när vi går mot ljusare tider. Det finns absolut en viss vinterslaskig melankoli bland de upplyftande melodierna, men jag får ändå mest hoppfulla vårkänslor. Mourning golden morning är ytterligare ett fantastiskt släpp från de svenska postrockarna och borde ha en självklar plats i skivhyllan hos alla indieälskare.

”Det känns mastigt, varmt och lite hårigt”, säger Niklas Åström.

Och då syftar han alltså på soundet på Mourning golden morning och inte på den filippinske fiskarens utseende.

----------