Aviseringar
Rensa alla

14 år, för ung för styrketräning eller inte?


Ämnesstartare

absolutabs:

Den här varianten är mycket bättre: Gå in på Youtube och sen tQzWZuZa1hc

den killen går ju hela vägen upp till knäna, är inte det att slita på ryggen lite?
räcker la tills magen inte kan jobba uppåt längre


   
SvaraCitera

7kt gal1:

den killen går ju hela vägen upp till knäna, är inte det att slita på ryggen lite?
räcker la tills magen inte kan jobba uppåt längre

Jag skrev: "Gå inte högre upp än att armbågarna bara nuddar knäna." = max dit. Nä, denna sitiups-variant är verkligen skonsam mot ryggen, om du rundar den ordentligt och inte går upp rakryggad...
Om du inte först orkar ända upp, kör så pass mycket upp som du klarar, efter några gånger är du uppe.
Vila: De flesta musklerna behöver en vilodag, men magmusklerna består av en annan sorts fibrer och återhämtar sej på 24 timmar, när de vant sig. Du kan med fördel köra magen 5-6 da´r i veckan om du vill komma nånstans.
Se inte faror i allting, polarn - utan kom loss, kör hårt!


   
SvaraCitera

Resultat:

1. Situps suger, man ska göra crunches.

Crunches - haha! Låtsasträning - För kärringar och gubbar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absolutabs:

Se inte faror i allting, polarn - utan kom loss, kör hårt!

ah, ska försöka.
Tack för all hjälp! uppskattas 🙂


   
SvaraCitera

absolutabs:

Crunches - haha! Låtsasträning - För kärringar och gubbar...

nej


   
SvaraCitera

passaro:

Pga att de styrketränade för hårt i tidig ålder? Det vill jag ha källa på.

Nej, arbetade. Vilket var tunga sysslor, som man började tidigt med.

passaro:

Det man vet är att medellängden var ungefär samma då som den är idag.

Nej. Vår medellängd är ungefär densamma som vikingatiden, vilket är bra mycket längre.


   
SvaraCitera

Styrketräning betyder inte automatiskt att man skadar sig eller tränar "för tungt". Man kan träna tungt inom sin förmåga och kommer antagligen bara gynnas av det. [confused]


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej. Vår medellängd är ungefär densamma som vikingatiden, vilket är bra mycket längre.

Jaha? Medellängden har inte ändrats avsevärt mycket under historiens gång. Under stenåldern låg den på runt 185, idag ligger den runt 178, så det har inte ändrats avsevärt mycket, några centimeter hit och dit. Under medeltiden låg man runt 174 +/- någon centimeter.

Nachac:

Nej, arbetade. Vilket var tunga sysslor, som man började tidigt med.

Och det skulle i sin tur ge upphov till att de skulle stanna lite i växten eller att växten på något vis skulle påverkas? Som sagt, källa.

De största faktorerna är arvet och näringen.


   
SvaraCitera

passaro:

Jaha? Medellängden har inte ändrats avsevärt mycket under historiens gång. Under stenåldern låg den på runt 185, idag ligger den runt 178, så det har inte ändrats avsevärt mycket, några centimeter hit och dit. Under medeltiden låg man runt 174 +/- någon centimeter.

Har fått lära mig att vi har varit som längst under vikingatiden och nu. Men påstår du att vi var längre på stenåldern har du säkert belägg för det, eller?

passaro:

så det har inte ändrats avsevärt mycket, några centimeter hit och dit.

Fyra-fem centimeter är rätt mycket i sammanhanget. Fråga Stefan87.

passaro:

De största faktorerna är arvet och näringen.

Jag vet.

passaro:

Som sagt, källa.

Medeltidsmuseet i Stockholm. Fick höra det under ett besök där.


   
SvaraCitera
hyper

detta inom parantes gör jag minst varje dag ( 30 x smala,breda,vanliga,,,,armhävningar,,,,,+ minst 60 situps eller magpump)

måndag - thaiboxning + idrott i skolan (om de nu gils?)

tisdag - fotboll

onsdag - 5 km löpning + idrott i skolan om de nu gils

torsdag- fotbolls träning

fredag - inget förutom den dagliga tränigen

lördag - antagligen fotbolls match (brukar va de )

söndag - 5 km löpning

och det inom parantes gör jag varje dag. jag petar ibland in hantel träning


   
SvaraCitera