Gentlernen:
Liten (Du röstade på detta alternativ)
ennie:
innan gymnasiet trodde jag att det är ett viktigt val men nu efter är det inte det
Chibibbi:
Har aldrig påstått jag har MVG i svenska. Jag har runt 300 poäng, you do the math.
Jag förutsatte ett MVG i svenska eftersom du skriver bra jämfört med de allra flesta i din ålder.
Chibibbi:
Jag har inget emot att höja krav för att hela tiden kunna utveckla, men varför skulle vi göra det? För att du anser att det inte räcker som det är? Det är inte anledning nog.Speciellt inte när du inte presenterar några som helst vetenskapliga undersökningar som tyder på att det du säger stämmer.
Att du överhuvudtaget inte läser tidningar är en bra indikation på att skolsystemet är misslyckat. Att du inte greppar att lågutbildad, svindyr arbetskraft aldrig kommer att bli anställd är en annan.
Chibibbi:
Det du säger är: "Systemet suger, det borde ändras". Men du kommer inte med någon lösning själv. Du klagar, men du svarar inte på hur det skulle vara istället. Hur hade du tänkt anpassa kraven till den totala undervisningstiden man har i grundskolan? Osv.
Du fick en lista med förändringar jag tycker borde genomföras förra gången du frågade, men för att besvara den här specifika frågan så ska inte kraven anpassas efter undervisningstimmarna; undervisningstimmarna ska anpassas efter de högre kraven. Att det sedan var fler som klarade betygen förr i tiden, när kraven var högre, på lika få undervisningstimmar är ett ganska bra tecken på att "buhu, vi kan inte möta höga krav med den undervisning vi får" mest är självömkande gnäll.
Chibibbi:
eller så underskattar han min förmåga att tänka och tror han är så mycket bättre själv.
Det kanske finns en anledning till att han står bakom katedern medan du sitter framför?
Chibibbi:
Det har inte med kraven i sig att göra. Om de varit samma/liknande sedan innan och sänkningen började för femton år sedan är det inte kriterierna det är fel på.
Men det har de inte; krav och prestationer har pressat varandra nedåt i en lustig spiral, och visar inga tecken på att sluta med den saken.
Chibibbi:
Att vara trög och att sakna kunskap är två olika saker. För att man inte vet allt betyder inte det att man är dum.
Utan kunskaper har du inga referensramar att använda din "intelligens" utifrån.
Chibibbi:
Och du säger att eleverna idag får för höga betyg gentemot vad dee faktiskt förtjänar, vad är då skillnaden får nu och när du gick i skolan?
Att nivån är ännu lägre idag? Du tycker inte att konkreta exempel på vad som krävs av eleverna väger tyngre än "random person fick höga betyg för X antal år sedan?"
Gentlernen:
Ja jävlar vad bitter jag är.
Hahahha, älskade att du hade VG och MVG i allt förutom Idrott och hälsa
Gentlernen:
Tyvärr spelar det ingen större roll; ingen av dem kommer att befatta sig med pöbeln i vilket fall.
det stämmer faktiskt inte alltid, jag vet en person som haft otrolig tur med sina skolkamrater under gymnasietiden. dock skulle jag säga att det i 99 fall av 100 inte spelar någon roll vilken skola man väljer.
däremot blir det helt annorlunda om man ser den sociala reproduktionen genom gymnasiala program, eller gruppindelning i, och fysisk placering av grundskolan.
Gentlernen:
Tyvärr spelar det ingen större roll; ingen av dem kommer att befatta sig med pöbeln i vilket fall.
det stämmer faktiskt inte alltid, jag vet en person som haft otrolig tur med sina skolkamrater under gymnasietiden. dock skulle jag säga att det i 99 fall av 100 inte spelar någon roll vilken skola man väljer.
däremot blir det helt annorlunda om man ser den sociala reproduktionen genom gymnasiala program, eller gruppindelning i, och fysisk placering av grundskolan.
Gentlernen:
Jag förutsatte ett MVG i svenska eftersom du skriver bra jämfört med de allra flesta i din ålder.
Tack. Men som sagt, man får inte MVG i bara för att man ser skillnaden mellan versaler och gemener.
Gentlernen:
Det kanske finns en anledning till att han står bakom katedern medan du sitter framför?
Javisst, det har jag aldrig i fråga satt. Men vi är inte heller några hjärnlösa klumpar. Om man köper en kexchoklad för tjugo kronor, fattar alla som lärt sig addition och subtraktion, att man har tjugo kronor mindre efter inköpet. Att en lärare talar nedlåtande tills sina elever skvallrar om dåligt omdöme och bristande kunskaper i pedagogik. Det, om något, får elever att känna sig tröga.
Gentlernen:
Men det har de inte; krav och prestationer har pressat varandra nedåt i en lustig spiral, och visar inga tecken på att sluta med den saken
Fast om kriterierna hade förbättrats skulle vi inte ha en nedåtgående spiral. Kraven kan ju inte rimligen sänkas om man ser att kunskapsnivå i jämte med prestationsnivån sjunker. Om något måste kraven höjas för att återfå eller skapa en ny hög standard.
Du menar att dagens krav är ett resultat av sänkta kriterier i Sverige under ett och ett halvt decennium? Eftersom du sa att kraven förändrats sedan femton år tillbaka.
Gentlernen:
Att nivån är ännu lägre idag? Du tycker inte att konkreta exempel på vad som krävs av eleverna väger tyngre än "random person fick höga betyg för X antal år sedan?"
, de s.k konkreta exemplen är dina påståenden.
Du säger att det är på ett visst sätt, men ingen källa what so ever.
Anyways, kraven har förändrats nu med GY2011. Regeringen håller på med planer för reformer av grundskolan också. Så, kraven kommer höjas.
ankzor:
Hahahha, älskade att du hade VG och MVG i allt förutom Idrott och hälsa
Det brukar bli så när man hellre tar en fika på tjockmattan än springer 100 meter.
Chibibbi:
Om man köper en kexchoklad för tjugo kronor, fattar alla som lärt sig addition och subtraktion, att man har tjugo kronor mindre efter inköpet.
Om man inte pluggat ekonomi; ekonomer har alla möjliga bisarra idéer om hur mycket man har kvar efter ett inköp.
Chibibbi:
Att en lärare talar nedlåtande tills sina elever skvallrar om dåligt omdöme och bristande kunskaper i pedagogik. Det, om något, får elever att känna sig tröga.
Japp. Det är nog tur att jag bestämde mig för att trots allt inte plugga till lärare.
Chibibbi:
Kraven kan ju inte rimligen sänkas om man ser att kunskapsnivå i jämte med prestationsnivån sjunker.
Nej, inte rimligen. Tyvärr är verkligheten mycket sällan rimlig.
Chibibbi:
Du menar att dagens krav är ett resultat av sänkta kriterier i Sverige under ett och ett halvt decennium? Eftersom du sa att kraven förändrats sedan femton år tillbaka.
Det stora problemet var kommunaliseringen av skolan; helt plötsligt var det upp till varje kommun och skola att tolka de krav skolverket satt och kontrollera att de efterföljdes. Dålig idé.
Chibibbi:
, de s.k konkreta exemplen är dina påståenden.
Du säger att det är på ett visst sätt, men ingen källa what so ever.
Mycket riktigt. Mina uppgifter kommer dels av personliga erfarenheter, dels från släkt och vänner som jobbar, jobbat och/eller praktiserat på högstadiet och gymnasiet. Det är upp till dig om du vill tro på dem eller inte.
EDIT: sjunkande resultat jämfört med de andra OECD-länderna finns dock statistik på.
Språkpolisen i mig vill dock påpeka att exemplen är konkreta oavsett om de är påhittade eller ej.
Chibibbi:
Anyways, kraven har förändrats nu med GY2011. Regeringen håller på med planer för reformer av grundskolan också. Så, kraven kommer höjas.
GY11 är den sista spiken i gymnasieskolans kista. Det är vansinnigt att någon vars enda pedagogiska erfarenhet är att ryta åt sina rekryter att "runka upp stridskuken ordentligt" fått i princip fria tyglar att göra precis vad han vill med den svenska skolan.
Gentlernen:
Språkpolisen i mig vill dock påpeka att exemplen är konkreta oavsett om de är påhittade eller ej.
Snarare språkfacisten, än språkpolisen. Men det är sant det du säger.
Gentlernen:
Det stora problemet var kommunaliseringen av skolan; helt plötsligt var det upp till varje kommun och skola att tolka de krav skolverket satt och kontrollera att de efterföljdes. Dålig idé
Då blir det ingen objektiv bedömning ö.h.t. Man sätter upp samma krav och kriterier för hela landet, just för att alla ska ha samma möjlighet att nå upp till målen, att det ska bli rättvist. Tolkar man dem olika blir det lättare/svårare att nå dit man vill.
Slutsats: Mycket dålig idé.
Gentlernen:
Mina uppgifter kommer dels av personliga erfarenheter, dels från släkt och vänner som jobbar, jobbat och/eller praktiserat på högstadiet och gymnasiet. Det är upp till dig om du vill tro på dem eller inte.
Beror på hur många dina lärarvänner är, om de jobbar utspritt i landet, hur länge de praktiserat och på hur många olika skolor de har arbetat.
Utan den informationen blir det svårt att dra några ordentliga slutsatser (notera att jag ej ber dig berätta detta, just saying).
Gentlernen:
Det är vansinnigt att någon vars enda pedagogiska erfarenhet är att ryta åt sina rekryter att "runka upp stridskuken ordentligt"
Du syftar på Jan Björklund?
Gentlernen:
GY11 är den sista spiken i gymnasieskolans kista.
Vi får se. Min årskull är första "offren", men av det jag läst hittills verkar det bra. Har dock inget att jämföra med då jag aldrig upplevt och aldrig kommer uppleva ett annat gymnasiesystem än GY2011.
Chibibbi:
Snarare språkfacisten, än språkpolisen. Men det är sant det du säger.
Om vi ska vara så petiga hamnar vi nog närmare språkhitler.
Chibibbi:
Du syftar på Jan Björklund?
Om det inte finns några andra inkompetenta yrkesmilitärer på höga positioner inom skolan jag inte hört talas om?
Gentlernen:
Om det inte finns några andra inkompetenta yrkesmilitärer på höga positioner inom skolan jag inte hört talas om?
Jag som trodde du var liberal.
Personligen så tror jag inte att gymnasievalet spelar någon roll alls. En viss gymnasieskola kan väl vara bättre än en annan på olika områden, men om det påverkar ens framtid har jag svårt att tro. Allting beror ju i slutändan på en själv.
Har aldrig förresten värdesuttit det svenska skolsystemet för grundskolan och gymnasiet.
Däremot så skulle jag vilja säga att det ger bättre framtidsutsikt av att läsa högskoleinriktande kurser på gymnasiet än att bara läsa något så kallat yrkesinriktat.
Chibibbi:
Jag som trodde du var liberal.
Varför skulle insikten att Björklund är en idiot stå i konflikt med liberalism? Folkpartiet konkurrerar med SD om att vara riksdagens mest oliberala parti, och den utbildningspolitik Björklund för är allt annat än liberal.
EDIT: och nej, jag är inte liberal. Liberalismen är en naiv ideologi som inte överlever direktkontakt med verkligheten, och att överhuvudtaget bekänna sig till en enda ideologi är att låsa sitt tänkande och utesluta potentiellt bra idéer på ren princip.
Gentlernen:
och nej, jag är inte liberal. Liberalismen är en naiv ideologi som inte överlever direktkontakt med verkligheten, och att överhuvudtaget bekänna sig till en enda ideologi är att låsa sitt tänkande och utesluta potentiellt bra idéer på ren princip
Hm. Ok.