Aviseringar
Rensa alla

är 15 och kan inte säga r.......


Björn_:

Hur ersatte han s:et och f:et då? Det är ju annars vanligt att man läfpar...

Samma talfröken. Han har dock fortfarande lite problematik nu vid 15 års ålder. Märks tydligt när han talar engelska.


   
SvaraCitera

Björn_:

På tal om det, undrar egentligen var engelskans r-ljud kommer ifrån. Det är nog det enklaste r-ljudet. Jag läser franska och deras kraftigt skorrande r-ljud är ju enkelt, men samtidigt väldigt jobbigt. Halsen får jobba...

Tror det kan ha kommit från keltiskan/gaeliskan som är ett ganska mjukt språk. Anglo-saxerna migrerade ju till ön men tror inte de påverkade språket enormt mycket. Ja haha franska är skitsvårt för mig även om jag har ordet utskrivet. Men sen läste jag ju bara Tyska i 5 år o lite spanska på högstadiet. 

Men om du är orolig kan du ju flytta till Danmark.


   
SvaraCitera

Jag kan inte heller men who gives a toss. Bara own up to it. 


   
SvaraCitera

Björn_:

Nej, från Västergötland i den delen där skorrande ej existerar. I Skaraborg skorrar man på r i början av ord, och vid långa r-ljud, den så kallade götaregeln (även om det håller på att försvinna). Bor dock i Älvsborg där alla pratar med tungspets-r. Som sagt, det hörs knappt att jag inte kan säga det, men i vissa ord kan det komma fram, speciellt i stressade situationer. Någon har också frågat om jag har skånsk släkt, vilket jag inte har...

Har ingen aning om hur dom olika sätten man säger R på låter, men småländarna säger ju ofta R som J-ljud har jag hört. Men det kanske är åt den delen där västragötaland ligger do säger det


   
SvaraCitera

Smoke: är c:a 167cm lång och väger 63 kilo, har också gått boxning sen första september och tränade en del innan, så det är nog mest bara R:et som gör att jag inte kan skaffa en tjej osv. några åsikter??

Vad har din attraktion hos brudar med att göra om du kan säga R eller inte? Jag tror tjejer i allmänhet skiter totalt i om du kan säga R eller inte.

Btw, beror det på talsvårigheter (att du läspar) att du inte kan säga R eller beror det på lokala/landsindelad anledning?


   
SvaraCitera

Björn_: Tråden är lite gammal så ett svar kanske inte är att vänta, och han skriver också att han är från Västerbotten (tungspets-r alltså).

Aha, det såg jag inte. Visste inte ens eller har tänkt på hur de uttalar R eller "rullande" R uppe i Norrland.  Mycket glad


   
SvaraCitera