Detta är en fråga jag tänkt på ganska länge.
Folk som begår brott, folk som är värdelösa föräldrar eller folk som inte bidrar till någonting har alla haft mer eller mindre problem i skolan.
Jag menar, folk som är kriminella som vuxna har ju oftast börjat få problem i sin barndom/ungdom. Man börjar oftast inte vara våldsam som 20+ utan oftast i tidiga ungdomsåren kan man se aggressiva tendenser t.ex att de förstör saker eller är elaka mot andra elever, eller att de börjar umgås i fel vänskapskrets.
De som inte får godkända betyg kommer ju högst troligen inte få något bra ekonomiskt liv med tanke på att ett bra arbete blir svårt att hitta.
Min poäng är dock att, om man satsar MYCKET större resurser på barnen samtidigt som man inför en högre diciplin i skolan samtidigt som man mycket hårdare straffar föräldrar som inte bryr sig eller som helt enkelt är..... dåliga föräldrar.
Det skulle ju lösa en massa problem, eller?
Hoppas ni förstår min tanke, som är grovt förenklat här.
Håller ni med?
Neh.
Hörde senast igår, på radion, om hur elever med bra betyg begick brott på fritiden.
Slumpartad:
Hörde senast igår, på radion, om hur elever med bra betyg begick brott på fritiden.
Det handlar självklart inte bara om betyg, utan om föräldrar och vänner. Visst kan en elev ha bra betyg men ändå bete sig som ett svin mot andra.
Att tillägga så vill jag även att det ska vara brottsligt att vara en dålig förälder.
Hur en dålig förälder är kan man ju såklart diskutera.
Amboshed:
Att tillägga så vill jag även att det ska vara brottsligt att vara en dålig förälder.
Amboshed:
Det skulle ju lösa en massa problem, eller?
Nej, det löser inte en massa problem.
Det finns heller ingen forskning på att hårdare disciplin och hårdare straff leder till ökad skötsamhet. Kropotkin var bland de första att förstå att högre straff inte är synonymt med ett bättre samhälle.
Det ska vara resurser i skolan, korrekt, men att hårdare disciplin och straff ska vara vägen dit håller jag inte med om. Istället måste undervisningen vara tilltalande, lärarna bra pedagogiskt sett, miljön ska vara stimulerande och skolan ska vara något bra och av genuint intresse.
Idag har skolan en atmosfär där det ska vara hårdare tag istället för att fokusera på genuina intressen baserade på elevens redan införskaffade kunskap och tankar. Idag skickar Björklund poliser på skolkande elever istället för att fråga dem varför de skolkar. Vem kommer ihåg skolan som något bra och kul när poliser slänger sig efter dem?
Amboshed:
Det skulle ju lösa en massa problem, eller?
Mja, delvis. Jag röstar för att mobbning skall vara straffbart. Det skulle lösa problem!
Amboshed:
Det skulle ju lösa en massa problem, eller?
Hoppas ni förstår min tanke, som är grovt förenklat här.
Håller ni med?
Jag anser inte att någon tanke är dålig, så du har väll poäng i det du skriver. MEN jag tror inte det skulle fungera i längden.
Ska vi ha en storebrorsamhälle som håller efter alla föräldrar med järnhand? Ska vi ha Björcklund som stadsminister också? NEJ.
Däremot så borde man göra mycket mer åt elever i rikzonen och dem som inte trivs i skolan, jag känner en tjej som inte direkt är förtjust i skolan, det var inte jag heller. Försöker peppa henne rätt ofta, tycker sånt är bättre än att göra konstiga lagar.. juste kriminella ungdomar, de flesta brotten görs på fritiden.
Men mobbing borde vara olagligt.
Diamond:
Det finns heller ingen forskning på att hårdare disciplin och hårdare straff leder till ökad skötsamhet. Kropotkin var bland de första att förstå att högre straff inte är synonymt med ett bättre samhälle.
Man ska inte bara fokusera på "straff, straff och straff" utan mer överlag. Samtidigt så är det skitdåligt, rätt ut sagt att de som är under 15 år, kan komma undan med ungeför vad som helst med inga eller mycket milda påföljder.
Diamond:
Det ska vara resurser i skolan
Det ska det naturligtvis vara.
Men att pumpa pengar till skolorna tror inte jag skulle lösa problemen med eleverna, det är eleverna själva som ska ta till sig det.
Det är ungefär som att köpa en massa nya saker till skolan för att sedan få det vandaliserat.
Diamond:
Idag har skolan en atmosfär där det ska vara hårdare tag istället för att fokusera på genuina intressen baserade på elevens redan införskaffade kunskap och tankar.
Det ska vara hårdare tag men också precis som du säger, kreativt, kul och någorlunda "fritt" om du förstår mig rätt. I skolan ska ett fåtal elever inte förstöra för resten, och det kan man inte uppnå genom samtal med pedagoger, kuratorer eller liknande.
Det är föräldrarna som misslyckat.
Amboshed:
Min poäng är dock att, om man satsar MYCKET större resurser på barnen samtidigt som man inför en högre diciplin i skolan samtidigt som man mycket hårdare straffar föräldrar som inte bryr sig eller som helt enkelt är..... dåliga föräldrar.
Det behövs självfallet både och. Resurser är en självklarhet. Jag är öppen för tanken kring en mer flexibel och individbaserad skolundervisning som tar hänsyn till elevers förmåga snarare än att knuffa ut dom som inte är förmögna att foga sig i ledet.
Den svenska skolan är just nu en flumskola. Där lärare på gymnasienivå kan vara borta halva lektioner och låta eleverna hålla det i egna händer. Sånt fungerar inte, det är fruktansvärt ineffektivt och tärande. Det måste alltid finnas lärare till hands som är motiverade att lära ut. En lärare ska hålla i lektionerna och inte eleverna. Resultatet blir att eleverna stundtals sitter passiva och kollar in i väggen. Lärarna ska vara framme vid tavlan och hålla i lektionerna, han ska ha god muntlig kontakt med sina elever och göra undervisningen intressant och underhållande så att man faktiskt känner att det finns en viss nytta med vad man lär sig. Genom högre löner, bättre miljö, större lärartillgänglighet så fixar man detta.
S3ON:
Mja, delvis. Jag röstar för att mobbning skall vara straffbart. Det skulle lösa problem!
Jag tycker också det ska vara straffbart, men man måste komma ihåg att det hjälper inte så mycket att gå på mobbaren. Det är föräldrarna som måste skärpa sig.
Colour Television:
Ska vi ha en storebrorsamhälle som håller efter alla föräldrar med järnhand?
Nä, men det måste vara någon form av seriös lagstiftning för att minska mobbning och liknande.
Nästan alltid är det föräldrarna som rent ut sagt, suger.
Colour Television:
Däremot så borde man göra mycket mer åt elever i rikzonen och dem som inte trivs i skolan, jag känner en tjej som inte direkt är förtjust i skolan, det var inte jag heller.
Att man inte är förtjust i skolan här väl ändå inte hit, eller?
Colour Television:
kriminella ungdomar, de flesta brotten görs på fritiden.
Visst, men genom skolan kan man förhindra det.
Miljötalibanen:
Genom högre löner, bättre miljö, större lärartillgänglighet så fixar man detta.
Visst ska lärare bli mer motiverade att lära ut, självklart.
Mer lärare tror jag också är bra.
Men av egen erfarenhet så skiter problembarnen blankt i vilka lärare de har eller hur bra dom är.
Amboshed:
Att tillägga så vill jag även att det ska vara brottsligt att vara en dålig förälder.
Och vem skulle få uppgiften att definiera vad en dålig förälder är? Socialen? Politiker? Sjukvården?
SLCD:
Och vem skulle få uppgiften att definiera vad en dålig förälder är? Socialen? Politiker? Sjukvården?
Min personliga åsikt är att en dålig förälder är de som har alkoholproblem (eller drogproblem), de som aldrig engagerar sig i barnens utbildning eller de som skadar barnet, både fysiskt och psykiskt.
Om en förälder skulle göra något av ovanstående eller något annat föräldrafel som är uppenbart så ska föräldern först erbjudas vård/rehabilitering.
Om det inte funkar eller om de vägrar ta emot det så blir det väl fängelse helt enkelt, samtidigt som barnet får en annan ordentlig vårdnadshavare.
Förövrigt så ska alla nyblivna föräldrar gå på ett slags "föräldratest". Det är som en kontroll att de inte har problem med alkohol och liknande samtidigt som de undervisas i barnuppfostran. Låter det bra?
Amboshed:
Visst ska lärare bli mer motiverade att lära ut, självklart.
Mer lärare tror jag också är bra.
Man bör sätta in lärarresurser på kurser eller klasser där behovet är stort. Lärartillgängligheten bör även vara optimal för att enkelt och effektivt kunna fördela arbetsbördan mellan dom. Som det är nu tar många lärare hem material och pysslar med skolarbeten hemma, även rättningen av prov och tester kan ta mycket lång tid enligt egna erfarenheter (Sedan gör många det av andra anledningar också).
Amboshed:
Men av egen erfarenhet så skiter problembarnen blankt i vilka lärare de har eller hur bra dom är.
Det kommer dock alltid att vara en grupp man inte kommer att kunna nå ut till, så är det ju. Föräldrar går inte heller att lasta alla gånger då man är en individ med en egen vilja. Jag känner personligen en som själv suttit i "finkan" för skolk, tillsammans med mördare och våldtäktsmän. Hans inställning till skola och studier har inte förändrats något märkvärdigt efter vistelsen heller.
Genom resurser så tror jag på att man kan nå längst. Genom förbättrad skolmiljö och kvalitativ undervisning så motverkar man effektivast den negativa trenden.
Och en annan sak, lärare bör även ha större befogenheter att kunna föra sina lektioner och tillgodose en värdig studiero åt sina elever. Man ska kunna avvisa elever handgripligen från lektionen om man stör omgivningen. I Finland kan man om jag inte minns fel, göra på detta viset.