Kviq:
Vet att det står i kursplanen, men vissa skolor är nog bara lata.
Är du säker på det? Känner nästan ingen som hade praktik på gymnasiet. Känns en aning onödigt med praktik om man samhälle eller natur då man ändå har väldigt långt kvar innan man kommer ut i arbetslivet.
Men jag hade inte tackat nej till lite praktik under gymnasiet
Postorderhoran:
har också alltid fått innan, hade typ 40% närvaro max och resten ringde jag och sa att jag inte mår bra. Sen bestämde skolan att man ej kan göra så
Jag blir så förbannad när när jag läser din tråd, och dina svar på andras
kommentarer. Om man ringer sig sjuk (som när du innan kunde ringa
och säga att du mådde dåligt) då skall man inte få ogiltig frånvaro, och
alltså inte bli av med CSNet! Om en elev går till psykolog och säger
att han/hon inte orkar gå 100 % i skolan, så måste skolan och psykologen ta detta på allvar!
De borde väl tycka att det är väl bättre du går i skolan så mycket du orkar, än att inte gå någonting alls?
Kviq:
Nä, alla gymnasieprogram har praktik
Nej det har dom
Kviq:
Har aldrig fått csn när jag har haft praktik
låter jätte konstigt
det har dom inte *
Horrorshow:
Är du säker på det? Känner nästan ingen som hade praktik på gymnasiet. Känns en aning onödigt med praktik om man samhälle eller natur då man ändå har väldigt långt kvar innan man kommer ut i arbetslivet.
Vet iaf att alla praktiska program har, och de som jag känner som har gått teoretiska har också gjort.
Horrorshow:
Men jag hade inte tackat nej till lite praktik under gymnasiet
Är awesome.
Fliickansofia:
låter jätte konstigt
Man söker praktiklön istället. Om man inte gör det under skolterminen.
Fliickansofia:
Nej det har dom
Kviq:
Vet iaf att alla praktiska program har, och de som jag känner som har gått teoretiska har också gjor
Kviq:
Nä, alla gymnasieprogram har praktik
Inte mitt naturprogram och tacka fan för det! Har aldrig ens hört att det ska finnas på gymnasiet
Ont så kanske det är bäst att ta ett sabbatsår och krya på dig? Så slipper du all skol/jobbstress överhuvudtaget.
Kviq:
Man söker praktiklön istället. Om man inte gör det under skolterminen.
låter jätte jobbigt
Jag får studiebidraget som vanligt och sen 30kr/dag som matersättning
fjeak:
De borde väl tycka att det är väl bättre du går i skolan så mycket du orkar, än att inte gå någonting alls?
alltså tydligen inte, innan sjukanmälde jag mig pga jag mådde för dåligt för att va i skolan, då fick jag ju csn fastän jag knappt var i skolan, sen bestämde skolan att jag inte kunde få studiestöd utan att studera, utan skulle ha praktik istället. Är så trött på min skola så jag kan kräkas galla i en halvtimme, men inte hjälper det mongona i skolstyrelsen att fatta bättre.
fjeak:
han/hon inte orkar gå 100 % i skolan, så måste skolan och psykologen ta detta på allvar!
det har ju gått så långt att jag kommer hoppa av skolan och bara läsa mina profilämnen (ingen praktik) nästa år på eget initiativ, för dom fattar ju inte.
Fliickansofia:
30kr/dag som matersättning
!!!!!!!!!!!!
snål skola jag har, får bara 15 :c
Postorderhoran:
!!!!!!!!!!!!
snål skola jag har, får bara 15 :c
Vad tror dom att ni kan äta som kostar 15kr?
Men ni kanske får ngt annat istället
Min skola har dragit ner på värmen för att spara pengar
Fliickansofia:
Min skola har dragit ner på värmen för att spara pengar
min skola drog nog aldrig på den, är glad att jag inte är där nu på vintern. 15 kr räcker ju till hemlagad matlåda, alternativt pulversås och pasta typ. Men ändå, snålt.
Postorderhoran:
15 kr räcker ju till hemlagad matlåda, alternativt pulversås och pasta typ. Men ändå, snålt.
Jätte snålt, det räcker ju inte till ngn "bra" mat direkt. Jag som tyckte att 30kr var lite
Fliickansofia:
Jag får studiebidraget som vanligt och sen 30kr/dag som matersättning
Men gör du under skolterminerna eller över loven? Planerar du den själv, eller är det din skola?
Kviq:
Men gör du under skolterminerna eller över loven? Planerar du den själv, eller är det din skola?
Nej vi har hade 2dagar/veckan hela andra terminen i 2an och så har vi haft 2dagar/veckan hela första terminen nu i 3an, hade sista dagen idag
Fliickansofia:
Nej vi har hade 2dagar/veckan hela andra terminen i 2an och så har vi haft 2dagar/veckan hela första terminen nu i 3an, hade sista dagen idag
Att du får söka egen lön gällde om du inte praktiserar på terminerna. Som jag skrev.
Kviq:
Att du får söka egen lön gällde om du inte praktiserar på terminerna
Men det låter jätte konstigt att man måste ha praktik på loven för då är det ju inget lov? Aldrig hört ngn som har det
Fliickansofia:
Men det låter jätte konstigt att man måste ha praktik på loven för då är det ju inget lov? Aldrig hört ngn som har det
Vi har det. Eftersom vi inte hinner ha det på terminerna. Och vi har lite längre lov istället. Dessutom är praktiken bara 75 dagar, allt lov går ju inte till praktik.