Aviseringar
Rensa alla

10 Frågor till alla gymnasieelever

Bakric

Birger:

Oj, vad alla mina fördomar om yrkesprogram infriades i ditt inlägg

Vad ska vi göra då? Dricka på fredagar som vanligt folk? xD

SvaraCitera

Bakric:

Vad ska vi göra då? Dricka på fredagar som vanligt folk? xD

Nä, fortsätt som ni gör! Skulle jag också har gjort om jag inte haft lektioner att gå på [party]

SvaraCitera
Bakric

kennyman:

allt möjligt.

Får ni koka spädbarn och sparka pudlar också?? [confused]

SvaraCitera

madd3333:

1. Vilken linje går du på?

Samhällsvetenskapliga linjen, med inriktning Internationell. Lokal variant.

madd3333:

2. Varför valde du den?

För att jag är intresserade av de ämnet som erbjuds på den linjen, och det gör mig fortfarande ganska öppen möjlighet till att kunna göra det jag vill.

madd3333:

3. Är det mycket läxor?

Inte så mycket läxor, men vi har i princip alltid något att göra i stil med uppsatser, prov eller dylikt.

madd3333:

4. Vad får ni göra på lektionerna?

Börjar vi med ett nytt kapitel brukar det vara så att läraren i fråga håller föredrag om det nya kapitlet. Sedan får vi en uppgift, t.ex en uppsats eller prov. Lite beroende på vad det är, så sker fler powerpoint-presentationer av läraren, eller så jobbar man självständigt med sin uppsats (eller vad det nu är). Oftast jobbar man självständigt med tilldelade uppgifter.

madd3333:

5. Hur är klassen som helhet?

Jag vet inte. Det beror på. Skulle säga att den som helhet är mer positiv än negativ. Blir vad man själv gör det till.

madd3333:

6. Hur är det på gymnasiet?

Det är helt okej. Inte så bra som alla säger, men långt ifrån jättedåligt. Är nöjd med den linjen jag har valt och gillar generellt det jag får jobba med. Desto svårare att ta kontakt med folk dock, då det är en väldigt stor skola. Men det bra väger över det dåliga.Eller..yttrandefriheten är begränsad på ett sätt som jag tycker är felaktig, men den begränsningen är något jag faktiskt inte tänker förhålla mig efter.

madd3333:

7. Hur trodde du att det skulle vara?

Trodde det skulle vara mycket intressantare och annorlunda än det visade sig vara. Hade stora förväntningar, som gymnasiet inte riktigt lyckats nå upp till. Dock inte sagt att det är ointressant och dåligt. Det är det inte.

madd3333:

8. Trivs du?

Ja, generellt. Skulle kunna vara bättre, men skulle kunna var sämre.

madd3333:

9. Hur är lärarna?

Från 'okej' till 'ganska bra', skulle jag vilja påstå. Finns alltid förbättring som kan göras, men det brukar oftast ordna sig om man vänligt tar upp detta med vederbörande.

madd3333:

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen).

Det är en process som fortfarande pågår, tror jag att man skulle kunna uttrycka det.

SvaraCitera

Bakric:

Får ni koka spädbarn och sparka pudlar också?? [confused]

hm det ingår inte i kursplanen men det händer

SvaraCitera
MrObba

Igenjör (högskoleförberedande)
2. Varför valde du den?
Det fanns inga andra linjer på skolan som gav högskolebehörighet.
3. Är det mycket läxor?
Vi får inga direkta läxor men lärarna förväntar sig att vi studerar hemma så klart.
Skriva rapporter, arbeta med det vi håller på med.
Men typ vanligt studera. Men i tvåan hade vi praktiska lektioner också. Typ elkunskap då fick vi löda och koppla grejjor.
23 elever alla känner alla.
1 tjej, 22 killar.
Väldigt bra sammanhållning

Mer frihet men också mer ansvar.

Mer frihet och mer ansvar.

8. Trivs du?
Ja, det gör jag.

9. Hur är lärarna?
MYCKET varierande jag går på en friskola vilket innebär att skolan kan hitta lärare lite varstans.
Oftast är det ingenjörer som har lärarexamen och dem funkar bra, och så finns det ingenjörer med lärarexamen som kan väldigt mycket men passar tyvärr inte som lärare.

Det var kul, har skaffat många nya vänner sen jag började gymnasiet.

SvaraCitera

madd3333:

Natur

madd3333:

2. Varför valde du den?

Visste inte vad jag skulle göra natur verkade som det bästa

madd3333:

3. Är det mycket läxor?

Nej egentligen inte men för mycket för mig

madd3333:

Skriva, läsa, diskutera,osv

madd3333:

Bra

madd3333:

Ganska tråkigt egentligen

madd3333:

Mer spänning och mer snygga tjejer [blush]

madd3333:

8. Trivs du?

Jepp, fast det varierar

madd3333:

9. Hur är lärarna?

Vissa är bra ,vissa gillar jag inte så mycket

madd3333:

Vissa var det lätt att bli vän med, andra snackar jag aldrig med [n]

SvaraCitera

IB-programmet (International Baccalaureate)

2. Varför valde du den?

För jag vill lära mig bra engelska, kunna plugga var som helst i hela världen, ha ett internationellt erkänt diplom etc etc...

3. Är det mycket läxor?

Ja, dock inte så mycket som många rykten säger...

Mest att läraren går igenom och man antecknar... fast i bland lite annat! 🙂

Helt OK!

Helt OK!

Hm, kommer inte riktigt i håg.

8. Trivs du?

Jadå!

9. Hur är lärarna?

Ingen är liksom superbra men ingen totalkass heller. Alla är väl helt OK!

Inte jättesvårt, efter som IB-människor overall är mycket trevliga, haha 😉

SvaraCitera

Natur/Teknik

2. Varför valde du den?
Mest pågrund utav skolan. Vi jobbar mycket i grupper. Men valde den också för programmet var som jag ville ha det. Mycket matematik och fysik,

3. Är det mycket läxor?
Nej men det är för skolan är speciell. Normalt sett brukar det vara mycket läxor på natur.

Vi har mycket eget ansvar. Så i stort sett allt. Enligt sveriges lag så kan ingen lärare hindra dig från att utföra något som inte bryter mot svensk lag eller stör de abdra eleverna. Tänk på det!

Mycket bra sammanhållning. Alla är öppna och vänner med varandra.

Rent allmänt jämfört med högstadiet? Det är mer öppet och mindre subbgrupper. Folk är mycket mer mogna och inte lika osäkra på sig själva.

Mer plugg och svårare. Fast så var det inte.

8. Trivs du?
Otroligt bra!

9. Hur är lärarna?
Öppna och lyssnar på oss elever. Vissa är lite knäppa dock men det är kul det med.

I klassen går det hur bra som helst! Alla känner alla i stort sett. Utanför klassen är det svårare, umgås så mycket med klassen och det är där de flesta av mina kompisar är.

Men om du menade andra utanför min klass men fortfarande på skolan så går det också väldigt bra. Det kommer med åren.

/niven[love]

SvaraCitera

1. Vilken linje går du på? Naturvetenskap inriktning djur.

2. Varför valde du den? För att den skolan låg närmast, och jag gick där i högstadiet och visste att den var bra. Linjen valde jag för att där går det seriösa människor som jag har större chans att tycka om. Djurinriktningen lät kul också.

3. Är det mycket läxor? Om man satsar högt så är det nog det. Jag satsar på att få minst E, men får jag högre är ju det också bra. Jag upplever inte att det är speciellt mycket.

4. Vad får ni göra på lektionerna? På de flesta lektionerna står läraren längst fram och förklarar något på tavlan eller berättar direkt utan anteckningar. Eleverna frågar frågor under tiden och vi för diskussion i klassrummet.

5. Hur är klassen som helhet? Underbar! De flesta är seriösa och vill ha högt betyg. Det är alltid tyst och lugnt i klassrummet. Alla är trevliga och vi har underbar klassammanhållning. Ofta sitter vi nästan hela klassen tillsammans och äter, alla accepterar alla. Något som jag aldrig upplevde under högstadiet. Då hatade jag hälften av klassen och resten var tråkiga.

6. Hur är det på gymnasiet? Mer seriöst, iaf på min linje. Lärarna är mer på samma nivå som oss och det är mer diskussion och förklaringar än bara "såhär är det, skriv ner det och lär dig" som det var förut. Eleverna är mer motiverade eftersom alla valt själva vad dem vill syssla med.

7. Hur trodde du att det skulle vara? Ungefär så som det är faktiskt, fast det blev mycket bättre än förväntat tycker jag ändå. Jag har aldrig trivts så bra någonstans förut.

8. Trivs du? Läs föregående svar.

9. Hur är lärarna? Läs svaret på fråga 6.

10. Hur var det att lära känna andra från klassen? (Och utanför klassen). Kul. Men det var jobbigt nästan hela första terminen. Men så är det alltid i nya grupper, det är svårt att känna vilka man passar bäst med. Men i min klass var de flesta väldigt öppna och trevliga (och jag själv är det också, det var ofta jag som startade konversationer med folk i början) så det gick ganska lätt.

SvaraCitera

sam-kultur
2. Varför valde du den?
intressant
3. Är det mycket läxor?
ja
nöta, diskutera, argummentera, analysera osv.
bra
kul
som högstadiet
8. Trivs du?
ja
9. Hur är lärarna?
överlag bra men några rötägg
relativt lätt

SvaraCitera

sam-kultur
2. Varför valde du den?
intressant
3. Är det mycket läxor?
ja
nöta, diskutera, argummentera, analysera osv.
bra
kul
som högstadiet
8. Trivs du?
ja
9. Hur är lärarna?
överlag bra men några rötägg
relativt lätt

SvaraCitera

sam
2. Varför valde du den?
nära, svårt att välja
3. Är det mycket läxor?
periodsvis
lyssna på lärarna, presentationer, diskutera i grupp, läsa texter
delad, ganska så olika människor. finns de coola och de mindre coola. ytterst få killar i relation till tjejer
det är mysigt, lärarna är trevliga och relativt liten skola
svårare klasser. högljudda människor. ärligt talat kan jag ej säga ty jag ej minns.
8. Trivs du?
emellanåt, ibland kan min trötthet överta min vilja att göra dagen till en bra dag
9. Hur är lärarna?
kompetenta men vissa saknar pedagogik. dessutom så berättar inte eleverna vad de finner bristfälligt i någons teknik och därför fortskrider denna.
jag var aldrig intresserad av det så jag hänger med de som följer efter mig. då jag är ett år äldre än övrig ingiver det respekt.
fast det kanske blir så med en lång, smal och attraktiv brud med ett måttligt rykte. jag har alltså ej gjort detta men är tydligen välkommen om jag skulle vilja, men vi är för olika.

de utanför klassen har jag lärt känna genom fester.

SvaraCitera

1. Teknik, inriktning teknisk design

2. Bred linje. Tänkte först gå Natur, men med tanke på att språk (tyska), biologi och historia är mina hatämnen så kändes teknik bättre.

3. Nej! Så sjukt underbart!

4. Beror ju helt på vilka ämnen man syftar på. Men ungefär samma som på högstadiet.

5. Helt okej, 3/4 av klassen är underbar! Och resten är mer eller mindre idioter.

6. Mycket bättre än på högstadiet!

7. Hade faktiskt inga förväntningar.

8. Jag trivs så sjukt bra! Stämningen på skolan är underbar. I mitt skolhus finns teknik, natur och omvårdnad, 700-800 elever, trots att det är ganska många elever på skolan så känns skolan jätteliten och mysig.

9. De flesta är väldigt bra!

10. Det gick mycket lättare än vad jag trodde det skulle göra. Jag kan vara ganska blyg tillsammans med personer jag inte känner. När jag började gymnasiet kände jag inte en endaste i klassen eller på hela skolan. Men det gick väldigt snabbt tills man hade hittat sitt "gäng".

SvaraCitera