Träna på rondeller. Mycket hänger på vart du ska köra upp. Själv körde jag upp i Uppsala som anses vara bland landets drygaste ställen där dom kuggar flest tillsammans med vissa av stockholms delar. Jag klara mig på första försöket. Tog endast 2 lektioner nån vecka innan uppkörningen så att dom skulle ta en titt på hur jag kör.
Annars har jag bara kört privat (skulle vi till affären så fick jag köra osv dvs jag åkte inte ut bara för att åka).
Mycket hänger på hur mycket du faktiskt har kört. Trafikvana går endast att skaffa i trafiken nämligen.
Under uppkörningen är det bra att inte bli alltför stressad och göra förhastade saker man annars inte skulle göra. Lätt å säga! Jag vet.
Tänk även på att uppkörningssnubben också är en människa så gör ett gott intryck (kom i hyffsat fina kläder utan att överdriva dock, svär inte osv) så har du större chans att klara dig.
Lycka till!
Som_Danne_ sa ovan bero på hur mycket din kompis kört privat. Har hon aldrig kört förut är jag rätt säker på att det är LITE för lite. Jag har kört ganska lite privat och mycket mer på körskolan och ligger nu runt 35 lektioner. Vilket kan låta mycket men det har att göra med att man skall kunna alla moment och det finns småsaker man bör kunna för att bli en duktig förare i praktiken räcker inte med att veta hur man startar,bromsar och växlar som vissa tror.
Tråden låst på grund av inaktivitet