RESGUIDE: Como och Milano

Staden jag bodde i under elva dagar var Como, som ligger i Lombardiet i norra Italien. Como är belägen vid södra änden av Lago di Como (Comosjön) och ligger nära Schweiz och Alperna. Under min vistelse var jag mest i Como, men jag besökte även modets huvudstad i Europa, Milano. Om jag ska välja mellan Como och Milano, väljer jag Como utan tvekan; Como, en stad mellan berg och vid Lago di Como, är en otroligt vacker stad. Det är gångavstånd till allt och det är lite häftigt att promenera runt i staden som både Julius Ceasar och Benito Mussolini har gått runt i.

Italiensk lasagne med olivolja och persilja.
Det italienska köket kännetecknas allmänt av sin enkelhet och sin betoning på färska råvaror av hög kvalitet. Det som är vanligt i det italienska köket är olivolja, olika ostsorter (till exempel parmesan, mozzarella och gorgonzola), mortadella, salami, parmaskinka och såklart pasta och pizza. Jag åt inte ute många gånger, främst för att jag bodde hos min bror och hans rumskompisar, men vi lagade italiensk mat ändå. När jag väl åt ute åt jag en gång pizza och en annan gång aperitivo. Aperitivo är när man köper en drink, det kan vara allt från vin, öl, Coca-Cola till Mojito, och man får äta hur mycket man vill av det baren eller restaurangen har lagt fram. Oftast brukar det vara oliver, korvbitar, bruschetta, dipsåser, pizza, foccacia, chips och nötter. Aperitivo är något jag tyckte väldigt mycket om, maten var god och likaså drinkarna. Stället vi åt aperitivo på hette ”Est Est Est” och ligger i Como. Det enda negativa med aperitivon var att jag blev magsjuk av maten dagen efter, det berodde antingen på min känsliga mage eller på för dålig hygien i restaurangköket, jag gissar på båda två. Inne i Milano heter det inte aperitivo, utan ”happy hour”, något vi här i Sverige är bekanta med.

Pizza med tomatsås, prosciutto, champinjoner och ost.
Men jag tycker inte att maten är godare ute. Om du kan, bo på ett ställe med kök så att du kan laga din egen mat. På det sättet har man större valfrihet i vad man ska äta, det blir billigare och det är mycket roligare. Något jag absolut måste påpeka är att äta ute i Como är väldigt mycket dyrare än att göra det i Milano. Allt ligger på 7€ och uppåt, men i Milano är det samma prisnivå som i Sverige. Mat som man måste äta när man är i Italien är färsk pasta, lasagne, parmesanost (på allt!), olivolja, olika ostar, oliver och soltorkade tomater, helst råvaror som är närproducerade. Det skiljer faktiskt inte så värst mycket mellan pizzorna i Italien och här i Sverige, de har samma namn och innehåller i sort sätt samma ingredienser. En sak som man absolut måste prova är gelato. Man kan tro att gelato är samma sak som glass, men det är det inte. Gelato innehåller mjölk, socker och smakämnen, alltså inte grädde som glass har. Det finns otroligt många olika sorter och smaker, mina favoriter är tiramisu, milk, cheesecake och stracciatella.

Att åka kollektivtrafik och tåg i Italien har både sina för- och nackdelar. Inne i Como åkte jag aldrig kollektivtrafik, då det var gångavstånd till allt och jag bodde nära en av tågstationerna. Men inne i Milano var man tvungen att ta bussen eller tunnelbanan om man ville röra sig i olika stadsdelar. Det bästa enligt mig, om man ska vara i Milano under en dag, är att köpa ett 24 timmars pass som kostar 3€, med det kan man åka tunnelbana och buss. Men om man vet med sig att man bara ska åka en gång med tunnelbanan eller bussen kan man köpa en ”standardbiljett” som är giltigt i 72 minuter och som du bara kan åka en resa med.

Tågbiljetter är lite annorlunda, du kan köpa en tågbiljett till en destination och du kan använda den när som helst, det är alltså inte som det är här i Sverige, där biljetten blir ogiltig om du missar ditt tåg eller glömmer bort det. Tågbiljetten kan du använda i ca en och en halv månad från och med den dagen du köpte den. Det viktiga man dock måste göra och som inte för glömmas bort, är att stämpla biljetten innan man går på tåget. De flesta nybörjare tror att det räcker med att bara ha biljetten, men på det sättet kan man fuska och använda samma biljett flera gånger. Det är något jag avråder er, då det finns kontrollanter på varje tåg. Om maskinen som man stämplar biljetten på inte funkar, kan du själv skriva dit datum och tid men en kulspetspenna. Om du inte har stämplat och blir påkommen av en kontrollant blir det böter på mellan 5€ till 50€.

Duomo di Milano.
Eftersom jag bara var i Milano under två dagar, hann jag inte se så värst mycket. Jag promenerade mest runt Duomo di Milano och Galleria Vittorio Emanuele II, som ligger bredvid Duomo. Runt det området finns de bästa butikerna, Banana Republic, GAP, Bershka, Zara, Replay, Hugo Boss, H&M, Zara Home, Sephora, Ferrari och många andra fler. Själv besökte jag bland annat Zara och Bershka, som ägs av samma företag. Många av butikerna i det här området är på ett sätt en sevärdhet, de har otroligt coola eller vackra entréer som man absolut måste se, tyvärr får man inte ta kort (något jag gjorde ändå, men blev påkommen). Till exempel kan Bershka liknas vid en nattklubb, de har en fräsig gul muskelbil i entrén och ljudnivån inne i butiken är HÖG. Musiken som spelas är det nyaste inom hiphop, dance och electronic. En annan butik vars inredning är väldigt cool är Replay, de har ett vattenfall och en liten regnskog vid entrén som sträcker sig två våningar. Runt och i Milano finns det många outlets, som säljer märkeskläder för en billigare peng. Jag besökte Il Salvagente som sålde kläder, väskor och skor från många kända märken så som Miu Miu, Hugo Boss, Valentino, Monclear, Giorgio Armani, Moschino och många andra märken. Tyvärr var priserna lite för höga för min plånbok, trots att det hade gjorts en kraftig prissänkning. Kläderna där såg dessutom ut att vara några säsonger gamla. Prisnivån för kläder och dylikt i Milano är som i Sverige, om inte lite dyrare.

Galleria Vittorio Emanuele II
Jag kommer absolut att åka tillbaka till Como, Milano och Italien när jag får tillfälle för det. Como är en stad jag skulle kunna tänka mig att bo i, den gav mig något sorts lugn, något som man inte kan få i stressiga och kalla Göteborg. Man vet aldrig vart livet tar en, jag kanske hamnar i Como någon gång i framtiden. Det hoppas jag nästan.

Grazie – tack
Prego – varsågod
Ciao – hej/hejdå (om du känner personen)
Arividerci – hejdå
Bongiorno – hej/god dag
No parlo italiano – jag talar inte italienska
Capiche – förstår du?
No capisco – jag förstår inte