Aviseringar
Rensa alla

Anarkism


ZenonAnarchy:

Ja I TEORIN. I praktiken så har det funkat som Anarko-kapitalismen spanjorerna försökte sig på under revolutionen. Skillnad på teori och praktik 😉

Så du menar att arbetarkontrollerade fabriker/arbetsplatser/städer enligt rådsmodell och en kommunistiskt varudistribution är kapitalistisk? Värre begreppsförvridning och historierevisionism får man fråga nazisterna om.

ZenonAnarchy:

Obs "I vissa delar". Landets valuta kan mycket väl blivit av med värdet, men det stoppar inte folket från att pressa pengar, aight?

Du är medveten om att Spanien under den aktuella tidsperioden (1936) var i inbördeskrig, och landet kontrollerades ~hälften av nationalisterna/fascisterna och resten av republikanerna. Eftersom du tar upp Spanien så borde du också vara medveten om att republiken var väldigt fraktionerad mellan stalinister, trotskister och anarkister. Anarkisterna kontrollerade inte hela Spanien, utan delar av de republikanska områdena. Utanför det republikanska området fanns naturligtvis valutan kvar, eller menar du att den anarkistiska revolutionen/samhället var kapitalistisk för att valuta användes som handelsmedel utanför de anarkistiska områdena?

ZenonAnarchy:

Upplösningen var säkert våldsam, och de sattes säkert i fängelse för sina 'brott'.

Så vartifrån får du att anarkisterna inte mötte motstånd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZenonAnarchy:

Hitta inte på - Anarkister är FÖR organisation på alla sätt (nästan?)
Vad säger att det inte kan finnas anarkistiska organisationer? Det finns det redan :S

Men snälla. Jag har inte påstått att det är genomgående hos alla anarkister... Läs igen vad jag skrivit.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Jag skulle nog klassas som anarkist på de flesta politiska skalor och värdestegar osv... och för mig så är inte anarkism någonting väldigt personligt och inget man kan tvinga på andra människor, genom en revolution tex. Anarki i dagens samhälle kan bara existera i mindre grupper kollektiv/MCs/sällskap osv. Idag borde taktiken vara att minimera sin kontakt med det etablerade samhället, så mycket det går utan att åka dit för skattebrott osv.

"Anarchism, then, really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government. Anarchism stands for a social order based on the free grouping of individuals for the purpose of producing real social wealth; an order that will guarantee to every human being free access to the earth and full enjoyment of the necessities of life, according to individual desires, tastes, and inclinations." - Emma Goldman


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Holger Meins:

Kan du ge exempel på detta mupperi?

SLCD:

Idag borde taktiken vara att minimera sin kontakt med det etablerade samhället, så mycket det går utan att åka dit för skattebrott osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ZenonAnarchy:

Det sa jag inte, men under tiden den existerade gick det OK. Upplösningen var säkert våldsam, och de sattes säkert i fängelse för sina 'brott'.

fängelse? de sköts ihjäl.


   
SvaraCitera

SLCD:

Idag borde taktiken vara att minimera sin kontakt med det etablerade samhället, så mycket det går utan att åka dit för skattebrott osv.

Det där skulle vara politiskt självmord, vilket inte skulle leda till någon betydande förändring. Det man får genom isolering är väldigt många partitionerade kamper utan kraft i.


   
SvaraCitera