Blir så in i helvete less på socialt samspel över huvud taget!
Fick självklart redan i grundskolan lära mig att man är är "herr duktig" i negativ bemärkelse om man kan svara på lärarens frågor, men problemet är då att när INGEN annan verkar kunna p.g.a att de är obildade mähän så blir förstås slutresultatet att jag är den enda som kan svaret på allt (till och med lärare blir less på en efter ett tag, i know...) alternativt att alla, inklusive jag, ska dras över samma kam som okunniga latarslen som inte vet hur man öppnar en bok.
Samma när det kommer till grupparbeten, en gör nånting, en tittar på och resten pratar om helt irrelevant skit. Hatar när ens egna resultat ska hänga på andras prestationsförmåga alternativt att de ska få rida fram på mina prestationer, så har slutat åstadkomma något över huvud taget när det gäller grupparbeten i ren protest mot skiten.
Lärare är väl medvetna om problemet men verkar ändå ha noll koll på gruppdynamik i grundskola och gymnasium.
Hur hanterar ni andra sådant här?
Bakric: så har slutat åstadkomma något över huvud taget när det gäller grupparbeten i ren protest mot skiten.
Låter typiskt dumt. Att börja agera lika dåligt som de du tycker gör fel känns som fel lösning.
Du är i skolan för att lära dig och det gör du genom att anstränga dig, inte genom att bara lägga av. Skit i vad lärare eller andra elever tycker.
vet exakt vad du känner om jag förstod dig rätt. Själv brukar jag i grupparbeten sänka mig till deras nivå. Alltså att om dom inte gör något så vägrar jag också. Jag sänker mig inte direkt som person utan gör det som jag tycker är rätt. Läraren märker ju inte vem det är som har gjort arbetet, bara det är inlämnat. Och som tur för mig så har det alltid slutat med att dom andra gjorde arbetet 😛
Eller också kanske du bara är en jobbig person. Jag har aldrig fått skit för att jag varit duktig, tvärtom.
Låter typiskt dumt. Att börja agera lika dåligt som de du tycker gör fel känns som fel lösning.
Du är i skolan för att lära dig och det gör du genom att anstränga dig, inte genom att bara lägga av. Skit i vad lärare eller andra elever tycker.
Skolan har sällan något att lära mig då jag för länge sedan började prioritera kunskap över socialt umgänge. Resulterade väl lite i att jag har svårt att bete mig på en lika omogen nivå som mupparna ikring mig, men intalar mig dagligen att det inte är något negativt.
Har visserligen väldigt lätt för att lära och förstår att alla andra inte har det, men det resulterar ju rent praktiskt i att alla elever minsann ska lära sig lika sakta.
Satans socialistskolsystem......
Eller också kanske du bara är en jobbig person. Jag har aldrig fått skit för att jag varit duktig, tvärtom.
Som sagt, jag gillar inte idén att sänka mig till samma pajasnivå som de flesta andra jämnåriga, så förmodligen kan jag nog stundom uppfattas som jobbig.
Bakric: Resulterade väl lite i att jag har svårt att bete mig på en lika omogen nivå som mupparna ikring mig, men intalar mig dagligen att det inte är något negativt.
Så du tycker att det är moget att själv sluta prestera i grupparbeten för att ingen annan presterar? Det låter inte särskilt konstruktivt och lär inte göra grupparbetena bättre i framtiden. Ryck upp dig och sluta gnälla i det tysta. Prata med läraren om du tycker det är ett problem.
Håller f.ö. med Nachac - man kan i princip aldrig förlora på att faktiskt göra sitt bästa.
Biologen: Så du tycker att det är moget att själv sluta prestera i grupparbeten för att ingen annan presterar? Det låter inte särskilt konstruktivt och lär inte göra grupparbetena bättre i framtiden. Ryck upp dig och sluta gnälla i det tysta. Prata med läraren om du tycker det är ett problem.
Damn, you got me there....
Men vad händer när övriga i klassen en vacker dag börjar undra varför alla lärare plötsligt slutat helt och hållet med alla former av grupparbeten?
Ska jag bara hoppas att de uppskattar fenomenet lika mycket som mig?
Håller f.ö. med Nachac - man kan i princip aldrig förlora på att faktiskt göra sitt bästa.
Utom möjligen sociala förutsättningar, vilket ju kan tära på psyket ganska duktigt.
Har en bekant som "gjorde sitt bästa" när han jobbade på dressmann.
De övriga som jobbade där var så nöjda med att stå och prata skit med varandra medan han gjorde sitt bästa och erbjöd service till kunderna varefter de övriga framstod som sämre och fick någon sort komplex, och det hela resulterade i att han fick sluta.
Som sagt, jag gillar inte idén att sänka mig till samma pajasnivå som de flesta andra jämnåriga, så förmodligen kan jag nog stundom uppfattas som jobbig.
Jag sänkte mig aldrig, istället utnyttjade jag min begåvning och goda uppfostran till att hjälpa andra förstå, vara gruppledare och fördjupa undervisningen genom att ställa frågor. Skolan, som så mycket annat, blir vad du gör den till.