Aviseringar
Rensa alla

$12. (Paragrafen om dödsknark)


Ämnesstartare

"§12. Det är inte tillåtet att tipsa om eller rekommendera olagliga droger, eller andra substanser som ger drogliknande effekter, eller posta så kallade tripprapporter. Däremot är det fullt tillåtet att diskutera anledningar för och emot droger."

Denna kanske skulle omformuleras till att bli lite mer generell, eller någonting. Någonting i stil med att det inte är regelenligt att främja drogbruk genom att delge tips och trix.

Detta apropå den här tråden, i vilken jag tog mig friheten att tolka in grejer i regeln. Slå mig, eller någonting, om jag gjorde fel.


   
Citera

Några andra regler behöver formuleras om också utöver den i sådana fall.
Du o jag kan kika på det i veckan om mitt internet är fixat och klart tills dess??


   
SvaraCitera
Åtta

Gört! Förslag är alltid välkomna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Du o jag kan kika på det i veckan om mitt internet är fixat och klart tills dess??

Kanske inte i veckan, jag har mycket för mig kvällstid just denna som kommer. Fast vi kan kika lite samtidigt som vi gör delforumsöversynen, om det hinns! Fast jag kan tänka mig att en fullständig regelöversyn kan ta ganska lång tid...

Sedan är jag inte säker på är tillmötesgående vi får vara i drogsammanhang här på forumet. Får jag exempelvis berätta hur lång spårtid [slumpvis drog] har, eller får vi endast säga "sluta knarka!!111"? [crazy]

Åtta:

älk

Va.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Fast vi kan kika lite samtidigt som vi gör delforumsöversynen, om det hinns

Det jag menade.
Vi tar en sak i taget, börjar med forumet och sen reglerna en annan gång om det blir för mycket.
Allt måste inte bli klart på direkten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Allt måste inte bli klart på direkten.

[y]


   
SvaraCitera
Åtta

Ögon i en plåthink:

Sedan är jag inte säker på är tillmötesgående vi får vara i drogsammanhang här på forumet. Får jag exempelvis berätta hur lång spårtid [slumpvis drog] har, eller får vi endast säga "sluta knarka!!111"?

Jag vet inte riktigt. På moderatormötet i vintras så lät det på Erik som att de skulle ge upp moralismen (Drugsmart. *fniss*), så då känns det ju inte omöjligt att man ska kunna få ge faktisk information - eller åtminstone resurser där man kan hitta information - så länge man inte aktivt uppmuntrar människor att knarka.

Men jag misstänker att det är upp till:

André Vifot Haas:

Och min chef!


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Sedan är jag inte säker på är tillmötesgående vi får vara i drogsammanhang här på forumet. Får jag exempelvis berätta hur lång spårtid [slumpvis drog] har, eller får vi endast säga "sluta knarka!!111"?

Det är fritt fram att hänvisa till fakta, så som spårningstider osv, så länge det inte uppmanas till bruk.

Åtta:

På moderatormötet i vintras så lät det på Erik som att de skulle ge upp moralismen (Drugsmart. *fniss*), så då känns det ju inte omöjligt att man ska kunna få ge faktisk information - eller åtminstone resurser där man kan hitta information - så länge man inte aktivt uppmuntrar människor att knarka.

Ja, Drugsmart var ju ett jävla skämt. Precis som du säger vill vi inte sprida någon klibbig moralism utan faktisk information.


   
SvaraCitera
Keeper

André Vifot Haas:

Ja, Drugsmart var ju ett jävla skämt. Precis som du säger vill vi inte sprida någon klibbig moralism utan faktisk information.

Låter väldigt positivt!


   
SvaraCitera
Hampie

André Vifot Haas:

Ja, Drugsmart var ju ett jävla skämt. Precis som du säger vill vi inte sprida någon klibbig moralism utan faktisk information.

Läste att det nu är vetenskapligt bevisat att man inte kan ‹undervisa› bort narkotikamissbruk, och att det faktiskt, gör att folk testar i större utsträckning. Vilket är rätt lustigt. Sedan kan man ju faktiskt vara ‹negativt uppmanande›, d.v.s. rekommendera att undvika det (oftast av rent praktiska skäl) utan att moralisera. Kommentaren ‹Rök inte på om du vet att du skall ta pissprov› känns som ett sådant exempel om någon frågar om metoder för att kissa rent.

André Vifot Haas:

Det är fritt fram att hänvisa till fakta, så som spårningstider osv, så länge det inte uppmanas till bruk.

Oj! I see what you did there [crazy]


   
SvaraCitera

Hampie:

.

När jag skrev mitt examensarbete om fritidsledares jobb mot alkoholen bland ungdomarna så tog jag med en undersökning som gjorts i Örebro.
Föräldrar med en restriktiv attityd mot alkoholen kunde i större mån få sina ungdomar att inte dricka än föräldrar som var skitsamma om det.
Vet inte om man kan dra någon parallell till narkotikan men ja...


   
SvaraCitera
Hampie

Knarko:

Vet inte om man kan dra någon parallell till narkotikan men ja...

Fast det är inte ett försök att utbilda bort alkohol, utan snarare ett sätt att växa upp. Jag pratar mer om kampen mot droger och informationskampanjer i skolan, ofta urlöjliga, snarare än att skjuta på alkoholintroduktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=97014

Kan jag avklistra/taga bort denna tråd, eller vill någon ha kvar den? Kampanjen känns högst inaktuell. [crazy]

Åtta:


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Kan jag avklistra/taga bort denna tråd, eller vill någon ha kvar den? Kampanjen känns högst inaktuell.

Släng den i papperskorgen!


   
SvaraCitera