Tjelsi:
1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?
Yupp. Tyvär, jag har inte vågat komma ut i skolan ännu. Främst för att jag vet hur är att vara mobbad. Men det var väl på gränsen när folket i klassen såg när jag och bästis kysstes när vi sa hej en gång, dom trodde vi var lebbar och var ihop, när vi bara är kompisar och hon dessutom har pojkvän![[tard]](/img/smilies/tard.gif)
Tjelsi:
2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?
Nope. Har somsagt inte vågat komma ut helt ännu.
Tjelsi:
3. När upptäckte ni er läggning?
När jag körde sanning och kånka med ett par killar och min bästa vän. Jag tog kånka och fick hångla med bästisen, precis i det ögonblicket började jag förstå.
Tjelsi:
4. Har ni kommit ut för någon?
:
1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?[/qoute]
För familjen och min bästa vän ja, men inte för klasskamrater. :/
Önska att jag kunde/vågade dock.
Tjelsi:
Gömma mig behöver jag inte. Känner mig bara inte redo än.
Kan ju inte påstå att det har varit riktat mot min läggning då ingen som vet det som har sagt något sånt till mig. Har bara varit typiskt tonåringsskämt.
När jag var typ 10-11 tror jag.
Bara för två kompisar, kanske tre(vet inte om han minns).
Tjelsi:
Inte det minsta.
Tjelsi:
Får här poängtera att trans är inte en sexuell läggning, kan vara känsligt för transpersoner att utelämnas i ett uttalat HBT-sammanhang.
Men, kan faktiskt inte minnas att någon kastat skällsord. Det har väl varit viskanden och rykten, men inget riktat direkt som en verbal spark.
Tjelsi:
*identitetsuppfattning
Från högstadie- till gymnasieperioden. Gick successivt upp för mig, relativt lång process.
Tjelsi:
Bekanta, skolkamrater, deras mammor. De flesta. Svårt att glida undan iochmed namn- och pronomenbyte. Mina egna föräldrar vill väl inte riktigt se det, dock. Men jag har nämnt det.
Tjelsi:
RFSL Ungdoms tidning SKEV
![[bigsmile]](/img/smilies/bigsmile.gif)
![[love]](/img/smilies/love.gif)
Semi:
Jag är ledsen, men bög är ett alldeles för fult ord (rent estetiskt) för att inte kunna användas som skällsord.
Å andra sidan är djävul/djävlar/djävla/djävulsk samt helvete mycket fina ord estetiskt, men används fortfarande som skällsord.
KingGurka:
Å andra sidan är djävul/djävlar/djävla/djävulsk samt helvete mycket fina ord estetiskt, men används fortfarande som skällsord.
Tyst din jävla bög
1. Hai! Känns awkward att säga vissa saker som man kanske skulle vilja säga, pga. konstiga blickar då man faktiskt gör det. hm
2. Yupp! "Jävla lebb", very beauttiful!
3. Sommaren 8an/9an. Blev i princip tvingad ur garderoben innan jag insåg att jag stod i den. Tagen med storm, så att säga:P
4. Jodå, alla som frågar samt alla som umgåtts med mig en längre tid. Är ju ingenting man pratar om till vardags direkt, så är inte säker på att alla vet. Menmen!
Gubbstrutt:
.
fyfan vilken läskig visningsbild
För mig är det nog ganska positivt 🙂
-Nja, har väl hänt några veckor men sedan kom jag ut, utan några svårigheter eller problem 🙂 alla såg det som en rolig sak.
-Nope 🙂
-Ja du... under mellanstadiet =P
-Ja för jätte många, fast går inte direkt och säger att jag är Bi rakt ut, men frågar nån så säger jag naturligtvist Ja 🙂
Ja, jag bor i en ganska bakåt och gammaldags stad och jag har inte den högsta statusen så att det är sexigt att jag är bi. Jag tar mycket plats, ger många komplimanger men är väldigt "feminin" av mig så tjejer hade bara blivit äcklade.
Nej, men utan att mamma vetat om det har hon kallat mig för abnormal och ogynnsam och onödig för mänskligheten.
När jag i ettan på gymnasiet fick en kompis som jag hade blandade känslor för. (Dessförinnan jag varit mobbad och världigt apatisk. Men jag har alltid varit jättesexuell, hela mitt liv.)
Jag ville pussa henne, lukta på henne och ta på hennes kropp (ej direkt sexuellt). Sedan blev jag på riktigt kär i en tjej ett år senare...
Mina vänner och min storebror.
Inte direkt, men jag har inte "kommit ut" heller. Om ämnet tas upp så är det klart att jag säger att jag är bi, men annars har jag aldrig känt att det är något att "komma ut" med. Man behöver inte direkt komma ut som hetero, så det är lite samma sak tycker jag ^^
Nä.
Jag har alltid funderat på sexualitet och tyckt att det har varit skrämmande, men man kan väl säga att jag kom fram till hur jag var lagd i högstadiet någon gång. Åttan kanske.
Jag har ju sagt att jag är bi till en del, men om man ska kalla det komma ut vet jag inte.
misär:
Inte direkt, men jag har inte "kommit ut" heller. Om ämnet tas upp så är det klart att jag säger att jag är bi, men annars har jag aldrig känt att det är något att "komma ut" med. Man behöver inte direkt komma ut som hetero, så det är lite samma sak tycker jag ^^
Jag håller med och som någon annan sade tidigare i tråden så upptäcker man att man är det först när man vet att det finns.
1. Nja, jag är inte säker på hur vissa skulle reagera, även om jag inte tror att någon precis skulle retas, men jag är inte säker. Men annars så spelar det ingen större roll om vilken läggning jag har, inte precis nåt jag känner att man måste skylta med.
2. Inte direkt. Har bara hört någon klasskompis då och då som jagt 'jävla bög' till nån annan på skämt eller nåt.
3. Jag förstod att jag gillade killar kanske när jag var runt 14, då trodde jag att jag var bi, men blev helt säker på att jag endast gillade killar våren i åttan.
4. Mina närmaste kompisar. ![[surprised]](/img/smilies/surprised.gif)
Tjelsi:
Joo så är det nog! Man vill ju inte att det ska bli skitprat i klassen o.s.v.
Tjelsi:
Nej och det vore nog extremt töntigt
Tjelsi:
När man blev könsmogen tror jag, Men har nog experimenterat mycket med tjejer för att verkligen faställa sig som bög
Tjelsi:
Joo mina närmaste kompisar vet och några andra icke viktiga. men annars så tycker jag inte att man behöver komma ut för någon! Inte gör ju heteron det heller.
Tjelsi:
1. ja
2. Ja
3. 5-6 år kanske :S
4. Ja, men inte alla..