Aviseringar
Rensa alla

Akut hjälp

Ämnesstartare

Hej, vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. På grund av covid-19 så blev jag förra året av med mitt jobb. Fick till slut ett nytt jobb i mars iår, med en helt okej lön. Men då jag var utan jobb så hamnade jag efter med en del räkningar, fick hjälp av mina föräldrar men dom kan inte hjälpa mer. Har precis även separerat och på grund av det så är situationen ännu värre nu. Ligger efter med 2hyror och nu har jag bara dagar ppåå mig att betala, då ärendet ligger hos kronofogden. Inom 2 veckor blir jagg och mina 2 barn utan hem och jag har panik då jag verkligen inte vill att mina barn ska bli mlösa. Mår så dåligt att jag tilomed övervägt att ta  mitt liv för att slippa smärtan jag har. Försöker hålla mig positiv men gråter miig till sömns varje kväll och hoppet framför tåget ligger nära just nu.
Jag får inga lån heller på grund av betalningsanmärkning.
Har även frågat jobbet om förskott på lön men fick tvärnej.

Någon som vet vart jag kan vända mig? Har inga problem att betala tillbaka, så en lånehaj eller liknande är ett alternativ. Har även sålt av det jag kunnat men har inte så mycket av värde. 

Citera

Hej, jag har tyvärr inga konkreta svar jag kan ge dig för din situation. Jag har nyligen läst annonser att hyresgästföreningen kan hjälpa att betala hyror, så det kanske fungerar att slå en signal dit. Numret jag hittar dit är 0771-443 443. 
Utöver detta har jag tyvärr inga mer konkreta tips. Det kanske kan fungera att vända sig till en del av kommunen för hjälp, men vet inte vilken avdelning det skulle vara, möjligtvis socialen. 
Detta är tyvärr allt jag kan bidra med, men önskar dig all lycka till! 
Mvh en björn 

SvaraCitera

Men var ligger problemet, betal hyran som skall betalas. Sen kan du göra en avbetalningsplan med kronofogden.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Lillen17:
Men var ligger problemet, betal hyran som skall betalas. Sen kan du göra en avbetalningsplan med kronofogden.

Lillen17:
Men var ligger problemet, betal hyran som skall betalas. Sen kan du göraen avbelningsplan med kronofogden.

Jaggg får ingen avbetalningsplan då kronofogden inte fixar det, det är inkassobolaget och då jag har flera obetalda så accepterar dom inte avbetalningsplan.. Ärendet är hos kronofogden och 3 veckor har jag på mig att betala. Sen kommer utslag occh dåå blir det avhysning.
Soc kkan inte hjälpa..   Är. 25000kr det handlar om 

SvaraCitera

Svaret på din fråga är väldigt enkel - en ensamstående mamma med två minderåriga barn dvs barn som är under 18 år gamla blir INTE bostadslös utan då träder AUTOMATISKT Soc (Socialförvaltningen) in med försörjningsstöd dvs socialbidrag.

Sedan undrar jag bara rent allmänt. Du skriver att du haft jobb men blev arbetslös i samband med Covid-19 drabbade Sverige. Vad du inte med i A-kassan så att du haft A-kassa under hela din arbetslöshet? Det finns inget som helst krav på att man måste vara med i facket för att få vara med i A-kassan. Om du haft A-kassa under hela din arbetslöshet hur har du då lyckats med att bli efter med TVÅ MÅNADSHYROR?
Om du INTE varit med i A-kassa så har du väl haft garanterat haft försörjningsstöd dvs socialbidrag under hela din arbetslöshet. Hur har du då lyckats med att bli efter med TVÅ MÅNADSHYROR?

SvaraCitera
Ämnesstartare

kiss me quick:
Svaret på din fråga är väldigt enkel - en ensamstående mamma med två minderåriga barn dvs barn som är under 18 år gamla blir INTE bostadslös utan då träder AUTOMATISKT Soc (Socialförvaltningen) in med försörjningsstöd dvs socialbidrag.

Sedan undrar jag bara rent allmänt. Du skriver att du haft jobb men blev arbetslös i samband med Covid-19 drabbade Sverige. Vad du inte med i A-kassan så att du haft A-kassa under hela din arbetslöshet? Det finns inget som helst krav på att man måste vara med i facket för att få vara med i A-kassan. Om du haft A-kassa under hela din arbetslöshet hur har du då lyckats med att bli efter med TVÅ MÅNADSHYROR?
Om du INTE varit med i A-kassa så har du väl haft garanterat haft försörjningsstöd dvs socialbidrag under hela din arbetslöshet. Hur har du då lyckats med att bli efter med TVÅ MÅNADSHYROR?

Jag var ddumm att inte ha akassa.  Funkade då jag var tillsammans med exett. Sen separerade. Vi. Ochh. Jagg hamnade efter. Sen fick jaag nytt jobb meen inte kunnat betala ikapp

SvaraCitera

Jossjoss89:
Jag var ddumm att inte ha akassa. Funkade då jag var tillsammans med exett. Sen separerade. Vi. Ochh. Jagg hamnade efter. Sen fick jaag nytt jobb meen inte kunnat betala ikapp

Hade du INTE A-kassa så träder automatiskt Soc in. Som jag skrev >>> en ensamstående mamma med två minderåriga barn dvs barn som är under 18 år gamla blir INTE bostadslös utan då träder AUTOMATISKT Soc (Socialförvaltningen) in med försörjningsstöd dvs socialbidrag.

SvaraCitera
Ämnesstartare

kiss me quick:

Hade du INTE A-kassa så träder automatiskt Soc in. Som jag skrev >>> en ensamstående mamma med två minderåriga barn dvs barn som är under 18 år gamla blir INTE bostadslös utan då träder AUTOMATISKT Soc (Socialförvaltningen) in med försörjningsstöd dvs socialbidrag.

Men jag fick inget av dom.  Har redan varit i kontakt medd dom.. Enda. Dom. Kan göra är att fixa ett tillfälligt boende i 2 månader efter att jag blivit avhyst

SvaraCitera

Jossjoss89:

Men jag fick inget av dom.  Har redan varit i kontakt medd dom.. Enda. Dom. Kan göra är att fixa ett tillfälligt boende i 2 månader efter att jag blivit avhyst

Har du fått ett skriftligt NEJ från Soc så ska du överklaga Soc beslut till Förvaltningsrätten fast du skickar överklagan till Soc så skickar dom den vidare till Förvaltningsrätten. Så länge Förvaltningsrätten inte har fattat något beslut, vilket kan ta flera månader, så KAN INTE Kronkalle avhysa dig.

Läs mer på: Sveriges Domstolar - Överklaga beslut om försörjningsstöd och annat bistånd

SvaraCitera
Ämnesstartare

kiss me quick:

Har du fått ett skriftligt NEJ från Soc så ska du överklaga Soc beslut till Förvaltningsrätten fast du skickar överklagan till Soc så skickar dom den vidare till Förvaltningsrätten. Så länge Förvaltningsrätten inte har fattat något beslut, vilket kan ta flera månader, så KAN INTE Kronkalle avhysa dig.

Läs mer på: Sveriges Domstolar - Överklaga beslut om försörjningsstöd och annat bistånd

Jaag. Fick ett muntligt nnej i telefon :/ men ska försöka få det skriftligt och göra som du skrev. 🙂 

SvaraCitera

Jossjoss89:

Jaag. Fick ett muntligt nnej i telefon :/ men ska försöka få det skriftligt och göra som du skrev. 🙂 

Lycka till!  Glad

SvaraCitera

lider med dig to be honest. har du kontaktat alla du känner liksom? hjälper ibland :p

SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg:
lider med dig to be honest. har du kontaktat alla du känner liksom? hjälper ibland :p

Tack. Ja det har jag, men ingen som kaan :/

SvaraCitera

Jossjoss89:

Tack. Ja det har jag, men ingen som kaan :/

förstår din situation. råder dig att ta kontakt med socialen eller någonting för sånt här stress är verkligen inte bra för dig Rodnar

SvaraCitera

eller vet inte om du är stressad överhuvudtaget ;P

SvaraCitera