Recension Xbox 360: Kung Fu Panda

Förutom käcka skolryggsäckar, miljontals samlarbilder och plastiga leksaker i barnmenyerna hos hamburgerkedjorna så kommer det också ett spel lagom till filmen. Historien i Kung Fu Panda kretsar kring den unge Po, en dagdrömmande panda som önskar sig ett liv som stenhård kung fu-krigare. Av en ren slump blir han utsedd av en uråldrig kampsportsmästare till att bli den nye drakkrigaren, en vandrande legend i rättvisans tjänst. Allt flyter på relativt bra tills ondskans makter bestäm...

Förutom käcka skolryggsäckar, miljontals samlarbilder och plastiga leksaker i barnmenyerna hos hamburgerkedjorna så kommer det också ett spel lagom till filmen. Historien i Kung Fu Panda kretsar kring den unge Po, en dagdrömmande panda som önskar sig ett liv som stenhård kung fu-krigare. Av en ren slump blir han utsedd av en uråldrig kampsportsmästare till att bli den nye drakkrigaren, en vandrande legend i rättvisans tjänst. Allt flyter på relativt bra tills ondskans makter bestämmer sig för att erövra landet och ge drakkrigaren på nöten en gång för alla. Snabbt tvingas Po axla sin roll som folkets kampsportshjälte och det är du som ska hjälpa honom med uppgiften.

Den tandlösa krokodilen gjorde ett desperat anfall.

I rollen som Po gäller det att slå, springa och hoppa sig igenom vågor av fiender som gärna vill visa hur illa de tycker om ädla hjältar. Den mesta tiden tillbringas i strid och för att vara ett spel riktat till barn känns striderna ganska genomarbetade. Snabba respektive starka attacker varvas med otaliga hoppsparkar, slagkombinationer och magiska stridskonster som utvecklas och förfinas allt eftersom man samlar på sig guldpengar. Dessa sköna mynt hjälper dig både med att öka din styrka, förbättra dina förmågor och införskaffa nya kläder. Skulle inte tassarna räcka till för Po kan han använda sig av allsköns tillhyggen såsom stridsstavar, trätunnor och krutladdningar för att göra slut på skurkarna. Visst, svårighetsgraden på fienderna (och spelet i övrigt) är kanske inte direkt hög, men striderna flyter på hyggligt bra och man behöver aldrig springa vilse då vägen till målet alltid är klar och tydlig. Pang på, helt enkelt.

Spelets starkaste kort är grafiken och det känns riktigt trevligt att springa igenom de mysiga miljöerna som finns till buds och oavsett om det rör sig om stillsamma flodbyar, pampiga palats eller höga bergskedjor känns det helt rätt. Även ljudet gör sitt jobb med skönt röstskådespeleri och stämningsfull bakgrundsmusik. Tyvärr är spelet lite för lätt och lite för kort för sitt eget bästa och trots att det går att låsa upp dolda hemligheter så är nog det roliga över ganska snabbt för de allra flesta spelarna. Möjligheten att ge polarna lite kung fu-stryk finns dock som en kompensation när själva huvudäventyret väl är över.

Träningsdockan undrade stilla vad han gett sig in på ...

På det hela taget är dock Kung Fu Panda ett trevligt spel som kanske varken överraskar eller direkt imponerar, men som visar hur ett roligt filmlicenspel för den yngre publiken kan se ut. Knappast bland de bästa filmlicensspelen någonsin men också långt ifrån de allra sämsta. Ibland räcker det också.

+ PLUS
Snyggt filmäventyr med en hel del charm ...

... som kanske skulle erbjudit lite mer tuggmotstånd