Jag har 2 A och 2 B 😛
Ruttenfisk: Ja, men ett problem är då också att olika lärare har olika tolkningar av betygssystemet.
Detta är nog oundvikligt oberoende av vilket betygssystem landet har. Det relativa betygsystemet (1 till 5) byggde på normalfördelning på nationell nivå, men i praktiken blev det normalfördelning i klassrummen. Det vill säga att trots att du presterat en 5:a kunde du få en 4:a eftersom "jag har redan satt alla mina 5:or, Ruttenfisk, tyvärr får det bli en 4:a på dig."
Ruttenfisk: Vissa (som min entreprenörskapslärare) följer skolverkets regleringar, medan andra går mer sin egen väg och sätter antingen C eller B i en sådan situation.
Ser man på skolverkets regleringar är det helheten som bedöms, dvs. kunskapsnivån som eleven påvisat under hela läsåret. Alla A och ett E blir inte ett D under sådana premisser.
Ruttenfisk: Det gör det, som Haien även var inne på, till ett väldigt stort lotteri gällande vilken lärare man får.
Skulle påstå att detta har stämt under samtliga betygsystem Sverige haft eftersom betygsättning är en myndighetsutövning som vilar på den enskilde lärarens professionella bedömning.
Det är inte meningen att bargea in som en viktigpetter. Men ni är väl medvetna om att både G-MVG och A-E råder under samma betygsystem? Endast skalan har ändrats. Det är nu enklare att bli godkänd men svårare att få högsta betyg, med den nya skalan. Men ramarna för betygsättning har inte förändrats markant.
Axel_von_Färsen: Det är nu enklare att bli godkänd men svårare att få högsta betyg, med den nya skalan.
Men dom flesta "nöjer" väl sig inte med bara godkänt utan har en hög(re) amibitionsnivå än så. Det jag försöker säga nu är att det är fler som tar det hårt för att man inte får högsta betyg, tack vare att man får ett B istället för ett A jämfört med ett VG istället för ett MVG. Eller ja, det är iafl så jag tänker (bla).