bitterfittan:
hundar är inte människor
Nä, och det påstod jag inte. På vilket sätt blir "de tillhör en annan art"="det är ok att behandla dem illa"?
Bara Ta Allt:
Nä, och det påstod jag inte
men du tyckte att om man kastade nycklar på en hund så är det samma sak som att kasta på en unge?
bitterfittan:
men du tyckte att om man kastade nycklar på en hund så är det samma sak som att kasta på en unge?
Nej, men jag tycker det är lika onödigt och tyder på att man är för dum i huvudet för att ha varken barn eller hund.
Bara Ta Allt:
lika onödigt
Bara Ta Allt:
dum i huvudet för att ha varken barn eller hund.
absolut! men tyvärr så skaffar folk det ändå
Angelize:
som att bitas (när han leker)?
Inte okej att spruta vatten! Han leker ju bara. Han menar inget illa.
Nollan:
de låter inte så farligt, om jag inte minns fel så brukade vi göra så på katterna ibland när dom gjorde som dom inte fick, kan minnas fel dock haha.
Haha, min ena katt skulle bara bli glad, han älskar vatten som fan. När man duschar är han där, jämt när man går på toa ska man sätta på kranen så han kan dricka, när man vattnar blommorna blir han helt galen, när man ska diska vill han hoppa upp och dricka m.m.
Man kan till och med "mata" honom med vatten med flaska haha. Knäpp...
Angelize:
han älskar vatten som fan
Hahah naaaw:'D vi brukade duscha våra katter ibland (hade 2 devon rex), kan dock inte påstå att dom tyckte om det:P
Nollan:
Hahah naaaw:'D vi brukade duscha våra katter ibland (hade 2 devon rex), kan dock inte påstå att dom tyckte om det:P
var de utekatter? eller behöver den rasen duscha? har aldrig duschat mina, fast de har iofs ramlat i badkarlet hundra gånger hahaha...
Angelize:
bitas (när han leker)?
Det beror på om hunden biter i dig eller i ett föremål.
Föremål som man är rädd om ska man hålla borta från byrackan. Höga hyllor är att föredra. Förse dessutom hunden med egna bitleksaker, gärna med samma tema (tyg, gummi, runda saker, platta saker etc) så kanske han lär sig att det är sådana grejer man kan/får bita i. Håll dessutom gärna grejerna på platsen där hunden sover - bär dit dem om han tar dem där ifrån och sen slutar leka.
Om hunden biter i en person, tex ben och armar är det bättre att med kroppspråk visa att man inte vill bli behandlad så. Vår hund försökte ofta valla folk genom att nafsa dem i benen. Brukade gå alldeles utmärkt att ge ifrån sig ett skarpt ljud, stelna och titta på honom tills han la av.
Om hunden biter i din hand för att du har godis i den, håll handen stängd tills hunden slickar eller, allra helst, tittar dig i ögonen.
TLDR; Rekommenderar inte vattenspruta. För mycket input gör hunden förvirrad. Enligt erfarenhet fungerar det bättre på katter som inte behöver lystra till lika många kommandon osv.
Angelize:
var de utekatter?
Nej innekatter, vi va ute med dom någon enstaka gång dock.
Ne men vi hade fått höra att man skulle tvätta dom ibland så 😛
Om det fungerar på din hund så tycker jag att du ska göra det. Det är inte våldsamt eller högljutt, snarare överraskande och en aning obehagligt. Jag tycker att det här är en bra metod i förhållande till många andra.
Kom ihåg att spruta precis just när den börjar göra något olämpligt och inte efter, då är det mycket svårt för hunden att koppla de två sakerna.
Angelize:
...att spruta vatten på en hund med en vattensprutare om han gör någonting olämpligt, som att bitas (när han leker)? Jag menar, då slutar han ju, han tycker ju inte om vatten
När jag frågade en hundtränare som har hållit på med hund hela sitt liv och också håller kurser så gav han mig detta tips också. Bara du säger Nej samtidigt som du sprutar så är det inga problem. Vattnet ska bara förstärka ordet nej, så du ska inte använda sprutan hela tiden utan bara säga åt hunden/valpen att nej du får inte göra så. Lycka till! 🙂
PS. Går hundtränar linje så jo jag vet nog vad jag pratar om. Ds