Xbox Live Arcade – Braid och Geometry Wars 2

BraidGenre: PusselSläppdatum: 2008-08-06Kostnad: 1200 MS-points Vid första anblick ser inte Braid ut att vara mer än ett riktigt snyggt och mysigt plattformsspel med en hel del Mario-referenser, något som förmodligen kommer att leda till att det inte får den uppmärksamhet det förtjänar. Det i kombination med den minimala marknadsföringen. Men efter ett tag visar det sitt rätta ansikte och då inser man att det här är ett riktigt bra, pusselspel iklätt årets mysigaste spelvärld. M...

Braid
Genre: Pussel
Släppdatum: 2008-08-06
Kostnad: 1200 MS-points

Vid första anblick ser inte Braid ut att vara mer än ett riktigt snyggt och mysigt plattformsspel med en hel del Mario-referenser, något som förmodligen kommer att leda till att det inte får den uppmärksamhet det förtjänar. Det i kombination med den minimala marknadsföringen. Men efter ett tag visar det sitt rätta ansikte och då inser man att det här är ett riktigt bra, pusselspel iklätt årets mysigaste spelvärld.



Man fattar snabbt att det här inte är ett traditionellt pusselspel så fort man får bekanta sig med spelet tidsmanipulerande pussel. I varje ny värld introduceras du för nya sätt att manipulera tid och dessa måste bemästras för att lösa alla pussel och få tag på alla pusselbitarna. Det kan handla om att spola tillbaka tiden eller att spela in sina rörelser och låta en skuggfigur utföra uppgifter som kräver två man. Variationen är enorm. Något som Braid verkligen lyckas med är tempot och balansen i pusslen. Världarna blir aldrig så utdragna att man tröttnar och pusslen är lagom svåra, även om man ibland sliter sitt hår för att man inte ser lösningen, något som ökar tillfredsställelsen när man väl löser gåtan.

Det enda som egentligen talar emot Braid är dess längd. Den flitige kan ta sig igenom hela äventyret på mindre än en dag (vilket kanske inte är så imponerande), men när Braid gör allt kul, klurigt och framför allt vackert spelar det ingen roll om det är en kort upplevelse. Braid är nämligen ett av årets bästa nedladdningsbara spel. Att inte tycka om det här borde vara nog för att underkänna en människa.

Betyg: 9/10

Geometry Wars 2
Genre: Action
Släppdatum: 2008-07-30
Kostnad: 800 MS-points

Förutom sitt värde som ren underhållning är spelen i Geometry Wars-serien världens kanske bästa kurs i speldesign. Den abstrakta grafiken gör att spelmekanismerna inte bara måste bära spelet, de är också lätta att observera och kritisera. Om något vore fel i Geometry Wars design skulle det vara svårt att dölja.

Tur alltså att Geometry Wars 2 är näst intill perfekt. Där det första spelet på XBLA led av alltför strikt traditionalism vågar GW2 bryta mot etablerade regler och slipa en redan välpolerad design till en spelmekanisk diamant. Introduktionen av de multiplier-höjande geomerna från Geometry Wars: Galaxies gör balansen mellan risk och belöning än mer intrikat och ändrar spelstilen radikalt; istället för konstant flykt tvingas spelaren nu in i en behaglig pendel mellan snabb reträtt och våghalsig geomjakt. Att multiplikatorn är obegränsad och bibehålls mellan liven gör också att ett förlorat liv inte tvingar fram en omedelbar omstart, något som (i kombination med ett ointressant öppningsspel) gjorde att det var svårt att hålla uppe intresset för det ursprungliga Geometry Wars.



Med det sagt så är omstarterna många, särskilt i de spellägen där man bara ges ett liv, och jakten på Gustavs (uppenbarligen haxxade) Pacifism-miljoner kan ibland kännas som ett rytmspel där refrängen är tre snabba tryck på A. Men det är en tillfredsställande rytm, och häri ligger Geometry Wars briljans: trots sin höga svårighetsgrad blir det aldrig frustrerande. De snabba omstarterna i kombination med de integrerade highscore-tabellerna gör också spelet svårt att lägga ifrån sig.

Likt Pac-Man: Championship Edition är Geometry Wars 2 ett lysande exempel på hur ett abstrakt poängjaktsspel kan moderniseras inte genom sin grafik (som visserligen är ett stilistiskt mästerverk) utan genom sin design. Med sex distinkta och utmärkta spellägen ger det också stor valuta för de 800 MS-poängen. Låt oss hålla tummarna för att evolutionen fortsätter i många år framöver!

Betyg: 9/10

Texten kommer från Gameplayer.se - din dagliga dos av tv-spel.