Sempa:
Det är bekvämt att bara följa känslor, men det ger inget fortsatt liv, bara ett liv i en rosafärgad bubbla som slutar i en evig död..
HAHA tro vad du vill, jag är lycklig.
Curlymen:
HAHA tro vad du vill, jag är lycklig.
Tvivlar jag inte på det minsta, men det kommer en framtid.
Sempa:
Det är bekvämt att bara följa känslor, men det ger inget fortsatt liv, bara ett liv i en rosafärgad bubbla som slutar i en evig död..
Acceptera att det finns en hel del personer som väljer att inte följa religioner liksom det finns en hel del människor som väljer att följa andra religioner än din. Vad är ditt syfte med dessa diskussioner där du försöker... ja, vad är det egentligen som du försöker uppnå? Försöker du skrämma folk till att bli kristna? Försöker du vidga deras perspektiv? Eller ifrågasätter och kritiserar du just bara för att ifrågasätta och kritisera de livsval andra gör som du kanske inte förstår?
KomvuxStudenten:
Acceptera att det finns en hel del personer som väljer att inte följa religioner
Det får man acceptera om man vill eller ej.
Men man måste få människan att tänka på valmöjligheterna.
Antingen finns det ingen Gud och då får man leva bäst det går den lila tid man har, eller så försöker man finna den sanne Guden och denne måste ha krav om Han ska rätta till det vi sabbat, annars skulle det bli samma elände som nu.
Det går inte att skrämma eftersom Skaparen Gud vill att de som vill lyssna på Honom gör det med glädje och i fri vilja.
De måste älska glädje och frid omsatt i handling.
har "försökt" att tro på gud, har varit på kristna läger osv, men det gå ju liksom inte? Jag säger samma sak som alla andra, är saker inte bevisade så finns de inte. Man måste liksom få uppleva det själv, jag tror nog för det mesta att människor alltid har behövt ha något att tro på, det har ju funnits olika gudar för olika folkslag forever liksom. Vi behöver helt enkelt något att tro på hela tiden, tex de som inte ens tror tror ju, de tror ju att någon gud inte existerar, medans andra tror att gud existerar, right?
SWAGGER:
har "försökt" att tro på gud,
Gud ser du med förståndets ögon.
SWAGGER:
Vi behöver helt enkelt något att tro på hela tiden
Vi behöver en allsmäktig Gud som kan ingripa innan vi sabbat naturen helt. Läs Joh 17:3
(Har tyvarr inget svenskt tangentbord sa vanligen ha overseende med bristen pa prickar over vokalerna...)
Sempa:
Sempa:
Det går inte att skrämma eftersom Skaparen Gud vill att de som vill lyssna på Honom gör det med glädje och i fri vilja.
Ateister likval troende, liksom specifikt i detta fall kristna har det alla bekvamt i att folja kanslor. Skillnaden ligger bara i vilka kanslor man foljer. Som du sager sa foljer de som foljer Gud med gladje och fri vilja! Om du ska ragga upp folk sa gor det med glajde inte genom forakt!
SWAGGER:
har "försökt" att tro på gud
Sempa:
Gud ser du med förståndets ögon.
Fortsatt forsoka - Gud finns dar, om an sedd med svarighet i var tid av avfardande av oppen spiritualism. Lat inte dina forsok paverkas av andras oppna negativitet och ignorans. Lat dina forsok paverkas av folks goda vilja att lara, oavsett vilket hall det sker at salange det ar vad du verkligen vill och kanner ar ratt. Finns Gud sa finns det en mening - da lar du finna den forr eller senare oavsett. Finns inte Gud och du finner ateism eller inre spiritualism mer lockande, folj da det. Gud kommer leda dig dit det ar bast for dig. Men valj inte varken den ena eller andra vagen for att andra sager det, gor det utav vad du kanner ar ratt med ett visst matt av funderande. Kampa pa!
Det finns inga absoluta "bevis" for varken det ena hallet eller det andra. Prova bagge hallen efter vad som kanns mest ratt!
Sempa - I dagens matt kravs det bra mycket mer an forstand att vika fran den synliga mangden!
skatemaniac:
Det finns inga absoluta "bevis" for varken det ena hallet eller det andra. Prova bagge hallen efter vad som kanns mest ratt!
Det finns bevis om du vill finna dem, det krävs dock att du ärligt söker:
Johannes 17:3
"Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus."
SWAGGER:
Jag säger samma sak som alla andra, är saker inte bevisade så finns de inte.
Innan 1781 hade man vare sig bevisat Uranus, Neptunus eller Pluto...så bara för det så fanns de inte?
Dödsguden:
Innan 1781 hade man vare sig bevisat Uranus, Neptunus eller Pluto...så bara för det så fanns de inte?
ja i princip alltså klart att dom fanns där ute i rymden men dom var helt irrelevanta innan de upptäcktes.
russels tekanna
Nu är det länge sedan jag var inne så detta är väl aningen gammalt nu, men jag svarar ändå 🙂
Sempa:
Det finns bevis om du vill finna dem, det krävs dock att du ärligt söker:
I egenskap av att själv vara troende håller jag såklart med om att det finns bevis och att man måste söka ärligt för att finna dem. Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men jag tror vi menar ungefär samma sak.
Ett exempel på vad jag menar med "absoluta bevis" är om man står utomhus och någon påstår det ligger snö på marken så kan man själv kan gå fram och uppleva det med alla sinnen, när man kan dokumentera det, när andra kan göra detsamma. Dock finns det fall som när man t ex. har sett snön och sedan är inomhus i några timmar, då kan man inte "veta" med all säkerhet att snön finns där. Självklart kan man resonera sig fram till att snön borde befinna sig där då den brukar göra det vid lägre temperaturer om ingen har flyttat på den. Dock tror jag att inom vår tro så ser argument och bevisning ut lite mer på det senare nämnda viset. Liksom de flesta mer filosofiska funderingarna. Om man är väldigt enveten eller inte ärligt söker går de flesta argument att avfärda genom att hävda till att "man kan inte veta helt säkert" osv.
Vad jag i min första post ville nå fram till är att jag inte tror att man kan nå fullständiga sanningar genom filosofiska argument inom filosofi, religion, spiritualism osv. Därför får man någonstans följa sin övertygelse och se till vad som verkar mer rimligt utifrån ens egna perspektiv.
Efter att någon förklarar för mig varför en allsmäktig gud skulle skapa en idiotisk art så som människan kommer jag att tro på Gud. Varför skapa en art korkad art som människan? Det är min fråga!
elliot:
Efter att någon förklarar för mig varför en allsmäktig gud skulle skapa en idiotisk art så som människan kommer jag att tro på Gud. Varför skapa en art korkad art som människan? Det är min fråga!
Jag kan försöka ge ett svar på det elliot (utifrån min uppfattning av ett kristet gudsperspektiv) 🙂
Jag är inte helt säker på hur du menar med idiotiska/korkade, två tolkningar och svar:
Gällande vår intelligens/hjärnkapacitet så är vi väl mer eller mindre högst i rang, men jag tror väl snarare att du syftar på vårt personliga val att uppträda korkat.
Gud skapade oss till sin egen avbild, vi skapades till att bli som gudar på Jorden med övriga varelser oss underställda. Vi är inte exakta kopior av Gud, men vi har drag som efterliknar honom. När du nämner hur vi är korkade så menar du kanske våra dåliga handlingar, brott och skadliga saker vi människor gör. Som Kristen tror de flesta att Gud är kärleksfull i den bemärkelsen att han vill vårt bästa vilket inte alltid innebär att han "gullar" med oss utan ibland precis som en förälder måste han tillrättavisa oss och leda oss rätt, något som vi människor då inte alltid ser som en "snäll" och "kärleksfull" handling. Men det finns lite olika meningar kring huruvida Gud är god/kärleksfull per definition, alltså om allt han gör är gott just därför att det var han som gjorde det, eller om han av sin natur är god och därför bara utför handlingar som då skulle vara goda.
Hur det än tycks och tänks i den frågan så är det i min uppfattning en allmän ståndpunkt bland kristna att Gud har givit oss vår känsla för etik och moral - rätt och fel helt enkelt. Dock gav Gud oss också en fri vilja, att säga ja eller nej till honom. Utifrån det förklarar många kristna varför vi människor kan uppfattas som korkade då vi med vår fria vilja ignorerar den moral Gud gett oss och gör fel, aka syndar.
För att visa oss rätt igen tror kristna att Gud av kärlek till oss sände sin son att hjälpa oss som sedan fick dö på korset på grund av våra synder. Gud vill så klart att alla ska vilja komma till honom och att vi ska efterlikna Jesus och handla i kärlek men samtidigt att de som kommer till honom ska göra det av fri vilja. Därför tror vi att Gud sände Jesus till oss men vi människor tänker trots allt ändå allt för ofta på vad som i stunden gynnar endast oss själva och går emot moralen som är oss given, varav vi ändå kan ses som korkade och idiotiska. Dock är det ett val vi gör, och inte en egenskap vi har. Men det fina är att Gud genom Jesus och helig ande ändå kan ge oss förlåtelse och när vi accepterar Jesus i våra liv och blir döpta i anden blir pånyttfödda med viljan att göra rätt!
Observera dock att Gud inte skapade oss som korkade utan det är något vi tagit oss för med vår fria vilja.
Lite mer om varför Gud skapade oss. Det må vara förvånande men det talas inte vidare mycket om detta bland kristna vad jag upplever. Dock är syftet med skapandet med människan inte tänkt att fulländas här på Jorden utan det är senare när vi kommer till himmelen som Guds mästerverk ska fulländas. Därför tänker jag mig att det är lite svårt att utifrån våra observationer veta Guds personliga skäl. Det skulle vara genom Bibeln vi känner till det, men jag känner i nuläget inte till om det finns svar på detta i Bibeln.
Helt egna teorier är dock att det skulle kunna vara utav kreativitet, önskan att skapa. Precis som vi människor som är skapade till hans avbild har lust att skapa kanske Gud också vill det. Gud är också ensam med sina egenskaper utöver oss så det är kanske inte helt orimligt att tänka sig att Gud helt enkelt ville dela världen och sitt rike med några som kunde likna hans egenskaper.
Vidare, lek med tanken att du är författare och skapar en bok med sitt eget folk och sin egna värld. Ytterst sällan skapar då någon en värld och varelser som inte delar åtminstone en grundläggande del av våra egenskaper och känslor. Kanske kan det vara på ett sådant sätt?
Dock vill jag bara poängtera att jag inte skriver detta i egenskap av att en fullärd och perfekt kristen. Detta är bara utifrån mina erfarenheter och mina uppfattningar av hur kristendomen brukar se på detta - dessutom uppblandat med en del helt egna tankar och åsikter så detta är inget som tvunget representerar alla kristna eller är rätt och slätt den ultimata kristna ståndpunkten.
Vidare en kommentar om att tro på Gud om någon kan svara på din fråga. Vi kan inte veta allt om Gud om härifrån jorden, det är först om Gud tillkännager allt till oss av egen vilja eller om vi kommer till himmelen som vi kan tänkas förstå allt. Sedan är som sagt inte Guds mening att hans skapelse ska bli fulländad på jorden. En judisk rabbin sade en gång något i stil med "Hur kan du vänta dig att se Gud och förstå honom när du inte ens kan se en del av hans skapelse" efter att visat en ifrågasättande kung solen och bett honom se in iden. Kungen hade då svarat i stil med "Jag kan inte se in i solen, då bränner jag mina ögon". Lite så tror jag det är med Gud, vi kan förmodligen inte förstå allt här och nu så häng inte upp dig allt för mycket på att få ett svar på den frågan. Någonstans är det ens egna vilja som får ta steget mot honom. Prova be en enkel bön bara. "finns du Gud så låt mig lära känna dig" eller liknande. Det kan ju aldrig skada att se, eller hur? 🙂