Recension Xbox 360: BAJA: Edge of Control

Det är en liten samling spel som lider av en dålig öppning och inte riktigt lyckas hålla intresset uppe för att man ska komma till den krämiga mitten, lite som en vaniljfylld sockerkaka där själva kakan är gjord av babybeck. Fast det är bara ett av problemen med Baja: Edge of Control som sätter käppar i hjulen för vad som är det senaste försöket att frälsa oss i den redan överbefolkade genren off-road. My eyez! Ze gogglez do nazzing! Baja: Edge of Control tar sin undertitel på...

Det är en liten samling spel som lider av en dålig öppning och inte riktigt lyckas hålla intresset uppe för att man ska komma till den krämiga mitten, lite som en vaniljfylld sockerkaka där själva kakan är gjord av babybeck. Fast det är bara ett av problemen med Baja: Edge of Control som sätter käppar i hjulen för vad som är det senaste försöket att frälsa oss i den redan överbefolkade genren off-road.

My eyez! Ze gogglez do nazzing!
My eyez! Ze gogglez do nazzing!

Baja: Edge of Control tar sin undertitel på lite för stort allvar och gör att spelaren konstant måste agera passopp på kontrollen och att det mer känns som ren tur än skicklighet att man håller sig kvar på banan. Bilarna studsar upp och ner, fram och tillbaka över hopp och gupp som om de vore lådbilar vilket gör de enormt svårkontrollerade. Även om spelet försöker blanda realistisk fysik med arkadracing lyckas det aldrig ha den där lättillgängligheten som exempelvis Motorstorm har, och inte heller samma grafiska styrka trots mer ett år längre i pipen. Inte ens de många spellägen med rally, hill climb och det helt sinnessjuka Baja-läget, där varje race varar från en till tre timmar, i spetsen kan rädda mig från tristessen att tävla genom samma bruna miljöer om och om igen. Att svårighetsgraden på karriärsläget är helt uppåt väggarna gör inte spelet bättre.

En av de få ljusglimtar som finns på skivan är att bilklasserna i slutet av spelet faktiskt är riktigt roliga att ratta, men för att nå dit i karriärsläget krävs väldigt mycket jobb. På det hela är Baja en väldigt frustrerande racingupplevelse som inte lyckas konkurrera med motståndet, och när spel som Dirt, Motorstorm och Pure finns på marknaden behövs mer än ett roligt namn.

+ PLUS
Ganska kul långt in i spelet.

Det roliga tar vid efter väldigt mycket jobb. Fruktansvärt mediokert grafiskt. Frustrerande så in i stjärten.