Dags för debatt!
Prestationsångest är något jag tror de flesta kan relatera till. Om vi inte själva lider av det, så känner vi någon som gör det - och skolan kan definitivt vara en allvarlig faktor när det handlar om att öka pressen på unga.
Bör elever som lider av prestationsångest få mer tid på sig för att avsluta skoluppgifter?
Eleverna Ylva, Moa och Anja vid Globala gymnasiet har diskuterat kring detta i en podcast, som ni kan lyssna på här: https://soundcloud.com/loonylna/prestations-ngest
Motivera gärna era svar!
Tycker man ska få välja själv om man behöver mer tid men alltså inte för mycket men om man vill lägga till mer eller förbättra så borde man få det
time: Ja, absolut!
Anser även att de elever som vill skall ges möjlighet att slutföra studier snabbare än vanligt, tenta av ämnen etc.
time: Nej, verkligen inte
Man bör vänja sig av med sådant, inte få en dålig vana uppmuntrad genom att ge efter för den.
Varenda gång jag lämnar in något är jag missnöjd och tycker att det är halvgjort och ofärdigt, och varje gång har det visat sig vara tillräkligt. Det visar iofsg att det inte hjälper att avbryta tidigare för att bryta ovanan, men det spar betydligt mer tid än om jag skulle ha fått fortsätta putsa dem i ett halvår varenda gång
Nej. Att hålla tider och deadlines är en del av livet. Att få ångest över att man måste göra klart något likaså. Det är bara att ta sig i kragen och lära sig. Att inte klara av något så banalt bör väl ses som en del av urvalsprocessen för framtiden. Det gäller att skilja agnarna från vetet så att säga.
S3ON: Anser även att de elever som vill skall ges möjlighet att slutföra studier snabbare än vanligt, tenta av ämnen etc.
Håller med om det. Studier borde kunna anpassas mer individuellt. Alla fungerar olika och borde inte stöpas i samma form.
Tveksam till det. Alla ska ha lika mycket tid på sig och om man skulle börja med det så skulle ju alla helt plötsligt ha prestationsångest
Många gånger får man som student det oavsett. Dock med möjligtvis mer undantag till universitetet osv, men det hela beror på vilket sätt man ser det på..
alla borde ha lika mycket tid men är endå oskär. Hur vet man vilka som har prestationsångest?
Andra skulle då tycka att det är orättvist att vissa får mer tid och i framtida jobb får man inte mer tid för att man har prestationsångest vad jag vet
Dödslinjer bör endast ha en praktisk funktion, i vilket fall kategoriska uppskov blir knepigt.
OBS: Jag anser alltså att alla som vill skall beviljas längre tid, inte enbart de med uttalade prestationsproblem.
S3ON:
OBS: Jag anser alltså att alla som vill skall beviljas längre tid, inte enbart de med uttalade prestationsproblem.
Hur länge då? Och när den tiden gått ut, ska samma princip gälla igen då?
time: Ja, absolut!
Tycker att undervisningen borde vara mer flexibel i sin planering istället för det som ofta verkar användas, någon slags statisk tidslinje som alla skall följa. Borde vara upplagt mer som så att eleverna själva väljer hur de vill disponera sin tid på uppgifterna efter hur enkla/svåra de tycker att de är.
NiklasW:
Hur länge då? Och när den tiden gått ut, ska samma princip gälla igen då?
Genom hela studieperioden.