Aviseringar
Rensa alla

Alliansen vill förlänga skolplikten


Nej, jag ser ingen anledning att lägga till ett skolår, det är ingen lösning på problemet. Staten borde satsa mer pengar på bättre lärare och undervisning senare i skollivet tycker jag 


   
SvaraCitera

lol jag läste aliens vill förlänga skolplikten Galen


   
SvaraCitera

Herrschaftsfreiheit:

En del av mig säger: Neeej, inte ännu mer skola. Fixa till alla de år som redan är obligatoriska först.  

För vad är det man lär sig? På sin höjd att passa tider och sitta still. Att bli en lydig arbetare - eller arbetslös i många fall. Inte lär man sig tänka och ifrågasätta i alla fall. Det får man lära sig på egen hand. Man lär sig inte ens läsa ordentligt, barnböcker anses ju för avancerade för högstadieelever numer. 

Skolan är de facto mest förvaring och disciplinering. Förskolan i Sverige är dock bra!


Och för att citera det här viktiga blogginlägget:
http://tinkzorg.wordpress.com/2014/01/04/en-skola-i-tiden/

"Eller, för att vända på steken: hur många politiker och professionella tyckare är det egentligen som förlorar sömn över att få niondeklassare vet vad ”kontrapunktisk musik” är eller att folk går ur gymnasiet utan att ha läst Iliaden? I samma veva så är det sällan man talar om att elever ”saknar kunskap” på någon sorts epistemologisk grund (när var egentligen senaste gången du läste ett inlägg i skoldebatten som menade att skolans problem låg i att eleverna saknar den filosofiska skolning som krävs för att besvara frågor såsom ”vad är kunskap?” eller ”hur skiljer vi sanning från osanning?”?), utan ”kunskap” figurerar här som en omskrivning av ”det som gör att man kan få (och behålla) en anställning”. En välfungerande skola är enligt detta synsätt per definition en skola som absolut inte producerar stora mängder arbetslösa före detta elever. Att denna sorts begreppsanvändning för med sig sina egna problem kanske säger sig självt."

japp,med rätt utbildning kommer man långt. jag kan säga ett exempel om man låter eleverna välja ett yrke som dom vill förjdupa sin kunskap (eller flera)redan från typ 7 + allt nödvändigt lärande så skulle dom eleverna var motiverade att plugga för det är det som saknas idag, motivation och kunskap. hur ofta hör man grundskolelever säga "yiiipee skola imorn <3" 
om jag använder mig själv som exempel, jag går nu första ring och trivs som fisken i vattnet men från 7-9 var jag tvungen att läsa tyska,jag hatade det, mina kompisar avskydde det,så det var ju inte direkt lätt att finna dragkraft men saken som gjorde att jag lyckades var dels mina föräldrar som peppade mig men även att jag själv visste vad jag ville göra efter grundskolan,jag ville jobba med någon form av el,i 9 blev jag helt inriktad på elektriker och jag visste att det var höga poåäng för att komma in så jag tänkte, vaffaan,visst jag kanske slösar bort en del av mitt liv på värdelöss kunskap men jag kommer vara så jävla lycklig efter åt. vilket jag också blev. 
en intressant teori är att man skulle göra som i gymnasiet redan från början, antingen så väljer du praktiskt eller läsa mer. Det jag tycker man ska sträva efter inom skolan är att man ska kombinera motivation och att det ska vara roligt, med nödvänding världskunskap  


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Jag anser att den låga kunskapsnivån i den svenska skolan inte har att göra med hur många år vi går i skolan utan istället vad som händer de åren då barnen faktiskt är där. Först och främst är det är alldeles för stora grupper och klasser idag för att lärarna ska hinna med att se alla barn. (Lösning: Höj läraryrket och våra barns barndoms status). Betygsättning långt ner i åldrarna göra också att det blir för mycket administrativt arbete på lärarens bord och dessa hinner inte göra det de är utbildade till; att lära ut. Främst tror jag dock att det handlar mycket om arbetssättet i den svenska. Jag tror att man kopplar för lite till barnens erfarenheter. Barn lär sig saker, ryckta ur sitt sammanhang, som de inte minns längre än kanske till terminens slut. Jag tycker att man borde satsa på ett mer temainriktat arbete i skolan och arbeta över ämnesgränserna och göra många studiebesök på myndigheter, institutioner, affärer, företag, ute i naturen osv. Att vara ute i den riktiga världen helt enkelt. Det är ju där all barns kunskap i slutändan ska användas! Learning by doing som, en felaktigt, brukar säga att Dewey sa. Men det ligger ändå så mycket i det. Jag tror inte alls på att lärande kan ske i en situation där en lärare står längst framme i klassrummet och förmedlar kunskap, det borde knappt få finnas sånna lektioner. Låt barnen prata med varandra, ta reda på saker, undersöka och lösa problem tillsammans och koppla alltid kunskapen till deras erfarenheter.

Alliansen verkar tro att bara man håller barnen innanför skolans väggar lite längre och ger dem betyg från tidig ålder så kommer barnen "skärpa sig" och bli mer brighta. Egentligen är det vi vuxna som borde skärpa oss och uppdatera vår pedagogik och didaktik med några decennier och tänka lite utanför den där sinnesslöa pappboxen till utbildningsminister. 


   
SvaraCitera
Bakric

Marceline:
et vore bra ifall man la till ett år och sedan fick lite mera lov så att man slapp bli så himla trött hela tiden så att man faktist kunde lära sig något.

Absolut inte!
Skolan är redan en tillräcklig jävla pina för de som har lite lättare för sig.
Själv har jag inte behövt lyfta ett finger för att lära mig något förrän nu i trean i gymnasiet, går nu sista året och tycker ansträngandet för att lära sig saker är tusen resor värre än mina hemorrojder och min sociala inkompetens tillsammans.
Hade jag bara fått lite mer utmaningar i grundskolan hade min nuvarande inställning förmodligen gått förebygga i viss mån, men då hade väl de andra ungarna (som i högstadiet fortfarande inte kunde läsa utan att stamma som en förkyld ryss) känt sig överskuggade eller något, vilket jag skiter fullständigt i.

Nu på gymnasiet så hade vi dessutom inte tillräckligt med kursplan för att fylla alla lektioner i både ettan och tvåan, men ändå ska alla linjer prompt vara lika långa; "för det är ju mest jämställt" som jämställdhetsgenusmaffian så fint uttrycker det.
Som det ser ut nu så anpassas studietakten efter de som har det svårast, och då har vi plötsligt fått Palmes drömrike där alla har det lika dåligt.
Vet att jag definitivt inte är ensam om den här problematiken.

Men för att hålla mig lite mer till ämnet: Blir fan besviken på att folk inte fattar att de PLÖTSLIGT sänkta genomsnittsresultaten i Sverige beror på massimporten av "pensionsräddare", eller som man säger i mina kretsar: Negrer och blattar.
Självklart har det varit skitdålig disciplin även på svenska elever i bra många år tillbaka, men regeringens idiotagenda har just tidigare faktum i åtanke.


   
SvaraCitera

Isf gymnasiet, ja.
När de är fem år, nä.

Det som behövs är fler lärare. Fler UTBILDADE lärare. Fler vuxna och mindre klasser.


   
SvaraCitera

Bakric:

Absolut inte!
Skolan är redan en tillräcklig jävla pina för de som har lite lättare för sig.
Själv har jag inte behövt lyfta ett finger för att lära mig något förrän nu i trean i gymnasiet, går nu sista året och tycker ansträngandet för att lära sig saker är tusen resor värre än mina hemorrojder och min sociala inkompetens tillsammans.
Hade jag bara fått lite mer utmaningar i grundskolan hade min nuvarande inställning förmodligen gått förebygga i viss mån, men då hade väl de andra ungarna (som i högstadiet fortfarande inte kunde läsa utan att stamma som en förkyld ryss) känt sig överskuggade eller något, vilket jag skiter fullständigt i.

Nu på gymnasiet så hade vi dessutom inte tillräckligt med kursplan för att fylla alla lektioner i både ettan och tvåan, men ändå ska alla linjer prompt vara lika långa; "för det är ju mest jämställt" som jämställdhetsgenusmaffian så fint uttrycker det.
Som det ser ut nu så anpassas studietakten efter de som har det svårast, och då har vi plötsligt fått Palmes drömrike där alla har det lika dåligt.
Vet att jag definitivt inte är ensam om den här problematiken.

Men för att hålla mig lite mer till ämnet: Blir fan besviken på att folk inte fattar att de PLÖTSLIGT sänkta genomsnittsresultaten i Sverige beror på massimporten av "pensionsräddare", eller som man säger i mina kretsar: Negrer och blattar.
Självklart har det varit skitdålig disciplin även på svenska elever i bra många år tillbaka, men regeringens idiotagenda har just tidigare faktum i åtanke.

Det finns folk som fattar men det törs inte att nämnas.


   
SvaraCitera
Bakric

tildanna:

Det finns folk som fattar men det törs inte att nämnas.

Ännu värre, de som inte törs säga att kejsaren är naken är lika skyldiga för värdlens skit.


   
SvaraCitera
Mooze

BrädLek:

hur kan du ens leva med dig själv?

du lever ju inte på bidrag hela livet, tanken är ju att man ska göra det ett tag tills du får ett jobb. Jag skulle inte enbart vilja leva med bidrag, där kan jag hålla med dig om personer som gör det är lite av ett problem men men.


   
SvaraCitera

time: Nej


   
SvaraCitera

Jag som är sympatisör för V, eller jag vill att skolplikten ska vara så länge som möjligt, jag vill tillomed att högskolan ska vara plikt på! 

Vi kan dra Kalle som ett exempel, kalle har AS och är väldigt osäker och passar inte in i gruppen och han trivs inte på sin linje/klass, han har assistent och all hjälp han kan få men det funkar inte, så han bestämmer sig för att skolka, är skolan då frivillig, så kan läraren/rektorn bara säga att skolan är frivllig, är det däremot skolplikt, så MÅSTE rektorn eller läraren hitta en lösning, på problemet asså! 

Fast nu var frågan Ska man börja skolan vid 6 istället för 7, då blir mitt svar nej låt barn vara barn! 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Behövs egentligen inte då problemen och bristen på kunskap i skolan inte beror på brist på tid utan att eleverna helt enkelt inte lär sig tillräckligt bra. Skolan är en flumskola där elever mest fjantar runt utan att få någonting gjort. Skolan måste bli tydligare, lärarna måste bli bättre, reglerna hårdare och viljan att lära ska vara i fokus. 

Tvärt om, Lärare måste bli mildare bli mer pedagogiska, lärarutbildningarna måste bytas ut, bara för att man kan mycket om en sak betyder inte de att man kan lära ut, "flumskola", ja herre gud, det är ungdomar och barn, jag tycker ändå det Jeff Bliss säger passar bra på oss i Sverige också, själva principen alltså! Särskilt, jag citerar!

You want your kids to come into your class, you want them to get excited for this, you gotta come in here you gotta make them excited, you want the kid to change, Start doing better, you gotta touch his freakin heart - Jeff Bliss


   
SvaraCitera

Själv skulle jag velat börja ett år tidigare, eftersom jag älskar att lära mig saker. Fast när jag var 6 år så gick jag i ettan - dock efter någon månad så bytte jag skola och började i förskolan - och det har nog gjort att jag var lite före de andra i min klass till en början.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: tror spontant att det är bättre att först och främst höja kraven i skolan, och att se till att de elever som behöver stöd får det, i tidig ålder.

sluta va borgare rah de skaffar ba skatteavdrag för överklassungars läxhjälp


   
SvaraCitera

Järnis:

sluta va borgare rah de skaffar ba skatteavdrag för överklassungars läxhjälp

fu


   
SvaraCitera