Aviseringar
Rensa alla

Angående foster och jourfamiljer. Hur mycket kan man kräva?


failad
Ämnesstartare

Försökt googla fram i cirka två timmar, men fan inte hittat något bra svar någonstans. Kan jag kräva saker av min jourfamilj? Bott här sammanlagt 1.5 år med ett uppehåll på 5 mån då jag bodde hos både mamma och pappa. Men liksom, kan jag säga till dom att jag vill ha saker? Tillexempel kläder eller något. Jag får 1000 i månaden, mitt barnbidrag. Som ska räcka till att äta ute, kläder osv. Men de räcker ju inte till något egentligen, vill liksom bara bo i en familj som ser mig som deras barn som kan komma hem med någon tröja dom köpt till mig liksom. Men iallafall, jag får ingenting av dom här. Kan jag kräva av soc att jag vill ha saker? En jourfamilj får ändå upp till 30 tusen per placering, och de båda vuxna har jobb. Två inkomster plus 30 tusen och jag får inte ett skit? Och vad ska jag säga till soc isf? Ska ju snart till en ny familj. Kan jag sätta ett krav på soc då liksom att jag vill att dom ska kunna köpa saker till mig och inte låta mig gå i samma kläder (alltså inte samma varje dag men ni fattar). För det är ganska jobbigt det här. Jag har haft samma kläder i 2 år. Jag ser alla andra få nya saker hela tiden som dom skriver om. Jag får fan inte ens den sjukvård jag är värd. Hoppas någon kan svara på de här, vill inte låta som någon jobbig snorunge heller. Men ja - jag kanske vill bli bortskämd.


   
Citera

failad:

En jourfamilj får ändå upp till 30 tusen per placering

Tänker du /månad nu eller /år?
/år så kan det nog stämma. Men det är tänkt att pengarna ska gå till att du får den mat, kläder och annat nödvändigt som du behöver och inte stoppas i egen ficka. Tycker du att fosterfamiljen gör fel så får du säga det till socialen så att de vet om det och kan undersöka saken.

Du får ditt barnbidrag och dessutom äter och bor du hos dem vilket du inte ska betala för med dem pengarna så man kan säga att du "får" mer än 1050kr/mån då du får mat, husrum osv. Dessa pengar ska dessutom räcka så du kan köpa nya kläder dessutom.


   
SvaraCitera

Jag bodde hemma hos mina föräldrar och jag fick också bara barnbidraget som jag skulle köpa kläder och sådant för. Visst kunde jag få saker av mina föräldrar ibland annars också, men oftast så skulle jag köpa kläder och sådant för bara barnbidraget. Tycker att det inte är något att klaga över egentligen.

Om det är sant att du inte får gå till sjukhuset när du behöver är det dock ett problem.


   
SvaraCitera