Aviseringar
Rensa alla

Är jag för tjock ? 15 årig tjej .


matilda95s:

men det är inte så lätt när dom smalaste tjejerna i klassen säger att dom är tjocka .

De tycker säkert inte att de är tjocka, bara säger så för att någon ska säga ''Neeej det är du verkligen inte''.
Men de kanske tycker att de har korta ben, små bröst, tunna läppar, fult hår, eller för hög panna os.v.


   
SvaraCitera
fjeak

matilda95s:

Jag är kanske inte så stor som jag tror egentligen ?

Du ser säkert dig själv mycket större än vad du egentligen är!
Jag skulle rekommendera att du började äta nyttigt och tränade
regelbundet, men jag tycker absolut inte att du skall banta!
Du är inte tjock alls , så träningen och den nyttiga maten är
enbart för ditt välmående, och för att öka ditt självförtroende.


   
SvaraCitera
Sa ra

kan känna såhär nu, i somras vägde jag lika som dig och jag har samma längd som dig. Men när jag var 15 så hade jag väl också storlek 36 ungefär och vägde nästan 60 kg. Men tänk på vad du äter, om du äter mycket du är "svag" för så tänk på att röra på dig då så att du slipper öka i vikt 🙂 för det händer mig hela tiden nästan,


   
SvaraCitera

matilda95s:

Jag blir frustrerad när man har varit ute och gått i ca 30 min varje dag i 1 ½ vecka utan resultat , vågen hamnar på samma siffror hela tiden .
tips på hur man kan gå ner i vikt snabbt ?

ingen kan ge dig direkta råd på det där. och gå ner i vikt snabbt - fine, sluta drick vatten, bada massa bastu, ät inget = du kommer bli smalare. men det är inte hälsosamt, utan snarare direkt farligt.

ingen av oss här kan svara på om du är tjock eller inte. varför ställer du ens den frågan? vill du att vi ska säga att du är tjock, eller att du är "normal"? vad vill du ha bekräftat?

gör så här:
först och främst så ska du sluta lägga så mycket energi på att nojja över om du väger för mycket eller inte. muskler väger mer än fett, så din vikt kan inte avgöra om du är smal eller tjock (om du inte väger 120 kg, för då är du tjock).

för det andra: börja motionera (om du inte redan gör det). fokusera inte på att göra det för att bli smal, utan gör det för att du mår bättre av det! hitta en rolig sport/träningsform som passar dig och träna regelbundet. det ger inget om du tränar i 1-2 månader och sedan slutar.

på 1½ vecka kommer du inte se resultat på att du har varit ute och gått. så snabbt går det inte för kroppen.

ät riktigt. pröva GI eller någon annan diet om du känner för det, annars så äter du enligt tallriksmodellen. ett bra mått är att du ska äta ungefär så stor volym kolhydratrik mat (dvs pasta/potatis.. osv) som din knytnäve. och fyll sedan ut det med sallad och proteinrik mat.

men först och främst så måste du sluta fokusera på alla brister som din kropp har. du har bara en kropp, du kommer bara ha en kropp, så vårda den väl och var nöjd med den. jag nojjade mycket över min kropp när jag var lika gammal som du - och vad tjänar man på det? ingenting. trivs du med dig själv så räcker det för att du kommer kunna bära upp varenda plagg snyggt. för självförtroende är det som gör människor vackra. att se på en människa att de älskar sin kropp och sig själv. det är det enda som betyder något. var nöjd med dig själv!

och sen ska du inte tro att alla som är "smala och har storlek 34/36" är supernöjda med sig själva. alla har fel och brister, men det är bara en själv som ser dem. fokusera på det positiva, och vill du gå ner i vikt - så börja kämpa för det! men fokusera mer på måttband än vågen, för vågen kan inte avgöra om du är tjock eller inte.

SÅ, det blev långt! och lycka till förresten!


   
SvaraCitera
pimpim

NEJ NEJ NEJ NEJ!! fan om du nu nödvändigtvis måste gå ner i vikt så försök INTE hitta ett eget sätt att göra det på. Lovar dig att om du börjar t ex äta mindre så är det vääldigt stor risk att fastna i en ätstörning. och hamnar du där kommer du ångra dig djupt när det redan är för sent. tro mig, jag har varit där.
Ska du gå ner så ta hjälp av t ex en dietist eller någon som vet vad den sysslar med.

Men skit i vad vågen visar, för den säger inte ett skit om hur din kropp mår ändå. Man kan vara stor och väga lite, eller liten och väga mycket. Det spelar ingen roll vad siffrorna visar. fan skit i vågen, det viktiga är att du mår bra inuti. Det du ska jobba med är självkänslan, inte vikten.


   
SvaraCitera

[smile]förra vintern var jag 168 cm och vägde 69 kg. Det var liksom bara en tjej i min klass som var ungefär lika stor som mej. Alla andra har väldigt vältränade kroppar och blont hår och blåa ögon. Själv var jag lite överviktig (enligt skolsköterskan.)
Sedan på våren så började jag att gå tre gånger i veckan och sedan började jag jogga fem dagar i veckan. Eftersom jag inte har någon aktivitet på fritiden så hann jag med allt detta. Och istället för att äta ingenting till frukost och sedan äta extremt mycket mat på eftermiddagen åt jag frukost lagom i skolan sedan på kvällen.
Jag fick reda på att ifall man inte äter någon frukost och sedan äter jättemycket senare på dagen går man lättare upp i vkit än att äta lagom med frukost och lagom med mat...
Iaf... Efter två månader hade jag gått ner till 65 och min mage hade blivit några centimeter mindre.
Även låren [smile]
Några i skolan trodde att jag VILLE bli anorexiker (Stavning)
Killarna och tjejerna som retade mej i skolan och kallade mej för


   
SvaraCitera

[smile]förra vintern var jag 168 cm och vägde 69 kg. Det var liksom bara en tjej i min klass som var ungefär lika stor som mej. Alla andra har väldigt vältränade kroppar och blont hår och blåa ögon. Själv var jag lite överviktig (enligt skolsköterskan.)
Sedan på våren så började jag att gå tre gånger i veckan och sedan började jag jogga fem dagar i veckan. Eftersom jag inte har någon aktivitet på fritiden så hann jag med allt detta. Och istället för att äta ingenting till frukost och sedan äta extremt mycket mat på eftermiddagen åt jag frukost lagom i skolan sedan på kvällen.
Jag fick reda på att ifall man inte äter någon frukost och sedan äter jättemycket senare på dagen går man lättare upp i vkit än att äta lagom med frukost och lagom med mat...
Iaf... Efter två månader hade jag gått ner till 65 och min mage hade blivit några centimeter mindre.
Även låren [smile]
Några i skolan trodde att jag VILLE bli anorexiker (Stavning)
Killarna och tjejerna som retade mej i skolan och kallade mej för fetto kallade mej för anorexiker istället vilket inte är mycket bättre men dom såg iaf att jag hade blivit samlare.
Sedan blev det sommarlov och när jag kom tillbaks på sensommarn så var jag 170 cm och vägde 56 kg.
Mitt ansikte, min mage, lår och även armar hade blivit många centimeter smalare.
Just nu är jag 171½ och väger 58 kg. Ifall man verkligen bestämmer sig för att bli mer hälsosam och kanske inte äta mycket onyttigt varje dag och röra på sej mer så kommer någonting hända så småning om. Men det finns alltid risk för att det tar lång tid tyvärr. [shake]

Ät normalt men nyttigt, motionera men inte för mycket så att du svimmar, var mer aktiv, kanske gå och lägg dej nån timme elr halvtimme tidigare och det kommer att hjälpa! (så småning om) [smile]
Det kanske tar sin tid men man får ha tålamod.
Det tog ungefär ett halvår för mej att gå ner ca 10 kg.
Jag vet inte om det är fort, normalt elr sakta men jag har iaf lite bättre självförtroende och har två killar gående bakom mej och ber efter mitt telefonnmr varje dag i skolan!
Lycka till!
P.S. Jag tror att du säkert ser helt okej ut men om du verkligen vill så... [wink]


   
SvaraCitera

Du är inte tjock. Du är normal.


   
SvaraCitera

Tjock är du om din vikt är farlig för din hälsa.


   
SvaraCitera