Misael:
Att han skulle vara den utsände Messias.
Nej, jag råkar tro att Messias kommer att faktiskt uppfylla Messiasprofetiorna till fullo. Jesus är inte ens i närheten.
"Han skall höja ett fälttecken för folken,
förena de skingrade av Israel
och samla de kringspridda av Juda
från jordens fyra hörn."
Jes 11:12
Med tanke på att judarna inte ens levde i exil under Jesus levnadstid så kan vi väl konstatera att han knappades samlade dem från jordens fyllda hörn.
"Avgudarna skall utplånas."
Jes 2:18
Med tanke på antalet religioner som inte är abrahamitiska så har det uppenbarligen inte hänt.
"Han var föraktad och övergiven av alla,
en plågad man, van vid sjukdom,
en som man vänder sig bort ifrån.
Han var föraktad, utan värde i våra ögon."
Jes 53:4
Om mitt minne inte sviker mig så var Jesus varken van vid sjukdom eller föraktad och övergiven av alla.
"Han skall döma mellan folken,
skipa rätt bland alla folkslag.
De skall smida om sina svärd till plogbillar
och sina spjut till vingårdsknivar.
Folken skall inte lyfta svärd mot varandra
och aldrig mer övas för krig."
Jes 2:4
Vapenindustrin utvecklas i rasande fart, fler nationer än jag kan minnas krigar med varandra i nuläget och Jesus dömde knappast mellan några folkslag.
"Ni drar ju inte ut i hast,
ni är inte på flykt,
ty Herren går framför er,
Israels Gud går sist i ert tåg."
Jes 52:13
Angående då judarna skall återvända till Sion.
Svårt att kalla det för särskilt mycket annat.
"Rättvist dömer han de svaga,
med oväld skipar han rätt åt de fattiga i landet.
Hans ord är en käpp på våldsmännens rygg,
de ondas liv blåses ut av hans tal."
Jes 11:4
Nej, det passar inte heller in.
"Härligt är att höra budbärarens steg
när han kommer över bergen,
han som bär bud om seger,
som ropar ut goda nyheter,
bär bud om räddning
och säger till Sion:
'Din Gud är konung!'"
Jes 52:7
Jesus kom knappast med bud om seger (eller fred, som det står i engelska översättningar), eller räddning. Se nedan.
"Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd."
Matt 10:34
Stämmer verkligen inte in på Messias.
"De som bor i Israels städer skall dra ut och tända eld och bränna upp vapnen, rundsköldar och långsköldar, bågar och pilar, kastspjut och lansar. I sju år skall de elda med dem."
Hes 39:9
Nej, det hände visst inte heller.
"Han skall utplåna döden för alltid.
Herren Gud skall torka tårarna från alla kinder
och göra slut på sitt folks förnedring
överallt på jorden.
Herren har talat."
Jes 25:8
Utplåna döden för alltid? Nej, det har inte heller hänt.
"Dina döda skall få liv igen,
deras kroppar skall uppstå.
Vakna och jubla, ni som vilar i mullen!
Ty din dagg är en ljusets dagg,
du låter den falla över skuggornas land."
Jes 26:19
Inte det heller.
"De som Herren har friköpt vänder åter.
De kommer till Sion med jubel,
krönta med evig glädje.
Fröjd och glädje följer dem,
sorg och suckan flyr."
51:11
Det verkar inte vara så överdrivet festligt att befinna sig i Jerusalem för stunden, eller de senaste 70 åren.
Så, kan du lämna mig ifred nu eller vill du ha fler exempel på när Jesus inte lever upp till Messiasprofetior?
mediakatt:
Nej, jag råkar tro att Messias kommer att faktiskt uppfylla Messiasprofetiorna till fullo. Jesus är inte ens i närheten.
"Han skall höja ett fälttecken för folken,
förena de skingrade av Israel
och samla de kringspridda av Juda
från jordens fyra hörn."
Jes 11:12
Många profetior som behandlar Messias visar hur det ska vara när Guds Son kommer att regera som Kung i himlarna i tusenårsriket, efter Har-Magedon. Den här profetian uttalar sig om hur det ska vara i paradiset. Du vill ha det till att det här skulle skett medan Jesus var på jorden och det kan det mycket riktigt inte ha gjort som du påstår. Hur kan vi veta det? Jo, titta på verserna innan 11:12:
"Och vargen skall bo en tid tillsammans med bagglammet, och leoparden skall lägga sig ner tillsammans med killingen, och kalven och det manprydda unga lejonet och det välgödda djuret, alla tillsammans; och en liten pojke skall leda dem. 7 Och kon och björnen skall beta; deras ungar skall lägga sig ner tillsammans. Och lejonet skall äta halm alldeles som tjuren. 8 Och dibarnet skall leka över kobrans hål; och ett avvant barn skall räcka ut sin hand över giftormens ljusöppning. 9 De skall inte göra skada eller vålla fördärv någonstans på mitt heliga berg; ty jorden skall vara full av kunskapen om Jehova, liksom vattenmassorna täcker havets botten."
Speciellt sista versen är viktig för att förstå sammanhanget i profetian. Det ska inte förekomma skada eller fördärv och kunskapen om Gud ska vara total på jorden. Det var den absolut inte på Jesu tid här på jorden, det är den inte i dag heller. Alltså måste denna profetia handla om framtiden. Paradiset.
mediakatt:
"Avgudarna skall utplånas."
Jes 2:18Med tanke på antalet religioner som inte är abrahamitiska så har det uppenbarligen inte hänt.
Uppenbarligen inte. I samma profetia i Jesajas 2:a kapitel står det i 4:e versen: "Och han skall avkunna dom bland nationerna och rätta till förhållandena beträffande många folk. Och de skall smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Nation skall inte lyfta svärd mot nation, och de skall inte mer lära sig att föra krig." Detta hade heller inte inträffat då Jesus var på jorden. Den här profetian behandlar också hur det ska vara i paradiset.
mediakatt:
"Han var föraktad och övergiven av alla,
en plågad man, van vid sjukdom,
en som man vänder sig bort ifrån.
Han var föraktad, utan värde i våra ögon."
Jes 53:4Om mitt minne inte sviker mig så var Jesus varken van vid sjukdom eller föraktad och övergiven av alla.
Så här står det i den Bibel jag använder mig utav: (Jesaja 53:4) "Sannerligen, våra sjukdomar bar han; och våra smärtor lastade han på sig. Men vi, vi räknade honom för att vara plågad, slagen av Gud och utsatt för betryck."
Ordet "alla" i din översättning är malplacerat. Så står det inte i den hebreiska grundtexten. Benämningen "van vid sjukdom" eller som det står i min översättning "våra sjukdomar bar han" har den förklaringen att Jesus var (är) medveten inte bara om våran andliga hälsa på den tiden (och idag förstås) utan också våran ofullkomlighet. Det betyder alltså inte att han bokstavligen var sjuk.
mediakatt:
"Han skall döma mellan folken,
skipa rätt bland alla folkslag.
De skall smida om sina svärd till plogbillar
och sina spjut till vingårdsknivar.
Folken skall inte lyfta svärd mot varandra
och aldrig mer övas för krig."
Jes 2:4Vapenindustrin utvecklas i rasande fart, fler nationer än jag kan minnas krigar med varandra i nuläget och Jesus dömde knappast mellan några folkslag.
Som jag tidigare nämnde angående den här profetian så handlar den alltså om hur Jesus kommer att döma rättfärdiga och orättfärdiga när miljontals människor kommer att uppväckas i paradiset samt att det kommer att råda global fred förstås. Jag märker att du helt enkelt har missförstått när dessa saker ska hända. Dessa profetior behandlar alltså inte när Jesus var på jorden.
mediakatt:
"Ni drar ju inte ut i hast,
ni är inte på flykt,
ty Herren går framför er,
Israels Gud går sist i ert tåg."
Jes 52:13Angående då judarna skall återvända till Sion.
Svårt att kalla det för särskilt mycket annat.
Man ska akta sig för att tolka profetior bokstavligen. Den här profetian har två uppfyllelser om jag inte minns helt fel. Många profetior har det. Lägg även märke till verserna 6 och 7 i samma kapitel som lyder " Därför skall mitt folk lära känna mitt namn, ja därför, på den dagen, eftersom jag är den som talar. Se! Det är jag.” 7 Vilken vacker syn: till fots över bergen kommer den som bär fram goda nyheter, den som förkunnar fred, den som bär fram goda nyheter om något bättre, den som förkunnar räddning, den som säger till Sion: ”Din Gud har blivit kung!”" Alltså kan inte den här profetian riktigt gått i uppfyllelse ännu. Man bör noggrannt begrunda vad som står i profetiorna och undersöka att man verkligen kommit fram till rätt slutsats.
Finns det några idag som lärt känna Guds namn och predikar till fots om dom goda nyheterna om Guds kungarike som det står i Jes53:6, 7? Jämför gärna med Matt. 24:14!
(Matteus 24:14) "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."
mediakatt:
"Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd."
Matt 10:34Stämmer verkligen inte in på Messias.
Är du helt säker på att du förstått skriftstället på ett korrekt sätt? Här talar Jesus alltså om att hans budskap kommer att vålla söndringar mellan människor som står varandra nära. Jesu jordiska närvaro kommer alltså inte att skapa fred mellan alla människor utan den kommer att skapa söndringar mellan människor som tidigare varit nära varandra just p g a att den ena parten vill lyda Jesu bud och följa Guds höga normer och principer medan andra vill göra sin egen vilja och det kommer således att bli söndring t ex i familjer och mellan vänner etc. Läs gärna vidare, för jag märker att du lyfter bara fram en vers i varje kapitel och det räcker tyvärr inte för att man ska få full förståelse för profetiorna.
mediakatt:
"De som bor i Israels städer skall dra ut och tända eld och bränna upp vapnen, rundsköldar och långsköldar, bågar och pilar, kastspjut och lansar. I sju år skall de elda med dem."
Hes 39:9Nej, det hände visst inte heller.
Ytterligare en symbolisk profetia om paradiset, att vi inte kommer att bära vapen mer att dom kommer att bli överflödiga. Så självklart har det inte hänt ännu.
mediakatt:
"Han skall utplåna döden för alltid.
Herren Gud skall torka tårarna från alla kinder
och göra slut på sitt folks förnedring
överallt på jorden.
Herren har talat."
Jes 25:8Utplåna döden för alltid? Nej, det har inte heller hänt.
Nej det har det inte. Det är samma sak med den här profetian. Jesus kom inte till jorden för att utplåna döden. Ärligt talat så tror jag inte att du riktigt förstått syftet med att Jesus kom till jorden. Detta är alltså en profetia om hur Gud kommer att ställa allt tillrätta på jorden. Det är alltså inte Jesus som omtalas i den här profetian. Det kan det inte vara i och med att det står JHWH i den hebreiska grundtexten vilket är Guds egennamn. Jesus är Guds Son som vi alla vet. Inte Gud.
(Jesaja 25:8) Han skall uppsluka döden för alltid, och den suveräne Herren Jehova skall torka tårarna från alla ansikten. Och sitt folks smälek skall han ta bort från hela jorden, ty Jehova själv har talat.
mediakatt:
"Dina döda skall få liv igen,
deras kroppar skall uppstå.
Vakna och jubla, ni som vilar i mullen!
Ty din dagg är en ljusets dagg,
du låter den falla över skuggornas land."
Jes 26:19Inte det heller.
Ännu en profetia om Guds löften om uppståndelsen i paradiset.
mediakatt:
"De som Herren har friköpt vänder åter.
De kommer till Sion med jubel,
krönta med evig glädje.
Fröjd och glädje följer dem,
sorg och suckan flyr."
51:11Det verkar inte vara så överdrivet festligt att befinna sig i Jerusalem för stunden, eller de senaste 70 åren.
...ännu en profetia som du misstolkat.
mediakatt:
Så, kan du lämna mig ifred nu eller vill du ha fler exempel på när Jesus inte lever upp till Messiasprofetior?
Ärligt talat så tycker jag inte att du ska vara så dryg och självsäker på din sak i och med att du uppenbarligen inte till fullo förstått dessa profetior.
Misael:
Ärligt talat så tycker jag inte att du ska vara så dryg och självsäker på din sak i och med att du uppenbarligen inte till fullo förstått dessa profetior.
Och jag tycker inte att du ska vara så dryg och påfrestande när du vägrar acceptera andra bibeltolkningar än dina egna. Och nej, jag läste inte ens vad du skrev i resten av inlägget.
mediakatt:
Och jag tycker inte att du ska vara så dryg och påfrestande när du vägrar acceptera andra bibeltolkningar än dina egna. Och nej, jag läste inte ens vad du skrev i resten av inlägget.
Jag strävar inte efter att vara dryg. Det är bara vad du tror. Påfrestande? Tycker du att det är jobbigt att förklara din tro? Det tyckte inte Jesu apostlar och andra kristna i det första århundradet. Att du inte läste resten av inlägget är synd. Det är ett tecken på att du inte ens respekterar andra så pass att du ens bemödar dig att försöka förstå andras tro, vilket jag gör när det gäller dig. Dock var jag nyfiken på vad du grundar din tro på och då får man en massa suck och stön och en dryg attityd från din sida. Väldigt tråkigt måste jag säga. Men vi kan sluta diskutera här så slipper du obekvämet med att förklara din tro. Det finns dock dom som vill försäkra sig om att det dom förstått av profetiorna är helt 100% korrekt.
Tack för din tid.
Tråden låst på grund av inaktivitet