djupaste: Man borde nog ha någon fast gräns för att komma in på lärarlinjen.
Jobbade 1½år som gymnasielärare utan någon utbildning alls, så att lärarna gått en utbildning är ju ett framsteg bara det 🙂
aristoteles:
Jobbade 1½år som gymnasielärare utan någon utbildning alls, så att lärarna gått en utbildning är ju ett framsteg bara det 🙂
Haha, vilken bedrift! Antar att du säkert va en skitbra lärare som lärde sina elever mycket mer än lärarna med en fancy education.
Jag anser mig numera att vara opolitisk. Och jag är för den sakens skull inte den personen som hela tiden byter åsikter. Utan anledningen till det är för att jag avskyr att behöva ställas till svars för andra människors korkade uttalanden och fördomar. Jag talar gärna för mig själv.
djupaste: Vänsterpartiet (Du röstade på detta alternativ)32% (16 röster
PGA STÅR PÅ RÄTT SIDA I CA DE FLESTA FRÅGOR
djupaste: Vänsterpartiet (Du röstade på detta alternativ)
är inte så påläst just nu men det är det partiet som har flest grejer jag håller med om liksom.
djupaste: Miljöpartiet (Du röstade på detta alternativ)
15,1% (8 röster)
Förmodligen detta val då jag varken gillar de som är alltför blåa eller alltför röda.
Ha ha, Chibibbi har också blivit påhoppad av en feminist som nagelfar ord. Underhållande!
djupaste:
Haha, vilken bedrift! Antar att du säkert va en skitbra lärare som lärde sina elever mycket mer än lärarna med en fancy education.
Lärde dom alla dumheter jag kunde förmå. Det var riktigt kul faktist, och det hjälpte finansiera min flytt/vidare studier^^
djupaste: Vänsterpartiet (Du röstade på detta alternativ)
Minst sämst av 8 i princip likadana partier.
vet inte hur många gånger jag läst rubriken till denna tråd som "bosse eller sosse"
Fast nej. Hur menar du att man ska lägga upp kurserna i lärarprogrammet? Om man läser mot gymnasiet så får man som det ser ut nu en kandidatexamen i sitt huvudämne och 90 hp i sitt andra ämne,. Detta är väldigt djupa kunskaper i dessa ämnen, dessutom väljer många att fördjupa sig mer i sina ämnen. Menar du att detta bör utökas? Detta skulle innebära att man antingen måste minska på den pedagogiska utbildningen (som du senare i ditt inlägg kritiseras för att det är för lite av) eller ämnets didaktiska del, alternativt öka längden på utbildningen vilket är omöjligt med dagens lön, och dessutom onödigt enligt mig. Problemet som jag kan se det är inriktningen mot årskurs 7-9 där man måste välja 3 ämnen vilket ger en för liten baskunskap i ämnena, vilket även gör utbildningen otroligt oattraktiv, här måste man tänka om och göra om det till 2 ämnen igen.
Lärarutbildningen får ta otroligt mycket skit som den inte förtjänar. Lärare generellt som undervisar nu är oftast obehöriga till de ämnen de undervisar, de flesta har alltså inte ens gått lärarutbildningen till det ämne de undervisar i. I de naturvetenskapliga ämnena där Sverige har som mest sjunkande resultat kan man se att hela 50 % av de som undervisar i fysik inte alls har någon utbildning i fysik, och endast 13% har den behörighet som krävs enligt lärarlegitimationen. Motsvarande för kemi är 48% respektive 16%(1). Denna trend kan även ses i andra ämnet om inte i lika stor grad. Hur kan man ge lärarutbildningen ansvaret för elevernas kunskapssänkningar då de inte har utbildat de som undervisar i skolan?
Om man väljer att utbilda sig till lärare i till exempel de naturvetenskapliga ämnena väntar hårda studier i dessa ämnen, som man enligt mig kan betrakta som svåra, denna utbildning är 5 år lång. De som har tillräckliga förutsättningar för att studera dessa ämnen kan med ungefär lika mycket engagemang gå till exempel en kemiutbildning eller en civilingenjörutbildning där de som nyutexaminerade tjänar 10 000 mer, slutlönen har en ännu större skillnad. Även om man är väldigt intresserad av lärare så är denna skillnad så pass stor att ens framtida liv kommer skilja sig åt markant, när man tittar på att betala tillbaka studielån och så vidare. Detta är huvudanledning till att vi har katastrofalt lågt sökande till de naturvetenskapliga ämnena, varje lärarsäte får bara in en handfull sökande i dessa ämnen(2). Med alla dessa förutsättningar är statusen inget man kan "göra sig förtjänt av", det finns för lite resurser för de.
(2) http://www.sydsvenskan.se/sverige/skriande-lararbrist-att-vanta-2/
(1) http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolan
passe aro :
På tal om lärarens status så är status inget som man hux flux förtjänar; status är något man gör sig förtjänt av. Med tanke på lärarutbildningen, på det viset den är utformad idag så kan man se varför löneläget är som det är.Det med att lärarfacken krävde 10 000 kr mer i lön är korkat. Dels för att de är underutbildade; man får en tredjedels examen i de ämnen man studerar(minst två) - inte på långa vägar är detta bra.Sedan är det en bra fråga varför de ska ha högre status och mer betalt bara för att; de kanske skulle se till att resultaten i skolan i Sverige ökar och inte minskar, vilket är det som händer idag. Betygsinflation etc.
Lärarfacken är ett gäng idioter som bör se till att fixa en hel del innan man skriker om högre lön och whatnot, till exempel att faktiskt se till relevant forskning som finns på området, vilken de mer än gärna blundar för.
Pappskallar.
Tennsoldat: r menar du att man ska lägga upp kurserna i lärarprogrammet?
Det finns en anledning till varför just lärarutbildningen fått utstå så mycket kritik. Inte bara från studenter men även från flera olika myndigheter. Forskningsrapporter har tagits fram och dessa blundar man gärna för. Helst skulle man strukturera om hela utbildningen.
Det är inte rimligt att man ska dra på sig skulder på flera hundra tusen kr och falla offer för en skitdålig organisation. Detta är liksom ingen hemlighet.
Riksrevisionen RIR 2004:11
Nationell Utvärdering (NU 03 Skolverket)
Kompetensutveckling av lärare om bedömning och betygsättning (Myndigheten för Skolutveckling 2004-11-29, 2003:721)
Utvärdering av den nya lärarutbildningen vid svenska universitet och högskolor (Högskoleverket 2005)
Generaldirektören för Skolverket är Anna Ekström, hennes merit är en jur. kand. Än en gång: generaldirektör för Skolverket. Vi har en stridspitt till utbildningsminister. Har gjort sitt yttersta för att förpesta den svenska skolan osv.
Men vad baserar du att lärare är underutbildade i sina ämnen på? Hur mycket kunskaper inom respektive ämnen anser du att lärare borde ha, och vad ska man minska/höja på för att uppnå detta?
Den mest relevanta rapporten i de rapporter du länkade om man ser just till lärarutbildningen är de sist nämnda, som är från 2004 och 2005. Senare har utbildningarna kvalitetsgranskats och godkänts av högskoleverket. Även studenternas uppfattning om lärarutbildningen har förbättrats ( http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svensk-lararutbildning-ar-bra_7126201.svd )
Den största kritiken som HSV framförde mot lärarutbildningarna var att den vetenskapliga kopplingen mellan ämne och lärande var dålig. I artikeln går det att läsa:
"Mest nöjda av allt är alumnerna med att deras utbildning har gett dem förmågan att använda vetenskaplig metodik och ett vetenskapligt förhållningssätt, liksom att agera självständigt och med ett prövande förhållningssätt, vilket måste anses vara själva kärnan i en akademisk professionsutbildning.". Detta visar på att mycket av den kritik som framfördes av HSV har förbättrats. Reformen av utbildningen 2001 var ju väldigt stor och kvaliteten stiger ju mer systemet hinner anpassa sig och bygga upp det nya systemet. Att åter igen helt omstrukturera lärarutbildningen vore otroligt ansvarslöst då effekten av den förra omstruktureringens effekter inte kan ses eller bedömas fullt ut än.
passe aro :
Det finns en anledning till varför just lärarutbildningen fått utstå så mycket kritik. Inte bara från studenter men även från flera olika myndigheter. Forskningsrapporter har tagits fram och dessa blundar man gärna för. Helst skulle man strukturera om hela utbildningen.Det är inte rimligt att man ska dra på sig skulder på flera hundra tusen kr och falla offer för en skitdålig organisation. Detta är liksom ingen hemlighet.
Riksrevisionen RIR 2004:11
Nationell Utvärdering (NU 03 Skolverket)
Kompetensutveckling av lärare om bedömning och betygsättning (Myndigheten för Skolutveckling 2004-11-29, 2003:721)
Utvärdering av den nya lärarutbildningen vid svenska universitet och högskolor (Högskoleverket 2005)Generaldirektören för Skolverket är Anna Ekström, hennes merit är en jur. kand. Än en gång: generaldirektör för Skolverket. Vi har en stridspitt till utbildningsminister. Har gjort sitt yttersta för att förpesta den svenska skolan osv.