En recension från användaren Buddah har trillat in. Säg vad ni tycker!
-----------
Folk som har lite småkoll på metalscenen är säkert medvetna om att Melodic Death Metal (eller Göteborgsmetal som det också kallas – eftersom det hela började i Göteborg) råder det absolut ingen brist på. Det har under 2000-talet svämmat över med band inom genren, vilket då också gör det svårt att som band tillföra någonting nytt. Det som återstår är då istället att göra det som alla andra redan har gjort, fast bättre.
När man skall utmärka sig som band inom denna genre så är det en stor fördel att ha en sångare som Christian Älvestam (Miseration, The Few Against Many, ex-Scar Symmetry). Han är enligt undertecknad en av de absolut bästa sångare som finns att tillgå när man behöver tung growl eller melodiös och mjuk falsett som gör en öronorgasm oundviklig. Behöver man båda delarna så går det inte att träffa mer rätt än Christian. Men bra sång räcker inte för att övertyga en redan mättad massa, det verkar dock Solution .45 ha tänkt på och resterande medlemmar ligger inte heller på latsidan.
Någonting som jag lade märke till var att Mikki Härkins (ex-Sonata Arctica) keyboardslingorna väldigt ofta verkade befinna sig i någon slags symbios med Christians rena stämma. Väldigt påtagligt blir det framförallt på låten ”Through Night-Kingdomed Gates”, som för övrigt också är en av albumets absolut starkaste låtar, där refrängen trollbinder och det känns som att man hade kunnat sitta och lyssna den om och om igen i all oändlighet! Gitarrarbetet är även det gediget och här och var levereras det riktigt fräcka små lick och solon som visar att Jani Stefanovic (Miseration, Essence of Sorrow) och Tom Gardiner (Hateform) faktiskt är riktigt bra gitarrister som kan leverera mer än de standardriff som man ofta hör om och om igen inom metal. Trummor och bas är ofta något som inte utmärker sig när det gäller Göteborgsmetal, och så är även fallet här. Man blir varken överraskad eller besviken, allt sitter där det skall.
Nu måste jag erkänna att jag är en sådan som oftast inte lägger så stor vikt vid texter när det gäller musik, jag föredrar att lyssna på sången som ett instrument och tänker ofta inte så mycket på vad det är som sjungs. Men här är det faktiskt ett par rader som sätter sig, kan tänka mig att det till stor del är Mikael Stannes (Dark Tranquillity) förtjänst, han bjöds in av Solution .45 att skriva text till alla låtar utom en på albumet och det har han lyckats bra med. Stanne bidrar också med lite gästsång på låten "Bladed Vaults".
För att sammanfatta soundet på albumet så är det så är det väldigt varierat med tempoväxlingar och byte mellan growl och ren sång. Det har även tryckts in en metal-balad (”Lethean Tears”) mitt i allt som ger trummisen en liten paus från dubbeltrampandet. Solution .45 kommer inte riktigt upp i samma klass som exempelvis jättarna Dark Tranquillity, men ligger i farvattnet och kommer sätta tänderna i en om man inte passar sig. Detta ett album som troligen kommer ge mig och många andra Melodic Death Metal-fans många lyssningstimmar, och förhoppningsvis höja sig det lilla sista snäppet när det blir dags för nästa album.
Det här gillar jag. Det är rätt bra skrivet, det finns en del väldigt bra formuleringar och den känns planerad och genomtänkt. Det är helt enkelt en fin recension. Kul att läsa. Jag säger
André Vifot Haas:
Det har även tryckts in en metal-balad
metal-ballad
Recensionen inleds med "de som har småkoll på metalscenen". Nu är jag en av de som inte har det, alls, så det vore kul om han förklarade för oss som INTE vet vad Melodic Death Metal är. Typ... ja, hur det låter helt enkelt. Jag blev i alla fall intresserad!
Det känns lite som om han byter tempus några gånger genom texten som gör det lite förvirrande, annars tycker jag recensionen var bra
Uppe!
Tråden låst