Biologen:
Konstverket i reproduktionsåldern" av Walter Benjamin?
jag har läst den, men minns typ inget. du får gärna refresh my memory.
eller läste o läste, hänvisadse till den några ggr i en tenta.
Maxwinner:
jag har läst den, men minns typ inget. du får gärna refresh my memory.
Den gör väldigt många olika saker men det jag kommer på såhär på rak arm är:
1. Introducerar begreppet aura. Det är den egenskap som ett autentiskt originalverk besitter - man får en viss känsla när man upplever det.
2. Med introduktion av reproduktionsmöjligheter (fotografi t.ex.) så försvinner konceptet autencitet - vi kan inte längre veta vad som är "äkta" och således försvinner konstens aura.
3. Förklarar hur utställningsvärde ersätter det religiösa värdet - konst går från att vara privat till någonting allmänt.
4. Pratar om hur film kan användas för att indoktrinera. Iom att det är den första typ av konst som är producerad för masskonsumtion.
5. Han diskuterar också konstens möjligheter inom den anti-fascistiska rörelsen.
Biologen:
Den gör väldigt många olika saker men det jag kommer på såhär på rak arm är:1. Introducerar begreppet . Det är den egenskap som ett autentiskt originalverk besitter - man får en viss känsla när man upplever det.2. Med introduktion av reproduktionsmöjligheter (fotografi t.ex.) så försvinner konceptet autencitet - vi kan inte längre veta vad som är "äkta" och således försvinner konstens aura.3. Förklarar hur utställningsvärde ersätter det religiösa värdet - konst går från att vara privat till någonting allmänt.4. Pratar om hur film kan användas för att indoktrinera. Iom att det är den första typ av konst som är producerad för masskonsumtion.5. Han diskuterar också konstens möjligheter inom den anti-fascistiska rörelsen.
ah, intressant.
punkt 3 o 4 låter bekanta, kan varit det jag referade till i tentan
Biologen:
Jag förstår vad du menar, och håller nog med väldigt mycket.
nice.
Biologen:
Har du läst "Konstverket i reproduktionsåldern" av Walter Benjamin?
nej, jag har inte läst något av benjamin, vilket är lite synd. faktum är att jag knappt läst någon estetiker. mest har jag snappat upp lite här och där när jag läst andra humanistiska marxister.
jag funderar faktiskt på att läsa just estetik, dock. det blir inte förrän nästa vår i så fall, men jag har ungefär trettio poäng över att göra vad jag vill med.
tlaltecuhtli:
nej, jag har inte läst något av benjamin, vilket är lite synd. faktum är att jag knappt läst någon estetiker. mest har jag snappat upp lite här och där när jag läst andra humanistiska marxister.
Okej! Därför att några av dina tankar liknade Benjamins
tlaltecuhtli:
jag funderar faktiskt på att läsa just estetik
Estetik är fräsigt. Vilket lärosäte tänkte du läsa på? Skiljer sig rätt rejält (vet att Södertörn och Uppsala gör det iaf, har ingen koll på SU).
Biologen:
Okej! Därför att några av dina tankar liknade Benjamins
får ta och läsa honom, då! kan nog bli ett nöje - jag har hört att han är trevlig även som ren läsupplevelse.
Biologen:
Estetik är fräsigt. Vilket lärosäte tänkte du läsa på? Skiljer sig rätt rejält (vet att Södertörn och Uppsala gör det iaf, har ingen koll på SU).
eftersom jag vill lägga femton av de trettio poängen på metalogik får det bli su. det är det enda av de tre lärosätena jag vet ger en femtonpoängskurs i estetik. hur bra den är har jag dock ingen aning om.
tlaltecuhtli:
kan nog bli ett nöje - jag har hört att han är trevlig även som ren läsupplevelse.
Ja, han har en väldigt sympatisk röst.
Tycker det är coolt att han var poolare med Bataille också
tlaltecuhtli:
eftersom jag vill lägga femton av de trettio poängen på metalogik
Mysigt
På Södertörn gör de estetik lite annorlunda iaf (no shit Sherlock) där fokus ligger mindre på filosofisk estetik och mer på estetik som studiet av varseblivning överlag.
Biologen:
Men då finns du som mottagare av verket där.
Håller inte med. Det jag menar är att som skapare har du en unik relation till det du har skapat. Du kan aldrig relatera till utomstående publiks upplevelse eftersom du har sett ditt verk växa fram organiskt och du kommer aldrig överväldigas av det. Det är en triad där mellan verk-skapare-publik där du inte kan sammanfoga skaparen och göra den till en del av publiken. Jus för att deras upplevelser skiljer sig markant.
tycker att det är klotter i och med placeringen. fuck aina är så onödigt och fånigt.
graffiti som stil är det inget fel på.