Detta är min ansökan om moderatorskap på UM.
----------------------------------------------------------------
Användarnamn: AndersLkpg
Verkligt namn: Anders Wirén
Ålder: 38 år
Bostadsort: Vadstena/Linköping
E-postadress/MSN-adress: niceandkindperson@hotmail.com
Delforum: Film, TV och Underhållning; Skola och Jobb
Här nedan följer mitt personliga brev i samband med min ansökan om moderatorskap på UM.
Goddag och välkommen !
Först tänker jag skriva kortfattat om vem jag själv är, och därefter tänker jag skriva översiktligt om min insats hittills på forumet och mina tankar om eventuell framtida moderering av aktuella delforum.
Jag vill börja med att berätta det mycket anmärkningsvärda faktum att jag faktiskt är 38 år och därmed ingen ungdom, eftersom jag givetvis vill vara uppriktig mot er med alla uppgifter som rör min faktiska identitet.
Jag har därför fullständig förståelse för ifall någon av er skulle tycka att detta skulle göra mig mindre lämplig eller intressant som moderator för ett forum som har ungdomar som huvudsaklig målgrupp, men ni har efterfrågat intresserade och engagerade användare och jag råkar vara en sådan, som i mina ögon förhoppningsvis skulle kunna ha väldigt mycket att ge till detta forum.
Därför vill jag ställa mig till ert förfogande, men samtidigt vara väldigt öppen och lyhörd för era reaktioner på detta.
Det finns många anledningar till att jag har kommit att bli en långvarig användare här, allt från att jag har kommit att känna mig hemma här till att det inte går att hitta någon annan och bättre plats för mig på nätet. Men något som ni framförallt måste känna till om mig i detta sammanhang, är att jag är en väldigt skötsam och pålitlig användare som aldrig skulle kunna tänka sig att på något sätt bete sig ovarsamt mot vare sig ungdomar eller andra människor.
Så till några ord om vem jag är i övrigt.
Jag är nästan alltid glad och jag har ett i mina ögon väldigt meningsfullt och innehållsrikt liv med en underbar familj och många goda vänner, men mitt liv är samtidigt inte helt fritt från problem, eftersom jag bland annat lider av tvångssyndrom och en viss social fobi.
Jag tror och hoppas att jag är en mycket artig, trevlig, vänlig, hjälpsam, lyhörd, omtänksam, förstående, hänsynsfull och respektfull person.
Mina värderingar är uttalat humanistiska, empatiska, vidsynta och toleranta.
Jag har studerat väldigt många olika ämnen på högskolor och på fritiden, och jag har omfattande eller mycket omfattande kunskaper inom många olika områden.
Just nu bor jag hemma hos mina åldrande föräldrar, jag ser till dem och tar hand om dem, samt sköter datorer och bokföring på min familjs bondgård.
Jag har väldigt många intressen, så många att det knappt är meningsfullt att försöka räkna upp dem, men om jag ändå skulle göra det så skulle det handla om nästan alla naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt några enstaka praktiska intressen. Min fritid är väldigt full med åtskilliga projekt och aktiviteter, och mitt liv handlar aldrig om vad jag ska hitta på att göra utan alltid om vad jag för tillfället borde prioritera.
Nu följer mina tankar om mina förflutna och eventuella kommande roller i detta forum.
Jag har varit väldigt seriös på forumet, även om jag också har skrivit enstaka inlägg med någon form av humoristiskt inslag.
En stor andel av mina inlägg hittills har varit ambitiösa och informativa och haft som avsikt att svara utförligt på aktuella frågor som användare har ställt i forumet. Oftast har dessa inlägg handlat om film eller matematik, men jag har även skrivit sådana inlägg om till exempel klassisk musik och skönlitteratur.
Min avsikt med mina inlägg har alltid varit att försöka tillhandahålla så god och utförlig information som har varit möjligt för mig att sammanställa under omständigheterna, och jag har ofta lagt ned väldigt mycket tid och arbete på mina längre inlägg, exempelvis för att göra så goda urval i listor som möjligt eller för att beskriva steg i beräkningar så detaljerat som möjligt.
Utöver den del av min insats som har synts direkt på forumet, så har jag skickat väldigt många ambitiösa och informativa PM till många av forumets användare, bland annat i de fall när jag inte har haft tid eller möjlighet att utarbeta inlägg som skulle kunna uppfylla mina ofta ganska höga krav för publicering. Jag har även utarbetat väldigt många utkast till eventuella framtida inlägg, som jag i mån av tid färdigställer efterhand och därefter publicerar på UM.
Exempelvis har jag sammanställt oerhört omfattande listor med flera tusen långfilmsregissörer från olika länder, mycket omfattande länksamlingar för klassisk musik, mycket omfattande listor över skönlitterära författare, etc.
Dessutom har jag bakom kulisserna stöttat ganska många av forumets användare med deras personliga problem i ofta obegränsad utsträckning.
Jag är en väldigt motiverad, engagerad, energisk, uthållig, tålmodig och pålitlig slitvarg som gärna tar på mig nödvändiga, tråkiga, arbetssamma och tidskrävande uppgifter, och att vara moderator utgör en nivå av ansvar som jag tror och hoppas att jag skulle klara av väl och som skulle kunna passa mig väldigt bra.
Jag tror att jag aldrig någonsin har sagt något otrevligt eller ovänligt till någon på UM, och jag är övertygad om att jag i händelse av eventuella upprörda diskussioner skulle ha förmågan att förhålla mig väldigt saklig, korrekt och gärna neutral och därigenom på alla sätt undvika att vara otrevlig eller ovänlig.
Det delforum som jag främst har haft i åtanke när jag har funderat på att ansöka till moderator, är delforumet för Film, TV och Underhållning.
Jag har varit ganska engagerad i filmforumet, och jag har ofta försett det med mycket, specifik och användbar information.
Jag brinner för film- och televisionsmedierna, och jag har oerhört omfattande kunskaper om film och television. Till exempel har jag detaljkännedom om ett femsiffrigt antal av de mest kända, populära eller kritikerhyllade långfilmer som har gjorts, samt även översiktlig kännedom om ett femsiffrigt antal människor i filmbranschen, och därför är jag eventuellt den användare på forumet som vet mest om filmhistoria. Däremot är jag inte lika välorienterad i dramaturgi, produktion och analys vad gäller film och television.
Dessutom har jag gått på Journalisthögskolan i Göteborg och studerat och arbetat med filmproduktion där, dock i ganska liten utsträckning.
Angående filmforumet så tycker jag att det finns mycket att göra där, och ifall jag skulle bli moderator så tror och hoppas jag att jag skulle kunna tillföra filmforumet väldigt mycket.
Jag har många konkreta idéer om vad som skulle kunna göras för att förbättra och förnya filmforumet och göra det mer informativt, strukturerat, överskådligt, intressant och attraktivt för användarna.
Jag är också i viss mån bekant med och står på god fot med de flesta av filmforumets mest frekventa användare.
Beträffande moderering av filmforumet så finns det bland annat en specifik åtgärd som skulle behöva utföras ofta där, nämligen att låsa så kallade upprepningstrådar och att skapa, klistra och hänvisa till trådar med sammanställningar över upprepningstrådar. Några andra uppgifter som ofta är i behov av att utföras i filmforumet är att låsa trådar med fullt besvarade mindre förfrågningar, motverka diskussioner som inte är ämnesenliga och se till så att användarna uttrycker sig med tillräcklig respekt för varandras åsikter.
Jag skulle också själv kunna skapa nya trådar för att väcka och vitalisera filmforumet, och jag skulle i mån av tid kunna sammanställa, strukturera och publicera stora mängder översiktlig information inom olika delområden och delaspekter. Konkret har jag till exempel redan förberett väldigt omfattande listor med svenskspråkiga och franskspråkiga långfilmsregissörer.
Därvid skulle jag ibland kunna utnyttja möjligheten att i egenskap av moderator kunna komplettera och redigera om mina rent informativa inlägg i efterhand, och på så sätt kunna undvika att som i nuläget betrakta samtliga mina inlägg som slutgiltigt utformade redan före deras publicering i forumet, något som hittills tyvärr har hämmat mig från att som vanlig användare utveckla filmforumet i någon större utsträckning.
Jag skulle också vilja vara mån om det mänskliga perspektivet, genom att ofta finnas till hands med en tydlig, vänlig och hjälpsam närvaro. Därvid skulle jag vilja vara mer aktiv, verbal och social i forumet än hittills, och framöver undvika att råka ge intryck av att vara en renodlad leverantör av information, samt försöka vara lyhörd för risken att mina mer ambitiösa inlägg skulle kunna ha en diskussionsreducerande effekt.
Det andra delforum som jag har haft funderingar om att moderera, är delforumet för Skola och Jobb.
I detta delforum brukar jag ofta skriva utförliga och detaljerade lösningar på förfrågningar som rör matematikuppgifter på alla möjliga nivåer.
Jag har i nuläget väldigt goda, breda och djupa kunskaper om matematik upp till och med lägre universitetsnivå, och jag kan tillhandahålla korrekta och exakta svar och lösningar på de allra flesta typer av sådana frågor och uppgifter. Jag har även tävlat framgångsrikt i matematik, och jag kan också svara på allehanda frågor som inte låter sig besvaras med konventionella metoder.
Däremot är jag dessvärre inte lika lämplig att ge utförliga och detaljerade svar på frågor inom andra naturvetenskapliga ämnen, vissa övriga ämnen samt arbete och arbetsmarknad.
Min kompetens i detta delforum är således mer begränsad, ifall kunskapskraven skulle hållas riktigt höga.
Jag tror dock att jag skulle kunna ha väldigt mycket att ge även i detta forum, bland annat genom att styra upp matematiktrådarna och skapa och klistra en mängd trådar med många matnyttiga och användbara grundläggande matematiska begrepp, egenskaper, samband, metoder och tips.
Jag skulle också kunna skapa trådar med samlingar av högklassiga länkar, för åtminstone vad beträffar matematik så finns det en hel del oerhört imponerande gratistjänster på nätet.
Dessutom så har jag redan bedrivit en omfattande verksamhet via PM och MSN där jag har hjälpt många av forumets användare med frågor om matematik och datorprogrammering på olika nivåer.
Även i detta delforum så skulle jag ibland kunna utnyttja möjligheten att i egenskap av moderator kunna komplettera och redigera om mina rent informativa inlägg i efterhand, för att med denna möjlighet i ryggen kunna förse användarna med tidigare första svar på sina frågor än i nuläget.
Jag är inte på något sätt mindre engagerad eller intresserad av detta delforum, men jag vill vara ärlig och meddela att jag känner osäkerhet inför om jag skulle kunna hinna med och klara av att moderera två delforum riktigt ordentligt redan från början, så därför tycker jag att jag i alla fall inte från början borde vara ensam moderator för detta delforum, utan jag vill istället förorda exempelvis användaren Gifted som en väldigt lämplig kandidat, och ställa mig till förfogande för detta delforum företrädesvis under förutsättning att detta delforum kommer att få mer än en specifik moderator.
Jag har sett att Gifted har valt att ansöka till moderator, och ifall det är så att han har ansökt till moderator för bland annat delforumet Skola och Jobb, så skulle jag mycket varmt vilja förorda honom och hans breda och djupa kunskaper inom åtminstone naturvetenskapliga ämnen vad beträffar att svara på en mångfald av frågor, vid sidan av att jag även mycket varmt vill förorda honom som moderator.
Frågan om vad UM skulle kunna ge tillbaka till mig, skulle jag vilja besvara med att jag tycker att ett gott arbete, ett förbättrat forum och många nöjda användare verkligen skulle vara mer än tillräckliga belöningar. Jag tycker dessutom att moderatorskap är ett stort privilegium och ett stort förtroende, och även därigenom sin egen belöning. Dessutom tycker jag att UM redan har gett mig väldigt mycket.
Sammanfattningsvis så tycker jag att ni skulle kunna ha goda skäl att rekrytera mig, eftersom jag bland annat är väldigt seriös, engagerad och vänlig, samt en mycket stor informationsresurs som gärna vill bli utnyttjad.
Med vänliga hälsningar,
Anders
Tråden raderad från Forum PLUS/Övriga diskussioner