acadi:
Staten ska inte lägga sig i folks liv och kapitalet ska inte ha makten att tvinga folk att jobba året runt. Lösningen på problemen är inte fackförbund och kollektivavtal. Lösningen är att ha små lokala företag och många som driver sina egna företag. Makten måste flyttas ner till folket.
Det är ditt alternativ till reglerade villkor? Ta bort alla statliga regleringar och fler småföretagare? Det är ju så löjligt och småföretagsidealiserande att man kan tro att det var Svenskt Näringsliv som kom med idén.
Rödingajäveln:
Det är ditt alternativ till reglerade villkor? Ta bort alla statliga regleringar och fler småföretagare? Det är ju så löjligt och småföretagsidealiserande att man kan tro att det var Svenskt Näringsliv som kom med idén.
Vad är ditt alternativ? Det globala fackförbundet bestämmer allt och kommendanten ser till att orden blev utförd?
Ingen elit ska bestämma över folket, oavsett om det är en bankir eller kommunist. Familjeföretag behöver knappast regleras och inte heller små kollektivägda företag.
Svenskt näringsliv är småföretagarens fiende, de står på storkapitalets sida.
acadi:
Vad är ditt alternativ? Det globala fackförbundet bestämmer allt och kommendanten ser till att orden blev utförd?
Du vet inte ens vad syndikalism eller anarkism är va? Vi har inga "kommendanter" eller ledare i våra fackföreningar. All makt ligger hos medlemmarna.
Min lösning är på lång sikt att vi arbetare organiserar oss i basfackföreningar, både lokalt och globalt, och tilltvingar oss mindre arbete och mer makt tills dess att kapitalismen havererar totalt och vi ur dess ruiner kan ta över helt och skapa ett nytt samhälle byggt på allmänningar och människors behov istället för varor, lönearbete och profit.
Men på kort sikt (vilket är vad tråden handlar om, en konkret sak här och nu idag) så är jag självklart för att de lagar och rättigheter som vi arbetare tilltvingat oss genom år av klasskamp inte ska kunna luckras upp med den typen av kryphål som Marmoth förespråkar. Arbetsrätten bör snarare utökas ytterligare, och alla befintliga kryphål täppas igen.
acadi:
Ingen elit ska bestämma över folket, oavsett om det är en bankir eller kommunist.
Nej, och det har jag inte heller påstått. Det är jag som är anarkisten här remember?
il comandante che Guevara, Ni hyllar kommendanter hela tiden. Måste vara jobbigt när ni har fest. Först sjunger alla Å du tar inga order från någon fesen kommendant. Låt dom försöka men ditt svar blir militant. Men du kommer aldrig, ge upp utan en kamp. För att sedan sjunga il comandante. Tur att folk är för höga att bli förvirrade.
Ja ni vill ha globala organisationer som styr över hela världen. Det kräver att någon styr organisationen. Troligtvis killen som varje by bygger en staty av.
Jag kan hålla med att i dagens Sverige behövs kollektivavtal och fackförbund. Jag menade att de ska avskaffas när ett friskt samhälle har införts.
acadi:
il comandante che Guevara, Ni hyllar kommendanter hela tiden. Måste vara jobbigt när ni har fest. Först sjunger alla Å du tar inga order från någon fesen kommendant. Låt dom försöka men ditt svar blir militant. Men du kommer aldrig, ge upp utan en kamp. För att sedan sjunga il comandante. Tur att folk är för höga att bli förvirrade.
Alltså, vafan babblar du om? Jag tror du är den som är hög här. Jag hyllar förövrigt inte nån Che Guevara.
acadi:
Ja ni vill ha globala organisationer som styr över hela världen. Det kräver att någon styr organisationen. Troligtvis killen som varje by bygger en staty av.
Nej. Att ni fascister inte kan bygga icke-hierarkiska organisationer utan ledare betyder inte att alla organisationer behöver ledare. Läs återigen på om hur syndikalistiska fackföreningar är uppbyggda. De bygger på självorganisering på arbetsplatserna och all makt ligger hos den lokala fackklubben. Vi har inte ens några ombudsmän, utan medlemmarna är själva drivande i sina konflikter. Folket på golvet är fackförbundet.
De syndikalistiska fackföreningarna i Spanien på 30-talet tog över hela städer och drev dem själva utan några ledare. Arbetarna skötte produktionen (lyckades t.o.m. effektivisera den på många håll, särskilt jordbruket) och fördelningen av resurserna helt utan vare sig ledare eller pengar.
acadi:
Jag kan hålla med att i dagens Sverige behövs kollektivavtal och fackförbund. Jag menade att de ska avskaffas när ett friskt samhälle har införts.
Kollektivavtal är korporativistisk skit där man säljer klassfred till arbetsköparna i utbyte mot bättre villkor, men kämpande fackföreningar och arbetarkollektiv kommer att behövas så länge kapitalismen existerar, eftersom det är i dessa som grunden för att omkullkasta den finns. "Arbetarklassens frigörelse måste vara dess eget verk", inte ledare och politikers.
Rödingajäveln:
Nej. Att ni fascister inte kan bygga icke-hierarkiska organisationer utan ledare betyder inte att
acadi:
Va?
Bara älskar diskussionsnivån i tråden.
WTF hände med mitt inlägg? nåväl, tagning två.
Rödingajäveln:
Nej. Att ni fascister inte kan bygga icke-hierarkiska organisationer utan ledare betyder inte att alla organisationer behöver ledare. Läs återigen på om hur syndikalistiska fackföreningar är uppbyggda. De bygger på självorganisering på arbetsplatserna och all makt ligger hos den lokala fackklubben
Alla organisationer kräver ansvar. Den som har ansvar för ett grupp projekt måste kunna säga åt folk att göra saker. Hierarki är bra. Det är något som uppstår naturligt i en grupp. Det har du säkert själv sett att när man är en grupp så är det någon som naturligt framstår som drivande. En ledare ska vara en förebild och någon som man ska ta efter.
Återigen, vad hände med Spanjorerna, de blev ÄGDA.
Jag kan hålla med om att fackföreningar behövs idag som motvikt till kapitalet, men i ett friskt samhälle ska de inte behövas.
acadi:
Hierarki är bra.
acadi:
Ingen elit ska bestämma över folket
Bestäm dig.
acadi:
naturligt framstår som drivande
Är väldigt stor skillnad på att vara drivande och att ha bestämmande makt.
acadi:
Alla organisationer kräver ansvar. Den som har ansvar för ett grupp projekt
Eller så har - gasp - gruppen ett kollektivt ansvar. Individualistiskt ansvar är bara ett måste i ett individualistiskt samhälle.
KingGurka:
Bestäm dig.
Det är skillnad på en hierarki och en global elit. En lärare, plutonchef, tränare eller präst står högre i hierarikin än de flesta. De är naturliga ledare som får sin auktoritet från sin erfarenhet och kompetens. De vägleder och hjäper de under sig som ofta har målet att bli som den de ser upp till. Som ett barn och en förälder. Detta är positivt.
En global elit som har totalt tappat kontakten med verkligheten och de som de bestämmer över är en helt annan sak. De har inget ledarskap, bara egoistiska intressen som de tvingar på människor långt ifrån deras verklighet. Hierarkier måste vara små för att fungera.
KingGurka:
Eller så har - gasp - gruppen ett kollektivt ansvar. Individualistiskt ansvar är bara ett måste i ett individualistiskt samhälle.
Så om man inte har ansvarområden när man driver ett större projekt så kommer alla ta ansvar för allt? Det är inte praktiskt möjligt och fungerar inte för större saker.
acadi:
Så om man inte har ansvarområden när man driver ett större projekt så kommer alla ta ansvar för allt? Det är inte praktiskt möjligt och fungerar inte för större saker.
Vad menar du när du säger ansvar? Man kan ju genom konsensusbeslut fördela ansvaret för enskilda, specifika saker. Trodde du talade om ansvar som "övergripande ansvar över hela skiten" och då är det ju väldigt bra om alla inblandade har del i det ansvaret. Då känner de ju motivation att se till att det funkar.
Visserligen gjorde inga av er lumpen men ser ni något samband mellan eran organisationsmodell och att alla kommunistiska samhällen fått storstryk i krig? Ingen enhet större än stridstriss kan fungera utan chef. Hur i helvete hade ni tänkt organisera ert försvar mot kapitalisterna? Ska ni ha en officerslös armé? Ska ni arbetarråd om ni ska anfalla växelvis eller ansatsvis?
Någon måste se över att man sköter sina ansvar att den övergripande strukturen fungerar. Ansvarsområden är inte egna öar.