jason:
Det är ju det jag vill, men jag har ingen att leva för.
Lev för den som skapade dig, är ett tips.
Han som skapade dig före tiden vet dig utan och innan, som det står i Bibeln. Det är det enda som egentligen räknas här i livet. Relationen till Gud, och i denna relation, som är en relation helt byggd på kärlek mellan dig och Herren - uppstår ett överflöd av kärlek som hjälper oss att ta vårt kors och bära det i enlighet med Hans vilja!
Läs gärna: "Born That Way: The Truth About Homosexuality" som hjälpte mig i hur man skall förhålla sig till det du talar om.
Jag påstår dock inte att det går att kanske göra om personer så att de kan bli ihop med en person av motsatt kön osv. men att man i så fall är kallad att leva ett liv i kyskhet.
Katolska Kyrkans Katekes:
Kyskhet och homosexualitet
2357 Med homosexualitet menar man relationer mellan män och kvinnor som känner sexuell dragning – exklusiv eller huvudsaklig – till personer av samma kön. Den antar mycket olika former under tidernas lopp och i olika kulturer. Dess psykiska ursprung har till stor del inte kunnat förklaras. Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”. De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas.
2358 Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser. Denna böjelse har objektivt sett en felaktig inriktning; för de flesta av dem utgör den en verklig prövning. Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas. Dessa personer är kallade att förverkliga Guds vilja i sitt liv, och om de är kristna är de kallade att med Herrens offer på korset förena de svårigheter de kan råka ut för på grund av sin läggning.
2359 Homosexuella personer är kallade till kyskhet. Genom självbehärskningens dygder, som fostrar till inre frihet, ibland med stöd av osjälvisk vänskap och med hjälp av bönen och den sakramentala nåden kan och skall de stegvis och beslutsamt närma sig den kristna fullkomligheten.
jason:
men det finns fler sorters kärlek
Självfallet.
Däremot så är inte kärlek detsamma som lust, det måste man göra en enorm skillnad på.
jason:
Antar att jag har svårt att förhålla mig till mamma och pappa i och med de sårande sakerna de sagt.
De vill säkert bara ditt bästa, de flesta föräldrar vill det för sina barn.
Men dina föräldrar har i sin tur en Fader som alltid funnits, som är vår Gud. Det är det man måste förlika sig med, att Skaparen skapade allting innan och vet redan allting och det därför är Han vi bör följa, även om det går emot vad samhället säger till oss - eller ibland att det till och med går emot våra jordiska föräldrars vilja.
jason:
homosexualiteten inte bidrar med nåt bra
Din sexualitet är vad den är, den är inte bra eller dålig, den blir vad DU gör den till.
Många människor som är missnöjda söker efter saker att skylla på, allt för att slippa inse att det enda problemet är dem själva.
Skriv en lista på saker du vill uppnå, sen ta dig i kragen och se till att det händer! Att vara bög är inte okomplicerat det vet jag bättre än många, men det är ingen ursäkt för att tycka synd om sig själv.
minutz3:
Katolska Kyrkans Katekes:
Vad står där om pedophiler, förintelseförnekare, lögnhalsar och folk som hatar sin nästa? Ta dina katolska värderingar och försvinn, sånna som du svärtar den moraliska utvecklingen hos mänskligheten. Få har odlat så mycket hat, krig och olycka som den katolska kyrkan, man undrar nästan om ni blandat ihop gud och satan ibland.
AndyH:
Vad står där om pedophiler, förintelseförnekare, lögnhalsar och folk som hatar sin nästa?
Det är så fel, förstås, det förstår du nog också.
Men så länge det är människor vi talar om kommer vissa att fela.
AndyH:
Ta dina katolska värderingar och försvinn, sånna som du svärtar den moraliska utvecklingen hos mänskligheten.
Om du ser objektivt på moral och etik så stämmer den objektiva uppfattningen utav detta - baserad på en empirisk grund vill säga - ganska så precist med den moral och etik som Katolska Kyrkan lär.
minutz3:
Katolska Kyrkan lär
Jag ber om ursäkt för mitt personliga på hopp, det är den katolska kyrkan jag misstror, inte de troende.
De flesta katolska, och övriga religioners etik baseras i stor utsträckning på den gyllene regeln, snarare än på bud från gud. Judendomen och dess sekter islam och kristendomen har dock hittat på massa skit, typ det om homosexuella och kvinnor, som inte är förenligt med den gyllene regeln. Det handlar bara om politiskt maktspel, och har ingenting med gud att göra.
Att sen katolska kyrkan reflexmässigt försöker dölja alla perversa snedsteg, rasistiska och antisemitiska uttaladen och mycket annat gör bara att trovärdigheten är lika med noll.
AndyH:
det är den katolska kyrkan jag misstror, inte de troende.
Det är väl ganska vanligt att man säger så, men faktum är att Kyrkan utgörs av oss troende. Det är vi som är Kyrkan så att säga.
Jag älskar verkligen min Kyrka, eftersom det är så att säga min Moder, Gud är min Fader.
AndyH:
typ det om homosexuella och kvinnor
Vad menar du nu?
Till startaren: Det ser ut som att det spår du styrt ditt liv in på bara lätt till en massa lidande för dig. Försök att finna något nytt här i livet. Som Minutz3 sade: "Lev för den som skapade dig". Det finns mycket man kan göra här i livet som inte kräver en partner av något slag, det kan tillochmed bli lättare att uträtta saker utan att man har en familj som man måste ta hand om. Även vi heterosexuella måste dagligen jobba med sexuella begär, men ingen går under av det. Försök att fokusera på något annat istället.
AndyH:
Judendomen och dess sekter islam och kristendomen har dock hittat på massa skit, typ det om homosexuella och kvinnor, som inte är förenligt med den gyllene regeln.
Kyrkans lära om homosexualitet (och andra sexuella avarter) respektive kvinnans roll i familjen är fullt förenlig med den gyllene regeln. Att vi alla är värda lika mycket (något som inte är självklart för en ateist) betyder inte att vi alla är gjorda för samma saker, då skulle få saker fungera här i världen.
AndyH:
Det handlar bara om politiskt maktspel, och har ingenting med gud att göra.
Syftar du på palamentarisk demokrati nu?
AndyH:
Att sen katolska kyrkan reflexmässigt försöker dölja alla perversa snedsteg, rasistiska och antisemitiska uttaladen och mycket annat gör bara att trovärdigheten är lika med noll.
Den Katolska Kyrkan kanske inte bryr sig om makthavarnas rådande ståndpunkt (som inte var var den var för 50 år sedan och ännu längre tillbaka i tiden) utan om Guds ord och visdom som är betydligt äldre. Därför spelar inte sådana löjliga termer som "rasism" någon roll när man talar om Guds eviga sanningar. Är själv öppen med mina sympatier för SD, särskillt efter KDs fall och föräderi i abortfrågan.
Antisemitism är snarare ett större problem utanför Kyrkan, med allt Israel-hat som ständigt pågår. För den som är insatt har det aldrig varit någon nyhet att antisemitiska föreställningar florerar inom SSPX och sedevakantistiska sekter.
Pedofilskandalerna är enormt överdrivna och beror mest på att liberala kättare infiltrerade Kyrkan på 60 - 70-talet främst inom jesuiterordern. Det är dessutom inte så konstigt att problemet är störst i världens största Kyrka.
Tråden låst på grund av inaktivitet