Notifications
Clear all

1080p vs 1080i? Vad är skillnaden?

Topic starter

Hur hög upplösning "P" kan människoögat se? [bigsmile][confused]

ReplyQuote
Topic starter

Leijonsparf:

det kan det nog mycket väl vara, faktiskt. jag menar, "uppdateringsfrekvensen" är väl typ 24 fps, det är rätt jävla lite när bildrutorna ska rullas upp manuellt.

Jo just det, det är klart.
Men om man kollar på blurayskiva på en skärm med 60 eller 100Hz - vilken uppdateringsfrekvens har då den filmen. Den kanske fortfarande bara är 24fps?

weewo:

Hur hög upplösning "P" kan människoögat se? [bigsmile][confused]

Du har nog missförstått begreppet. Om du tar 720p på en skärm som är fyra meter stor så blir pixlarna väldigt stora (i alla fall om du går nära).
För att jämföra med upplösningen som ögat klarar får du mäta pixlar per areaenhet. [y]

ReplyQuote
Topic starter

Hur viktigt tror ni HD bild är för folk nuförtiden. Är det fler som köper bluray etc...nu än när HD-kvalite blev nytt?[confused]

ReplyQuote

Myksa:

Jag ser helt klart skillnad på en "vanlig" med 60 Hz och en med 100Hz.

Ögat vänjer sig. Tycker ändast skillnaden är märkbar om två tv apparater står brredvid varandra.

Men har ganska dålig syn... [sad]

ReplyQuote
Topic starter

weewo:

Hur viktigt tror ni HD bild är för folk nuförtiden. Är det fler som köper bluray etc...nu än när HD-kvalite blev nytt?[confused]

Lär det ju vara. En blurayspelare behöver inte vara så mycket dyrare än en DVD så då kan ju folk lika gärna köpa "det senaste".

ReplyQuote
Topic starter

Myksa:

Jo just det, det är klart.
Men om man kollar på blurayskiva på en skärm med 60 eller 100Hz - vilken uppdateringsfrekvens har då den filmen. Den kanske fortfarande bara är 24fps?

uppdateringsfrekvensen på skärmen är 60 respektive 100 hz, filmen har runt 25-30, lite olika för pal/ntsc, har jag för mig. eller, ja. uppdateringsfrekvensen anpassas ju efter om det är pal (50/100 hz) eller ntsc (60/120 hz), om jag inte missförstått det hela, detta för att undvika problem med uppdateringsfrekvensen på filmen.

det är i alla fall detta som gäller för tv-signaler, tror att videospelare av diverse slag fungerar enligt ungefär samma spelregler. inte säker på hur olika format (dvd/bluray) förhåller sig till detta.

ReplyQuote
Topic starter

1080p uppdaterar alla rader vid varje uppdatering
1080i uppdaterar varannan rad

ReplyQuote
Zsasz

weewo:

720p eller mindre (Du röstade på detta alternativ)

Brukar titta i 720p, hade säkerligen tittat i 1080p om jag hade haft en skärm som hade klarat den upplösningen..

Har inte läst igenom tråden, men om det inte redan har blivit svarat på så är skillnaden mellan "p" (progresiv) och "i" (sammanflätad, interlaced på engelska där av "i") att "i" bara visar varannan rad av pixlar i var bildruta, pga av detta så kan bilden "fladdra" vid tittande, speciellt vid snabba kamerarörelser, skälet till att det ens finns är enkelt, att dra ner på kostnader vid tv-sändning. pga att "i" bara visar hälften av pixlarna i var bildruta så kostar det inte mycket mer än att sända ett program i standard PAL upplösning, förmodligen kommer nog PAL's standardupplösning försvinna om ett par decenium (då i stort sätt alla kommer ha tv-apparater som kan se på 1080p/i tills dess) då det kostar mer att skicka både kanalerna i standard PAL och i 1080i än vad det kostar att skicka bara en 1080i signal..

Så för att sammanfatta, 1080p > 1080i, 1080i är till 1080p vad Ryanair är till SAS, det går.. men inte riktigt lika bra..

ReplyQuote