amsi:
menar att det är skillnad på att säga nu får du inget lördagsgodis/gå på kalas/månadspeng etc och på att lyfta bort ungen, eller säga åt den att gå iväg därifrån.
efter att först ha förklarat varför det var fel ja
längtar efter att ha praktik igen
amsi:
självklart
det missar många tyvärr. i dagens samhälle så är det ju mer en fråga om dubbla socialisationsagenter än en primär och en sekundär så förskolan får en ännu viktigare roll än innan när det gäller att uppfostra barn, men många föräldrar är ju ändå duktiga med att lära barnen att det alltid är fel att slå/kasta saker på andra för att det gör ont och de blir ledsna. blir därför lite irriterad (inte på barnet dock) när barn så gamla som typ tre år undrar varför någon som precis fått en spade i huvudet gråter.
det missar många tyvärr. i dagens samhälle så är det ju mer en fråga om dubbla socialisationsagenter än en primär och en sekundär så förskolan får en ännu viktigare roll än innan när det gäller att uppfostra barn, men många föräldrar är ju ändå duktiga med att lära barnen att det alltid är fel att slå/kasta saker på andra för att det gör ont och de blir ledsna. blir därför lite irriterad (inte på barnet dock) när barn så gamla som typ tre år undrar varför någon som precis fått en spade i huvudet gråter.
jag håller med. de kan ju inte förstå utan att någon förklarar då de inte är empatiska varelser, man får lära dom. så jävla svårt är det inte. de förstår. tvååringar(och ibland yngre barn) brukar oftast veta att de gör fel när de slåss/nyps etc.
amsi:
jag håller med. de kan ju inte förstå utan att någon
förklarar då de inte är empatiska varelser, man får lära dom. så jävla
svårt är det inte. de förstår. tvååringar(och ibland yngre barn) brukar
oftast veta att de gör fel när de slåss/nyps etc.
Ja!
Detsamma med att be om ursäkt. Ber man om ursäkt så betyder det att man
är ledsen och att det inte ska hända igen, ingenting man säger bara för
att slippa att få skäll för att sedan upprepa samma grej igen. Många
tycker att det är mycket att begära av små barn, men det tycker jag är
att underskatta dem. De både förstår och kan mer mer än vad gemene man
ger dem cred för, även om de såklart inte är en homogen grupp osv.
Jag
funderar lite på hur man ska göra med barn med särskilda behov som inte
fungerar på det sättet att de kan förstå orsak och verkan eller hur man
ska bete sig med andra barn. Det är svårt att förklara för andra barn
varför det barnet "får" vara dum mot dem, vilket hen ju såklart inte
får, men det går ju inte att sätta dem i en bur eller hålla dem
kopplade. Att över huvudet på barnet säga "Jamen ni vet.. Kalle förstår
inte riktigt som andra barn... så därför kan det hända att ni får lite
kängor av honom :)" tycker jag inte alls känns bra, men jag vet att
andra kör flitigt med sådant. Det är ju bra att de från en tidig ålder
får träffa på människor med särskilda behov, men samtidigt är det inte
rätt mot ungen med de särskilda behoven att ständigt få höra vad hen gör
fel. Blir så jävla arg på hur stora barngrupperna är och på att det i
princip ska krävas att barnet har rabies för att hen ska få en
assistent.
Nu talar vi ju om uppfostringsmetoder. Vad skulle du uppnå genom att gå därifrån när barnet gör ngt dumt? Har man tur så skulle ju barnet kunna koppla just det hen inte får göra till att du gick därifrån, men då får hen ju inte veta varför det var fel, vilket du ju ville få hen att veta.
Min uppfostringsmetod är att behandla barn som jag behandlar andra människor. Individuellt, situationsbundet och genom kommunikation. Inte genom en taktik eller ett regelverk. Och eftersom jag bemöter alla människor olika utefter vilka de är, och i de situationer jag måste ägna mig åt lite social kalkylering även väger in just detta, så kan jag inte ge dig några självklara svar på dina frågor.
Lífþrasir: barn behöver stryk för att inte bli idioter
Brukar personer som fått på tok för mycket stryk genom hela livet tycka... Får intryck där av lite sadism och/eller viss avsaknad av empati. Känns fel att inte uppmuntra dig att söka hjälp.
aristoteles: Barn behöver lära sig vad konsekvenser är. Det är dock viktigt att barnet först förstår situationen och vad som har hänt. Att bestraffa eller hota ett barn som inte förstår är meningslöst.
Det svåra kan väl vara att veta när barnet är redo att lära sig och fullt ut förstår situationen.
Kunde inte sagt det bättre själv. Sen så ska det ju finnas måtta på hot och bestraffning också, man kan ju inte dra till med det direkt för minsta pyttelilla.
isola: Ja alla barn testar gränser och genomgår trotsperioder men då gäller det att vara konsekvent. Och att tala om för barn när de gör fel tillhör ju en förälders jobb, så att de vet det till nästa gång. Alla konsekvenser är inte solklara för ett barn.
Vad bör man göra när de bryter mot gränserna? Man kan ju inte belöna de, det måste bestraffas på något sätt. Visst, du kan förklara och förklara för de vad som är fel men om du inte visar makt genom ett konkret förbud genom konsekvenser i form av bestraffning, då kommer de bara att fortsätta testa och utöka sin egen makt.
Razor:
Vad bör man göra när de bryter mot gränserna? Man kan ju inte belöna de, det måste bestraffas på något sätt. Visst, du kan förklara och förklara för de vad som är fel men om du inte visar makt genom ett konkret förbud genom konsekvenser i form av bestraffning, då kommer de bara att fortsätta testa och utöka sin egen makt.
Man kan sätta sig i respekt ändå, men därmed inte sagt att man ska låta dem bete sig som de vill. Förklarar man varför så köper de flesta barn det.
isola: Man kan sätta sig i respekt ändå, men därmed inte sagt att man ska låta dem bete sig som de vill. Förklarar man varför så köper de flesta barn det.
Man får respekt först när man är konsekvent och bestraffar när en regel bryts. Någon som varnar och gapar men aldrig fullföljer hotet får inte respekt.
Razor:
Man får respekt först när man är konsekvent och bestraffar när en regel bryts. Någon som varnar och gapar men aldrig fullföljer hotet får inte respekt.
allt är inte svart och vitt
amsi: allt är inte svart och vitt
Det finns universella tendenser, allt är inte en grå sörja heller.
Om föräldern gör något dumt så kan den också bli utan efterrätt kanske.
Att lära barn om konsekvenser är bra, men då måste man förklara va de har gjort fel och varför det är fel.
Tycker inte man ska ta i för mycket då jag vet att det gör en rädd som liten. Jag är fortfarande rädd för min låtsaspappa efter han kastade upp mig mot väggen och låste ut mig om kvällarna (jag var fem för sjutton!). Kommer nog aldrig vela se honom igen.